19-11-2002
Citroën Berlingo bedrijfswagen en personenauto vernieuwd
Comfort en rijeigenschappen liggen op een niveau dat we tot dusver
alleen bij personenautos tegenkwamen. De nieuwe Citroën Berlingo is op
maat te verkrijgen met een 1.4 benzine-, 1.9 diesel- en 2,0 liter HDi
commonrail-dieselmotor. De Berlingo gesloten bestelwagens zijn al
leverbaar vanaf 9.000,- (excl. BTW).
Citroën heeft wereldwijd al bijna 800.000 Berlingo's verkocht. Bij
zijn introductie in 1996 was de Berlingo de eerste kleine
bedrijfswagen waarbij cabine en laadruimte perfect op elkaar
aansluiten. Het was tevens de eerste bedrijfswagen met
personenauto-eigenschappen op het gebied van vormgeving, comfort en
wegligging. De auto wordt in bijna 90 landen op 5 continenten
verkocht. Net zoals nu was de Citroën Berlingo ook in 97, 98 en 2000
marktleider in het F1-segment.
Met de nieuwe Berlingo bewijst Citroën dat ook bij een bedrijfswagen
de combinatie mogelijk is van een aantrekkelijk uiterlijk en
functionele kwaliteiten op topniveau, zoals inhoud en laadvermogen,
betrouwbaarheid en exploitatiekosten.
De auto is compact, wendbaar en bijzonder praktisch dankzij de
schuifdeur(en). Het interieur van de Berlingo bedrijfswagen en
personenauto is hetzelfde, en biedt een comfortabele zit achter het
stuur, een uitgebreide standaarduitrusting en talrijke extras.
Airbags, ABS, airconditioning, audio-installatie en vele praktische
opbergmogelijkheden maken de auto veilig, comfortabel en prettig in
het dagelijkse gebruik.
De laadvloer van de 4,14 m lange Berlingo (4 cm meer dan de
voorganger, dankzij een grotere overhang vóór) heeft een nuttige
lengte van 1,70 m. Indien de rugleuning van de passagiersstoel wordt
neergeklapt, beschikt de bestuurder over een praktisch werkblad; onder
deze stoel bevindt zich een bergvak met een inhoud van 100 liter. Het
nuttig laadvermogen van de Berlingo bedraagt 500 tot 800 kg -
afhankelijk van de uitvoering -, het laadvolume zelfs 3 m3.
Verleidelijke en robuuste styling; een voorbeeld van zakelijke
dynamiek
Het imposante front en de strakke lijnen van de nieuwe Berlingo geven
de auto een stoere en robuuste uitstraling:
* De duidelijk geprofileerde motorkap ligt vlakker dan bij het
vorige model (het voorste deel is 40 mm verhoogd).
* De grote kunststof bumper loopt door tot in de voorspatborden en
biedt een goede bescherming van de auto bij kleine aanrijdingen.
* De voorspatborden en de grille sluiten perfect aan bij de
vernieuwde voorzijde.
* Brede stootstrips op de flanken bieden een goede bescherming bij
kleine aanrijdingen.
* De grote, hooggeplaatste koplampunits worden niet geraakt bij
kleine aanrijdingen.
Ingrijpend gewijzigd interieur
Ook het interieur van de auto werd ingrijpend gewijzigd om comfort en
gebruiksgemak op een nog hoger plan te brengen.
Nieuw, functioneel dashboard met veel opbergmogelijkheden
Het nieuwe, functionele dashboard biedt veel ruimte om spullen op te
bergen en is bijzonder ergonomisch ingedeeld:
* Aan bestuurderszijde zijn twee bergvakken voor kleine spullen
zoals de mobiele telefoon aangebracht, aan beide zijden van het
instrumentenpaneel.
* Aan passagierszijde is een open vak aan de bovenzijde aangebracht.
* Bij uitvoeringen zonder passagiersairbag is in het midden een open
bergvak aangebracht.
* Het dashboardkastje is een brede, open ruimte, bij uitvoeringen
met airconditioning voorzien van een klepje.
* In de middenconsole tussen beide voorstoelen is opbergruimte voor
talrijke zaken, zoals drie bekerhouders voor 33 cl blikjes; een
hiervan kan ook worden gebruikt om de losse asbak in te plaatsen.
Gehandhaafd zijn de vele opbergmogelijkheden, zoals bergvakken in de
voor- en achterportieren, opbergnetten tegen het dak (afhankelijk van
de uitvoering) en de praktisch ingedeelde rugleuning van de rechter
voorstoel die als schrijftafel kan dienen.
Comfort en bedieningsgemak worden nog verder verbeterd door
bijvoorbeeld:
* Een nieuw stuurwiel met airbag, afkomstig van de Xsara, dat
bijzonder prettig in de hand ligt.
* Radiobediening op de stuurkolom, en een afzonderlijke display
boven op het dashboard.
* Extra 12 Volt-aansluiting (afhankelijk van de uitvoering) naast de
versnellingspook aan passagierszijde.
Technologische ontwikkelingen voor meer veiligheid en een optimaal
gebruiksgemak
Variabele stuurbekrachtiging, standaard op alle versies
De variabele stuurbekrachtiging is standaard op alle versies van de
Berlingo. De mate van bekrachtiging is afhankelijk van het toerental
van de motor.
