Consumentenorganisaties verheugd over einde noodmaatregelen NS
De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn blij dat de NS met ingang van vrijdag/maandag weer een normale dienstregeling gaat rijden en dat er een einde komt aan de overlast van de vierkante-wielenproblematiek. Volgende week woensdag praten de consumentenorganisaties met NS en Verkeer en Waterstaat over een onafhankelijk onderzoek. De consumentenorganisaties zijn ontevreden over het feit dat de NS gedupeerde reizigers op geen enkele wijze compenseert.
De consumentenorganisaties in het LOCOV (ANWB, Fietsersbond, CG-Raad,
samenwerkende ouderenbonden CSO en ROVER) zijn verheugd dat de
inderhaast ingevoerde zomerdienstregeling nu weer tot het verleden
behoort. De afgelopen weken werden reizigers vooral in de spits
geconfronteerd met opgeheven en te korte treinen. Reizigers waren
daardoor langer onderweg, werden in veel te volle treinen vervoerd, of
bleven op het perron achter.
Volgende week woensdag spreken de consumentenorganisaties in het LOCOV
met NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over het door de
consumentenorganisaties gevraagde onderzoek naar de problematiek van
herfstblaadjes, gladde rails en vierkante wielen. Om dit onderzoek is
gevraagd omdat de consumentenorganisaties vinden dat er te veel
verschillende verhalen de ronde doen over het probleem en zij vooral
willen dat de NS nooit weer een uitgedunde dienstregeling moet voeren
in de drukste tijd van het jaar. Voorts zijn de
consumentenorganisaties ontevreden omdat de NS de reizigers op
generlei wijze compenseert. Zo werd het verzoek aan NS om reizigers de
mogelijkheid te bieden om hun abonnement tijdelijk in te leveren, en
ze het abonnementsgeld over die periode terug te betalen, niet
ingewilligd.
20 november 2002
---