Gemeente Amersfoort

Einde campagne 'Kom winkelen in Amersfoort'
Uitreiking prijswinnaar op 19 december

datum: 27 november 2002

In februari van dit jaar is de gemeente gestart met de eenmalige campagne 'Kom winkelen in Amersfoort'. Inwoners van Amersfoort en omgeving zijn met opvallende ansichtkaarten maandelijks uitgenodigd het centrum van Amerfoort te bezoeken om kennis te maken met de veelzijdigheid en aantrekkelijkheid van de bonte binnenstad van Amersfoort.
Vanaf woensdag 27 november wordt de laatste ansichtkaart uit de serie (met de titel Vredeoppaard) verzonden naar 130.000 adressen in Amersfoort en omgeving.

Verzamelaars maken kans op een prijs
Gedurende het hele jaar is erop gewezen dat ontvangers van de ansichtkaarten een leuke prijs kunnen verdienen als zij alle exemplaren bewaren. Tussen 27 november en 11 december kunnen mensen hun set ansichtkaarten inleveren in de informatiewinkel van het stadsinformatiecentrum de Observant aan Stadhuisplein 7 te Amersfoort. Uit deze inzenders worden 10 prijswinnaars getrokken. Na afloop ontvangt men de eigen kaarten weer retour. Op 19 december om 19.30 uur vindt de officiële prijsuitreiking plaats in de V&D aan de Utrechtsestraat. Daarmee is het einde van de winkelcampagne echt een feit.

Resultaat van de campagne
Er is op verschillende manieren onderzoek gedaan om het resultaat van deze campagne te kunnen meten. Uit de jaarlijkse stadspeiling die dit jaar is gehouden is gebleken dat de helft van de Amersfoorters de campagne had opgemerkt. Zo'n 40% vond het leuk om deze informatie te ontvangen. Zo'n 5000 mensen hebben door de actie winkels ontdekt die ze voorheen niet kenden. Uit een passantenonderzoek in het kernwinkelgebied van Amersfoort bleek 33% van de bezoekers bekend met de campagne. Hierbij viel op dat Amersfoorters bekender waren met de campagne dan mensen van buiten de stad. De bekendheid was het grootst bij mensen van 55 tot 64 jaar (43%) en het kleinst bij het winkelend publiek van 15 tot 19 jaar (17%). Tweederde van het winkelend publiek dat de campagne kende bleek de plattegrond en ansichtkaarten daadwerkelijk te hebben ontvangen. Verschillende mensen stellen voor om de campagne te gebruiken als welkomstgeschenk voor nieuwkomers in Amersfoort en de campagne meertalig te maken en/of uit te breiden naar de evenementen. Daarnaast geven mensen aan dat ze de aansluiting naar de winkeliers hebben gemist. Deze respondenten denken dat de campagne beter was aangeslagen als de winkeliers kortingsacties hadden gehouden in het kader van de actie of als ze hun aanbod hadden afgestemd op het thema van de ansichtkaarten.

Hoe zag de campagne eruit?
Vanaf februari tot en met november is een stadsplattegrond en zijn 7 opvallende ansichtkaarten verstuurd naar 130.000 adressen in Amersfoort en omgeving (Nijkerk, Nijkerkerveen, Hoevelaken, Achterveld, Stoutenburg, Leusden, Soesterberg, Soest, Bunschoten, Spakenburg, Den Dolder, Baarn, Eemnes/Eemdijk, Putten en Woudenberg). De plattegrond en ansichtkaarten zijn als bijlage verschenen bij de huis aan huisbladen van de BDU (zoals Stad Amersfoort). Mensen met een nee-sticker en/of een ja-nee-sticker op hun brievenbus hebben de kaarten helaas niet ontvangen, maar konden deze alsnog ophalen bij de VVV, bij de gemeentelijke informatiewinkel in het Stadsinformatiecentrum de Observant of bij Dierenpark Amersfoort (zolang de voorraad strekte).

Aanleiding voor deze campagne
In het stadscentrum van Amersfoort is de afgelopen jaren veel vernieuwd en veranderd. Er zijn veel nieuwe winkels bijgekomen en bestaande winkelstraten zijn in een nieuw jasje gestoken. Het centrum heeft een andere uitstraling gekregen en een groter en gevarieerder aanbod van winkels. Hoogste tijd om mensen uit Amersfoort en omgeving uit te nodigen het centrum te bezoeken en kennis te maken met het aantrekkelijk en veelzijdig winkelaanbod van Amersfoort.