GOLDEN SERVICE AWARDS
Elkerliek Ziekenhuis overall winnaar
Embargo tot uitreiking prijs: 15.00 uur 19-11-2002
Uitslag Golden Service Awards 2002:
Sali Jetullahi uit Utrecht Schoonmaker van het Jaar
Elkerliek Ziekenhuis uit Helmond overall winnaar
Overall winnaar van de Golden Service Awards 2002 is het Elkerliek
Ziekenhuis uit Helmond. Objectleider Sali Jetullahi van ISS Facility
Services uit Utrecht is uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar. De
Golden Service Opleidingsaward is gegaan naar Asito Aviation in
Schiphol voor het gezamenlijke project met de Kingma School, een
school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Daarnaast zijn er awards
uitgereikt voor het best schoongemaakte project in verschillende
sectoren.
De winnaars zijn dinsdag 19 november bekendgemaakt tijdens een
bijeenkomst in Slot Zeist. Het is voor de eerste maal dat deze prijzen
in Nederland zijn uitgereikt. In Engeland bestaan de Golden Service
Awards daar ook wel bekend als de Oscars van de Schoonmaakindustrie,
inmiddels 12 jaar. De prijzen bekronen opmerkelijke prestaties in de
schoonmaakbranche. De Golden Service Awards willen een bijdrage
leveren aan het kwaliteitsbewustzijn binnen en het imago van de
schoonmaakbranche. Aanmelding staat open voor schoonmaakbedrijven en
schoonmaakdiensten van bedrijven en organisaties. De finalisten zijn
bezocht door een onafhankelijke jury.
Initiatiefnemer van de awards is Kimberly-Clark Professional. In
Nederland is de competitie tot stand gekomen dankzij betrokkenheid en
ondersteuning van de Vereniging Schoonmaak Research (VSR), de
beroepsvereniging voor facilitair management in de gezondheidszorg
MIG-VKFD en het vakblad Service Management.
De uitslagen in de verschillende categorieën
Winnaars Best schoongemaakte project
Al scoorden ook de andere genomineerden hoog, in de categorie Best
schoongemaakte project in de gezondheidszorg is de award overtuigend
gegaan naar de eigen schoonmaakdienst van het Elkerliek Ziekenhuis uit
Helmond. Een zinsnede uit het juryrapport: Dit ziekenhuis maakt een
geweldige indruk, m.n. door de wijze waarop de schoonmaak is
georganiseerd. Alle procedures zijn beschreven in een gedegen
kwaliteitsplan. De kwaliteit van de schoonmaak is navenant evenals de
klanttevredenheid, zo blijkt uit interne
kwaliteitsbelevingsonderzoeken. De eigen schoonmaakdienst van het
Elkerliek Ziekenhuis is gecertificeerd volgens NEN-EN ISO 9001:2000.
De genomineerden in categorie Best Schoongemaakte project, kantoren
waren bijzonder aan elkaar gewaagd. Winnaar is CSU Schoonmaak met het
Ministerie van Buitenlandse Zaken. Met name de moeilijkheidsgraad van
het project heeft daarbij de doorslag gegeven. Zo speelt geheimhouding
een belangrijke rol en staan de medewerkers steeds onder streng
toezicht.
Winnaar in de categorie Best schoongemaakte project, recreatie is
Ditshuizen Dienstverleners met de Deventer Schouwburg. Citaat uit het
juryrapport: De schoonmaak is een totaalonderdeel van de schouwburg.
De werkzaamheden worden naar eigen inzicht flexibel en goed afgestemd
op het schema van de voorstellingen. Bijzonder hoge kwaliteit van
schoonmaak.
Hectas Schoonhouden heeft met de Topografische Dienst uit Emmen de
award voor Best schoongemaakte project in de industrie gewonnen. De
jury was ronduit lovend: Zeer hoge efficiencygraad en toch een
topkwaliteit. Zo scoort de schoonmaak in alle NIC controles 76 tot 80
punten. Hoge betrokkenheid van de medewerkers, die ook bij
calamiteiten direct klaarstaan.
In de categorie Best schoongemaakte project in het onderwijs was er
geen winnaar maar wel een eervolle vermelding voor IBN Facilitair met
het Fioretti College uit Veghel. Een school dagelijks schoonhouden met
1200 leerlingen. Ga er maar aanstaan, aldus de jury. De sanitaire
reiniging heeft hoge prioriteit en de inspraak bij aanschaf van het
meubilair is beslist een sterk punt. Lovende woorden dus. Dat er geen
winnaar is, heeft dan ook niet te maken met de kwaliteit van de
inzending maar wel met het gebrek aan concurrentie. Omdat de
schoonmaak in scholen een actueel thema is, heeft de jury als
aanmoediging een eervolle vermelding heeft verleend.
Schoonmaker van het Jaar
Een trotse Sali Jetullahi van ISS Facility Services uit Utrecht is
uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar. Begonnen als schoonmaker en
inmiddels objectleider bij Fujitsu Service Center in Maarssen, wordt
hij zowel door het team als de opdrachtgever bijzonder gewaardeerd.
Uit het juryrapport: Sali Jetullahi heeft in een paar maanden tijd een
ongemotiveerd team van 17 tot 18 medewerkers uit 6 tot 7 verschillende
culturen weten om te vormen tot een zeer hecht team. Hij is streng
doch rechtvaardig.
Opleidingsaward
In de categorie opleidingen heeft de jury Asito Aviation uit Schiphol
met het project Kingma School tot winnaar uitgeroepen, mede gezien de
maatschappelijke relevantie van deze inzending. In dit project worden
leerlingen van de Kingma School (onderwijs voor zeer moeilijk lerende
kinderen) begeleid en opgeleid tot volwaardige medewerkers bij de
schoonmaak van vliegtuigen. Jongeren die normaal niet mee kunnen in de
maatschappij, hebben door veel te oefenen in de werkzaamheden en een
jaar mee te draaien, bij gebleken geschiktheid uitzicht op een baan.
Geen loze woorden, want inmiddels zijn een aantal leerlingen
daadwerkelijk in dienst bij Asito Aviation.
Overall winnaar
Na het bekendmaken van de categoriewinnaars is het Elkerliek
Ziekenhuis uit Helmond uitgeroepen tot overall winnaar van de Golden
Service Awards 2002. Een opvallende winnaar, want als enige
genomineerde wordt de schoonmaak in het Elkerliek Ziekenhuis volledig
verzorgd door een eigen, interne dienst. De jury is bijzonder te
spreken over zowel de organisatie van de schoonmaak als de kwaliteit
en klantgerichtheid.
Noot voor de redactie;