Nog krachtiger remmen
De nieuwe Berlingo is leverbaar met ABS en elektronische
remkrachtverdeling (EBD). Dit systeem zorgt ervoor dat de auto bij
krachtig remmen onder alle omstandigheden volledig bestuurbaar blijft
en het effectieve remvermogen maximaal wordt benut.
Een uitstekend contact met de weg, ongeacht de belading
Het onderstel werd aangepast voor nog meer stabiliteit, met name bij
uitwijkmanoeuvres:
* Nieuwe dempingkarakteristiek
* Nieuwe schroefveren vóór
* Dikkere stabilisatorstang voor en achter
De wielophanging is dezelfde als bij de vorige modellen, met
McPherson-veerpoten en triangels voor, schroefveren en hydraulische
schokdempers. De stabilisatorstang is rechtstreeks verbonden met de
schokdempers voor een effectievere werking. De wielophanging achter
bestaat uit getrokken draagarmen met torsiestangen en hydraulische
schokdempers.
De Berlingo bedrijfswagen staat op Michelin-banden in de maat 175/65
R14 Agilis 51, die uitstekende rijeigenschappen bieden, ongeacht de
belading van de auto.
De verstevigde structuur biedt meer bescherming aan de inzittenden
De voorzijde van de auto werd op tal van punten verstevigd voor een
nog betere weerstand bij eventuele aanrijdingen. De portieren werden
extra verstevigd door onder meer een extra verstevigingplaat en een
versteviging ter hoogte van de sloten.
Andere maatregelen die ertoe leiden dat de auto nog veiliger is
geworden zijn bijvoorbeeld de horizontalere plaatsing van de motor en
een andere plaats van de accu. De nieuwe Berlingo is bovendien
leverbaar met zijairbags.
Nieuwe functies dankzij multiplextechnologie Net als andere recent
geïntroduceerde Citroën-modellen beschikt de Berlingo dankzij de
toepassing van multiplextechnologie over een aantal nieuwe functies op
het gebied van veiligheid en comfort:
* Controlefunctie van de systemen (alle controlelampjes branden 10
seconden).
* Automatische vergrendeling tijdens het rijden bij een snelheid
boven 10 km/h (bij uitvoeringen met centrale vergrendeling).
* Snelheidsafhankelijke ruitenwissers voor en achter.
* Automatisch inschakelen van de achterruitenwisser als de auto in
zijn achteruit wordt gezet.
* Uitstelfunctie: de buitenverlichting brandt tot 1 minuut na het
afzetten van het contact.
Uitgebreid motorenaanbod
Voor de aandrijving kan men bij de Berlingo kiezen tussen twee
benzine- en twee dieselmotoren, aardgas en een elektrisch aangedreven
Berlingo. De benzinemotoren zijn:
* 1.4i met een vermogen van 55 kW/75 pk bij 5.500 tpm en een koppel
van 120 Nm bij 3.400 tpm
De beide dieselmotoren:
* 1.9 D met een vermogen van 51 kW/71 pk bij 4.600 tpm en een koppel
van 125 Nm bij 2.500 tpm
* 2.0 HDi met een vermogen van 66 kW/90 pk bij 4.000 tpm en een
koppel van 205 Nm bij 1.900 tpm
Alternatieve energiebronnen: de Berlingo biedt alternatieven(vanaf
medio 2003)
Berlingo Electrique: ideaal voor stadsgebruik
Sinds 1997 zijn er meer dan 1.700 exemplaren van de Berlingo
Electrique verkocht. In het kader van het voortdurende streven van
Citroën naar vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen is
ook de nieuwe Berlingo als Electrique leverbaar, die niet alleen
bijzonder schoon (CO2-uitstoot = 0), maar ook bijzonder stil is.
De Berlingo Electrique levert tussen 1.600 tot 5.500 tpm een vermogen van 28 kW en van 0 tot 1.600 tpm een koppel van 180 Nm. De maximum snelheid bedraagt 95 km/h, bij gemiddeld verbruik ligt de actieradius op 95 km. Het nuttig laadvermogen van deze Berlingo bedraagt 500 kg, het laadvolume is gelijk aan dat van de andere Berlingos, 3 m3.
Berlingo op aardgas: bijzonder lage exploitatiekosten
Citroën biedt de Berlingo 1.4i ook in een uitvoering met een
combinatie van benzine en aardgas. Deze uitvoering is niet alleen goed
voor het milieu, maar zorgt bovendien voor bijzonder lage
exploitatiekosten en is vooral aantrekkelijk voor overheidsdiensten en
grote ondernemingen (stadsdiensten, energiebedrijven, luchthavens).
Aardgas bevat de helft van het aantal koolstofatomen in vergelijking
tot benzine, waardoor de uitstoot van CO2 ongeveer 25% minder is dan
bij benzinemotoren. Bovendien komt er bij de verbranding van aardgas
geen zwavel, lood of roet vrij.
De Berlingo op aardgas is net zo gemakkelijk in het gebruik als alle
andere Berlingo's. Het omschakelen op benzine gebeurt volledig
automatisch zodra het aardgas op is. Door het dubbele brandstofsysteem
heeft de auto een extra actieradius van 300 km bij een totale
tankinhoud van 80 liter. Het aardgas wordt door vier speciale
injecteurs rechtstreeks in de cilinderkop gespoten Dit sequentiële,
multipoint injectiesysteem zorgt voor een gunstig verbruik,
uitstekende prestaties en een soepel karakter.