Gemeente Eemnes

Gemeenteberichten week 47

Bouwplannen

Ingekomen meldingen/aangevraagde bouwvergunningen

- Melkpad 9, plaatsen kap op berging, ingekomen 7 november 2002.
- Zomertaling 20, plaatsen erker, ingekomen 8 november 2002.
Verleende toestemming/bouwvergunningen


- Laarderweg 50, vergroten woning, verzonden d.d. 14 november 2002.
- Wakkerendijk 68, vernieuwen en vergroten schuur/garage, verzonden d.d. 19 november 2002.

- Torenzicht 96, aanbouwen bijkeuken, verzonden d.d. 19 november 2002.
Voor meer informatie over bouwplannen kunt u zich wenden tot mevrouw Loman of de heer Schiere van de sector VROM.

Wanneer u als belanghebbende zich niet met een van deze besluiten kunt verenigen, dan kunt u hiertegen binnen 6 weken na verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en wethouders.

Tegelijkertijd kunt u bij spoed (schriftelijk) een voorlopige voorziening vragen bij de president van de rechtbank, postbus 13023, 3507 LA Utrecht. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen 109,- voor burgers en 218,- voor rechtspersonen.


Balie sector VROM 27 november 2002 gesloten

In verband met een cursus voor de medewerkers van de sector VROM is woensdag 27 november a.s. de balie van de sector gesloten. Ook is de sector VROM de gehele dag telefonisch niet bereikbaar. De overige diensten in het gemeentehuis zijn wel gewoon geopend.
In de raadsvergadering van 5 november 2002 is het volgende vastgesteld:

* begroting 2003

* verordening afvalstoffenheffing 2003

* verordening hondenbelasting 2003

* verordening begrafenisrechten 2003

* legesverordening 2003 inclusief tarieventabel 2003
De datum van inwerkingtreding is 1 januari 2003. De raadsbesluiten, de verordeningen en de begroting liggen ter inzage in de hal van het gemeentehuis.

Bijzondere bijstand en bevordering participatie

Bent u ouder dan 23 jaar, woont u zelfstandig en heeft u tenminste 18 maanden een minimuminkomen?
Dan kunt u in aanmerking komen voor een eenmalige uitkering bijzondere bijstand. Deze bijstand is bedoeld om te kunnen blijven deelnemen aan 'het maatschappelijk verkeer en andere secundaire levensbehoeften'. Denk daarbij aan, bijvoorbeeld: het lidmaatschap van de bibliotheek, kosten van vormings- en ontwikkelingswerk (bijv. Volksuniversiteit), lidmaatschap van een zangkoor, lidmaatschap van een sportvereniging, of kosten van een zwemabonnement, etc.
De gemeente Eemnes verstrekt een bedrag van 204,20 aan een echtpaar of alleenstaande ouder en 102,10 aan een alleenstaande. De bijstand is 2 x per jaar mogelijk. Voor de toetsing aan de criteria gelden twee peilmaanden: april en oktober.

Uitkering oktober 2002
Bent u cliënt van sociale zaken (u heeft dus een periodieke uitkering Abw, Ioaw of Ioaz) én voldoet u aan alle criteria, dan hoeft u niets te doen.
De uitkering wordt u automatisch toegekend en uitbetaald. Hoort u niets en meent u wel aanspraak te kunnen maken op de uitkering, wendt u zich dan tot uw contactpersoon bij de afdeling sociale zaken.

Heeft u geen uitkering via sociale zaken en is uw netto-inkomen, exclusief vakantiegeld, over de maand oktober 2002 (ongeveer): 741,72 (alleenstaande), 953,63 (alleenstaande ouder), 1.059,59 (echtpaar)? Voldoet u ook aan de andere criteria? Dan kunt u een aanvraag voor deze bijzondere bijstand indienen bij de afdeling sociale zaken.Voor een aanvraagformulier en/of meer informatie vooraf kunt u terecht bij de receptie van sociale zaken.

De gemeente Eemnes werkt met betrekking tot de uitvoering van 'sociale zaken' samen met de gemeente Blaricum en de gemeente Huizen. De uitvoeringsorganisatie is de "Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken Huizen, Eemnes, Blaricum", die is gevestigd in het gemeentehuis van Huizen, Graaf Wichman 10, te Huizen.
De receptie van de afdeling is:

- dagelijks (behalve op woensdag) geopend van 9.00 tot 12.00 uur
- dagelijks (behalve op woensdag) telefonisch bereikbaar op nummer 035 528 19 11

Snoeitijd? Graag extra aandacht voor overhangende takken!

Het najaar is traditioneel de tijd dat de mensen in hun tuinen de bomen en struiken gaan snoeien. Wij verzoeken u vriendelijk om bij die werkzaamheden wat extra aandacht te schenken aan takken die over de trottoirs of fietspaden heen hangen.
Op het gemeentehuis komen regelmatig klachten binnen met als onderwerp "overhangende takken". Voor de meeste mensen is het makkelijk daar even omheen te lopen, maar er zijn ook groepen waarvoor dit nog niet zo eenvoudig is. Voor gehandicapten, mensen met een kinderwagen of bijvoorbeeld kleine kinderen die nog op de stoep fietsen vormen overhangende takken wel degelijk een probleem.
Misschien wilt u zo vriendelijk zijn om bij uw snoeiwerkzaamheden hier nog eens extra op te letten. Wij rekenen op uw medewerking en alvast vriendelijk bedankt.