Ingezonden persbericht


Arnhem, 19 november 2002

Promotiemateriaal in openbare gelegenheden moet onbrandbaar zijn

Brandbaar promotiemateriaal in openbare gelegenheden geeft een extra risico voor het publiek. Promotiemateriaal aan het plafond, waaronder ook versieringen, posters en reclameborden, kunnen een bijdrage leveren aan een snelle branduitbreiding. Ook levert het gevaar op, wanneer de materialen brandend op het (vluchtend) publiek vallen. Toepassing van niet-brandbare materialen kan in de toekomst mogelijk slachtoffers voorkomen.

Een brand in een winkel blijft beter beheersbaar wanneer brandvertragend promotiemateriaal wordt toegepast. Video-opnamen van een proef door het Nibra laten zien hoe snel een brand zich uitbreidt, wanneer in dezelfde proefopstelling brandbaar promotiemateriaal wordt toegepast. Het Nibra dringt aan op het toepassen van brandvertragend promotiemateriaal, om zo een belangrijke stap te zetten op het terrein van brandveiligheid in warenhuizen, bouwmarkten etc. Brandvertragend promotiemateriaal levert geen bijdrage aan de warmteproductie bij brand en voorkomt daardoor snelle brandontwikkeling.

De Nederlandse regelgeving stelt weliswaar eisen aan de toepassing van versieringen en de brandveiligheid, maar bij ondernemers en de brandweer is niet altijd duidelijk wat moet worden verstaan onder versieringen en welke normen exact van toepassing zijn. In Frankrijk is sinds een grote warenhuisbrand al meer dan tien jaar regelgeving van kracht, die in àlle publiek toegankelijke gebouwen het gebruik van onbrandbaar papier vereist. Hetzelfde materiaal wordt ook buiten Frankrijk toegepast, onder meer in displays en posters in de Londense metro.

Jans Weges, onderzoeker bij het Nibra: 'Naar aanleiding van de ramp in Volendam heeft het ministerie van VWS opdracht gegeven onderzoek te verrichten naar een praktisch en doelmatig systeem, waarmee de brandveiligheid van versieringen en decoraties beoordeeld kan worden. De eenduidige Franse regelgeving lijkt daarvoor uitermate geschikt'.

Noot voor de redactie,