Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Consumentenorganisaties verheugd over einde noodmaatregelen NS

De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn blij dat de NS met ingang van vrijdag/maandag weer een normale dienstregeling gaat rijden en dat er een einde komt aan de overlast van de vierkante-wielenproblematiek. Volgende week woensdag praten de consumentenorganisaties met NS en Verkeer en Waterstaat over een onafhankelijk onderzoek. De consumentenorganisaties zijn ontevreden over het feit dat de NS gedupeerde reizigers op geen enkele wijze compenseert.

De consumentenorganisaties in het LOCOV (ANWB, Fietsersbond, CG-Raad, samenwerkende ouderenbonden CSO en ROVER) zijn verheugd dat de inderhaast ingevoerde zomerdienstregeling nu weer tot het verleden behoort. De afgelopen weken werden reizigers vooral in de spits geconfronteerd met opgeheven en te korte treinen. Reizigers waren daardoor langer onderweg, werden in veel te volle treinen vervoerd, of bleven op het perron achter.

Volgende week woensdag spreken de consumentenorganisaties in het LOCOV met NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over het door de consumentenorganisaties gevraagde onderzoek naar de problematiek van herfstblaadjes, gladde rails en vierkante wielen. Om dit onderzoek is gevraagd omdat de consumentenorganisaties vinden dat er te veel verschillende verhalen de ronde doen over het probleem en zij vooral willen dat de NS nooit weer een uitgedunde dienstregeling moet voeren in de drukste tijd van het jaar. Voorts zijn de consumentenorganisaties ontevreden omdat de NS de reizigers op generlei wijze compenseert. Zo werd het verzoek aan NS om reizigers de mogelijkheid te bieden om hun abonnement tijdelijk in te leveren, en ze het abonnementsgeld over die periode terug te betalen, niet ingewilligd.

20 november 2002

---