persbericht
Nummer:
80
Directie:
voorlichting
19-11-2002
Status:
informatie
Nederlandse bevolking: lerarentekort is grootste zorgpunt
Het grootste punt van zorg in het onderwijs is het lerarentekort, zo
blijkt uit een onderzoek onder de Nederlandse bevolking. Het overgrote
deel van de ouders (86%) heeft veel of zeer veel waardering voor de
leraren van hun kinderen. De huidige maatregelen om het tekort te
bestrijden, zoals zij-instroom en onderwijsassistenten, worden sterk
ondersteund. Andere vormen zoals prestatiebeloning en hogere
salarissen in grote steden zijn minder populair. Dat staat in de
'Onderwijsmeter 2002' die vandaag is gepubliceerd.
Zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs en het
beroepsonderwijs worden positief beoordeeld. In totaal geven de
Nederlanders bijna een 7 voor het onderwijs. Ouders van schoolgaande
kinderen beoordelen hun eigen school zelfs nog iets beter. Ook wat
betreft veiligheid laten ouders positieve geluiden horen, zij geven
aan dat hun kind zich veilig voelt op school. Wel worden grote zorgen
geuit over de gedragsproblemen bij kinderen en de individuele aandacht
die door de school aan het kind wordt besteed. De bevolking in het
algemeen vindt dat er meer aandacht moet komen voor waarden en normen
in het onderwijs, terwijl ouders van schoolgaande kinderen vinden dat
hier al voldoende aandacht aan wordt besteed.
De zorgen over middelen of geldgebrek in het onderwijs neemt af, maar
is nog wel een punt van aandacht. Overigens is men tevreden over ICT
in het onderwijs.
Achterstanden in het onderwijs moeten meer aandacht van de overheid
krijgen, vindt driekwart van de bevolking. Ook voor- en vroegschoolse
educatie voor kinderen met een taalachterstand worden sterk
ondersteund. Het voorstel om lessen voor allochtone kinderen in hun
eigen taal (OALT) ná schooltijd te geven, vindt bijna driekwart van de
Nederlanders een goed idee.
Een ander punt van zorg is dat zes van de tien Nederlanders niet weet
wat een ROC is. Een kwart heeft nog nooit van het VMBO gehoord.
Slechts eenderde van de mensen weet een goede schatting te maken welk
deel van de beroepsbevolking een beroepsopleiding heeft gevolgd.
Ondanks deze lage bekendheid, is er wel veel waardering voor het
beroepsonderwijs. Een overgrote meerderheid vindt het beroepsonderwijs
een goede opleiding voor het krijgen van een goede baan.
De animo om leraar te worden neemt weer toe. Ook voor mannen wordt het
beroep steeds aantrekkelijker gevonden. Nederlanders zijn niet goed op
de hoogte van het salaris van een leraar. Ongeveer 20% van de
ondervraagden die aangaf geen leraar te willen worden, noemde daarvoor
als reden het salaris en de arbeidsomstandigheden. Eenderde van de
mensen weet niet dat de salarispositie de afgelopen tien jaar is
verbeterd.
Opvallend is dat veel mensen denken dat kleinere scholen beter zijn,
terwijl in de resultaten van het onderzoek dit verschil niet terug
vinden is. Ook voor 'witte' en 'zwarte' scholen zijn weinig
verschillen terug te vinden in de tevredenheid, het rapportcijfer en
de zorgpunten.
De 'Onderwijsmeter' is een onderzoek dat voor de vierde keer is
gehouden en dat wordt uitgevoerd door het ITS, verbonden aan de
Katholieke Universiteit Nijmegen. Het betreft hier een steekproef van
ruim 1.600 respondenten, waarvan de helft een vertegenwoordiging is
van de Nederlandse bevolking (incl. ouders met schoolgaande kinderen)
en de andere helft van alleen ouders met schoolgaande kinderen. Een
groot deel van de vragen is over de jaren hetzelfde gebleven om
zodoende trends te kunnen waarnemen. Daarnaast zijn er enkele nieuwe
vragen toegevoegd over het beroepsonderwijs en het integratie- en
onderwijsachterstandenbeleid.
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl