Verplichte APK voor schepen
20 november 2002
Zolang olietankers als de Prestige ongelimiteerd de wereldzeeën
kunnen bevaren, zal een milieuramp zoals zich nu voordoet voor de kust
van Portugal zich blijven herhalen. Het Wereld Natuur Fonds vindt dat
alleen nog schepen die in goede staat zijn gevaarlijke stoffen over
zee mogen vervoeren. Een verplichte APK voor alle schepen moet zo snel
mogelijk worden ingevoerd. Dagelijks vormen zon 5500 schepen, die
zonder keuring en met gevaarlijke stoffen de wereldzeeën bevaren, een
grote bedreiging voor de vogels, vissen en koralen in de oceanen, en
een bedreiging voor de toekomst van de gezinnen die economisch
afhankelijk zijn van de visserij en het toerisme in kustgebieden. Zelf
helpt de natuurbeschermingsorganisatie op dit moment in het rampgebied
met de noodzakelijke schoonmaakactie. Daarnaast zal het Wereld Natuur
Fonds zich sterk maken voor verwijdering van de nog resterende olie in
de gezonken tanker en zullen er afdoende maatregelen moeten worden
genomen om te voorkomen dat dit soort milieurampen zich blijven
herhalen.
APK voor schepen
Het Wereld Natuur Fonds vindt dat nu alles op alles gezet moet worden
om te voorkomen dat een milieuramp van deze omvang zich in de toekomst
weer voor kan doen. Dat vereist dat de wereldzeeën alleen nog maar
bevaren mogen worden door schepen die ook daadwerkelijk veilig en
zeewaardig zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wat ons
betreft wordt zo spoedig mogelijk overgegaan tot een verplichte APK
voor schepen die zich begeven in de Europese wateren, die varen onder
Europese vlag of in het bezit zijn van Europeanen, verklaart Carel
Drijver, manager oceanen en kusten van het Wereld Natuur Fonds. Op de
weg willen we geen autos zonder APK; geen enkele reden dus om schepen
zonder een verplichte keuring wel de wereldzeeën op te sturen, zo
meent het Wereld Natuur Fonds. Het liefst zou de organisatie een
verplichte APK wereldwijd zien ingevoerd. Realistischer is het om dit
op korte termijn binnen de Europese Unie af te spreken, in de hoop dit
goede voorbeeld in de rest van de wereld navolging krijgt.
Verliezers
De milieuramp voor de kust van Galicië kent alleen maar verliezers. De
tanker is gezonken in een bijzonder zeegebied, in de buurt bij een
'sea mount' (berg onder water). Rond deze onderwaterberg komen maar
liefst 86 vissoorten voor, waaronder 11 haaiensoorten, en is één van
Europa's belangrijkste kolonies koudwaterkoralen te vinden.
Beschadiging door olie kan dit bijzondere en kwetsbare ecosysteem
totaal ontwrichten, zegt Carel Drijver van het Wereld Natuur Fonds.
Tientallen door de olie gesneuvelde vogels, waaronder Jan van Genten en drieteenmeeuwen, zijn inmiddels aan land gebracht, de komende jaren zal pas duidelijk worden wat de vervuiling voor gevolgen heeft gehad voor het nageslacht van de vogels en zeedieren, waaronder de bruinvis, in dit gebied, vreest Drijver. Behalve de natuur, is ook de mens een grote verliezer. De 32.000 mensen in Galicië zijn voor hun broodwinning in grote mate afhankelijk van de visserij: de economische schade voor dit gebied is enorm. Maar ook voor de toeristische sector langs de Atlantische kust van Spanje, Portugal en Frankrijk zal de milieuramp negatieve gevolgen hebben. De olie heeft zich inmiddels over een lengte van maar liefst 200 km langs de kust verspreid.
Beter oceaanbeheer
Nu de tanker is gezonken, de olievoorraad op de bodem van de zee ligt
en de schoonmaakoperatie in gang is gezet, lijkt de neiging groot om
morgen weer over te gaan tot de orde van de dag. Die orde is echter
risicovol. Drijver: Dagelijks bevaren zon 5500 olietankers de
wereldzeeën. De Noordzee is één van de belangrijkste vaarroutes voor
Russische schepen, die voor het merendeel niet voldoen aan de
voorwaarden om in de Nederlandse havens af te meren. Maar deze schepen
kunnen ongelimiteerd door de Noordzee varen en vormen iedere keer weer
een risico op herhaling van een milieuramp, ook voor de Nederlandse
kust. Het Wereld Natuur Fonds vindt dat de Europese lidstaten, de
Nederlandse regering, de scheepvaart industrie en de
oliemaatschappijen hun verantwoordelijkheid moeten nemen met
maatregelen die voorkomen dat een ramp als de Prestige zich in de
toekomst weer voor kan doen.
In de afgelopen tien jaar zijn alleen al in de Britse wateren meer dan
148 ongelukken met Engelse schepen geregistreerd door de Engelse
Marine Accident Investigation Branch. Volgens het Franse Nationaal
Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek doet zich wereldwijd wel elke
twee of drie dagen ergens in de wereld een ongeluk voor met een schip.
Het is zaak nu voorzorgsmaatregelen te nemen. Dit betekent snelle en
effectieve uitvoering van de wetgeving. Maar ook in kaart brengen wat
de kwetsbare oceaangebieden zijn, ze een beschermde status geven en
deze gebieden zorgvuldig beheren. Dat kan betekenen dat
scheepvaartroutes moeten worden aangepast, of dat meer of grotere
oceaangebieden worden gesloten voor vervoer van gevaarlijke stoffen
over zee. En voor het geval zich wel rampen voordoen, moet helder zijn
wat de vluchthavens zijn voor in moeilijkheden geraakte schepen. Maar
voorkomen blijft beter dan genezen, dus wat het Wereld Natuur Fonds
betreft een waterdichte controle waardoor alleen veilige schepen nog
de oceanen opvaren, aldus Carel Drijver.