Persbericht
Proef met asfaltcollector in IJsselstein gaat niet door
19-11-2002
De proef om met asfaltcollectoren energie te winnen uit de provinciale
weg N210 in IJsselstein is van de baan nu blijkt dat de kosten vier
tot vijf keer zo hoog uitvallen. Dat hebben gedeputeerde staten
vandaag besloten.
Dit voorjaar spraken provincie Utrecht, energiebedrijf REMU en het
IJsselsteinse bedrijf Terberg af om gezamenlijk te investeren in een
proefproject voor de winning van energie uit asfalt. Bij nader inzien
blijken de kosten van het systeem vele malen hoger te zijn dan eerder
voorzien was. Daardoor wordt het systeem onevenredig duur en daarom
ziet de provincie af van de proef, aldus GS.
Duurzame energie
Energie uit asfalt is een duurzame vorm van energie. In een weg worden
buizen aangelegd waardoor een vloeistof stroomt. De zon verwarmt de
weg en ook de vloeistof, waarna de warmte wordt opgeslagen en gebruikt
voor de verwarming van een gebouw. Door de onttrekking van warmte aan
het asfalt wordt tegelijkertijd de weg gekoeld, zodat daar minder snel
spoorvorming optreedt. Dit systeem heeft dus tegelijkertijd voordelen
voor het milieu -er wordt minder CO2 uitgestoten voor de verwarming en
de koeling van gebouwen - en voor het onderhoud van de weg. Dat wordt
daarmee goedkoper.
Haalbaarheidsonderzoek
Uit een haalbaarheidsonderzoek dat de provincie had laten doen was
gebleken dat het systeem in de N210 voor ongeveer 55.000 euro
aangelegd kon worden. Milieugedeputeerde Rombouts legt uit dat de
provincie enthousiast was over deze techniek: "We wilden als provincie
graag ervaring opdoen met dit nieuwe systeem, dat twee vliegen in een
klap slaat. Daarom waren we bereid geld beschikbaar te stellen uit het
MAVI-budget, dat bedoeld is voor vernieuwende technieken en
verkeersprojecten die het milieu ontzien."
Vijf keer zo duur
Bij de uitwerking van het bestek bleek dat het haalbaarheidsonderzoek
geen goed beeld had gegeven van de werkelijke kosten. De wegcollector
moest anderhalf keer zo groot worden om de afgesproken hoeveelheid
energie te kunnen leveren. Vervolgens bleek dat ook de prijs van
diverse onderdelen beduidend hoger was dan eerder berekend. Daardoor
zouden de totale kosten voor het systeem in de N210 volgens de
aannemer op 272.000 euro uitkomen. "Dat is ons echt te gortig",
verklaart Rombouts. "De investeringen worden daarmee onevenredig hoog
in verhouding tot de winst die voor het milieu wordt bereikt en de
ervaring die we met de proef kunnen opdoen. Dat is maatschappelijk
niet verantwoord en daarom hebben we besloten af te zien van het
proefproject in IJsselstein. Maar we hebben er wel iets van geleerd en
die kennis zullen we gebruiken bij de beoordeling van andere projecten
met energie uit asfalt in de provincie." REMU zou de energie uit de
collector afnemen. Nu de asfaltcollector niet doorgaat heeft REMU aan
Terberg toegezegd toch een andere vorm van duurzame energie te
ontwikkelen en wel warmtepompen in combinatie met een dakcollector.
Meer informatie: Karin Obdeijn, telefoon 030-258 21 92 of
Karin.Obdeijn@provincie-utrecht.nl