Raadsbericht 2002-05
De Raadsvergadering van maandag 18 en dinsdag 19 november 2002
Belangrijkste agendapunten voor deze vergadering waren: de eerste
politieke agenda en het rapport van de Rekenkamer over de tekorten bij
het project Van Heekplein.
klik hier voor de officiële besluitenlijst
---
Vragenuur
Het vragenuurtje blijkt een gewild én effectief moment om het college
een korte toelichting te vragen over actuele zaken. Een achttal vragen
van de Stadspartij, Groen Links en de PvdA werden in iets meer dan een
half uurtje afgehandeld.
Huurcompensatie bewoners rampgebied
De huurcompensatieregeling loopt af per juli volgend jaar. Dhr.
Lammerink (Stadspartij) wilde van wethouder Roelof Bleker weten of de
regeling niet moet worden verlengd om problemen te voorkomen bij deze
groep burgers. De wethouder gaf aan dat ook de Belangenvereniging
Vuurwerkramp Slachtoffers Enschede (BVSE) dit probleem al heeft
aangekaart. Hoewel het een regeling van het Ministerie van VROM
betreft en al vanaf het begin bekend is dat de regeling drie jaar zou
lopen, gaf Bleker te kennen dat de BVSE op zijn steun mag rekenen als
zij in Den Haag voor verlenging van de regeling willen lobbyen. Bleker
benadrukte wel dat de bewoners zelf ook hun verantwoordelijkheid
moeten nemen om problemen voor te zijn.
Wethouder Bleker verduidelijkte daarnaast dat een citaat in de media
(`als het niet anders kan, dan moeten de mensen maar verhuizen') ten
onrechte werd toegeschreven aan de wethouder. De werkelijke bron van
deze omstreden uitspraak heeft inmiddels excuses aangeboden.
Wachttijden en telefoonkosten WVG-vervoer
De Stadspartij confronteerde wethouder Tymon de Weger met klachten
over de bereikbaarheid van de servicetelefoon voor het WVG-vervoer.
Deze wist te melden dat er al maatregelen en afspraken waren met de
vervoerder om de klachten op te lossen. Een nieuwe telefooncentrale is
al in werking, terwijl de wachttijd op dit moment maximaal 3 minuten
mag zijn. In de toekomst moet de wachttijd terug naar maximaal 20
seconden of 60 seconden tijdens piekuren. Gratis zal het 0900-nummer
niet worden, zoals de Stadspartij vroeg. De bedoeling is echter
volgens De Weger om het tarief terug te brengen tot maximaal het
lokaaltarief. Op dit moment kost het 0900-nummer nog 10 eurocent per
minuut.
Afhandeling post en telefoon
De ambtelijke cultuuromslag wordt concreet gemaakt via een viertal
verbeterprojecten, waaronder het beter en sneller afhandelen van post
en telefoon. De Stadspartij bleek bij monde van raadslid Lammerink
bepaald nog niet tevreden over de voortgang. Lammerink gaf aan dat er
nog steeds klachten zijn vanuit de bevolking over telefonische
bereikbaarheid en beantwoording van brieven.
Verantwoordelijk wethouder Jeroen Goudt was echter van mening dat de
situatie eerder beter wordt dan slechter. Wel toonde hij het besef dat
het halen van cijfermatige doelen zoals het beantwoorden van brieven
binnen drie weken en het opnemen van de telefoon binnen 40 seconden
niet zaligmakend is. De wethouder twijfelde er niet aan dat uit
onderzoek zal blijken dat de cijfermatige normen worden gehaald. Maar
tegelijkertijd gaf hij toe dat de volgende stap natuurlijk is `hoe
worden mensen aan de telefoon te woord gestaan? Hoe is de afhandeling
van de brieven? Krijgen de burgers antwoord op hun vragen?'
Cultuuromslag is voor de wethouder een kwestie van stap voor stap
vooruit. Dat kost tijd. `Permanente aandacht voor alle vier de
verbeterprojecten blijft nodig', zo bepleitte Goudt.
Schadevergoeding Ten Hag
Raadslid Hofte van de Stadspartij vroeg om opheldering rond de
herinrichting van de parkeerplaats van makelaardij Ten Hag. Naar
inzicht van de heer Hofte was de herinrichting wel heel erg duur
uitgevallen in vergelijking met de bult. Hofte vroeg zich dan ook af
of dat bedrag was gebaseerd op schadeclaims of dat de kosten verband
hielden met de verplaatsing van de hoofdingang van het
makelaarskantoor.
Wethouder Eric voelde zich genoodzaakt te verwijzen naar rapportages
van twee maanden geleden, waarin al aangegeven werd dat de
herinrichting van de parkeerplaats duur uitviel vanwege onder andere
afwateringsproblemen en het verleggen van kabels en leidingen. Van
ingediende schadeclaims was geen sprake volgens de wethouder. Helder
vond het aanbod van raadslid Hofte dat hij de herinrichting van de
parkeerplaats `voor de helft' kon doen sympathiek, maar te laat.
Fietsen op Stationsplein
Mevrouw Kiranli-Kronenburg van de PvdA toonde zich bezorgd om de
fietsenoverlast bij het Stationsplein. Zij wilde weten van het College
welke acties en maatregelen nog volgen en benadrukte het belang van
een structurele oplossing voor dit probleem. Wethouder Eric helder gaf
toe dat het `een lastig probleem' is, dat inderdaad een structurele
oplossing vraagt. Sinds 15 november worden mensen dagelijks
aangesproken, worden fietsen van flyers voorzien en gaan wekelijks
foutgeparkeerde fietsen richting de stalling. Elke drie maanden worden
fietskrotten afgevoerd. De wethouder vond echter wel dat het `in de
eerste plaats de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is'.
Raadslid Kiranli reageerde op dit pakket maatregelen met de vraag of
de wethouder nog meer achter de hand had dan alleen aanspreken op
gedrag, bijvoorbeeld het uitdelen van een boete. Wethouder Helder kon
deze lik-op-stuk benadering niet toezeggen. `Een structurele oplossing
vraagt ook om structurele dekking', zo meende hij, doelend op de extra
kosten die controle en handhaving met zich meebrengen.
Deelname aan Entente Floriale 2004
Groen Links raadslid Tenkink ondersteunde het besluit van het College
om deel te nemen aan de nationale voorrondes van de Entente Florale.
Toch vroeg hij zich af Enschede wel groen genoeg is voor "een gouden
medaille". Ook maakte hij zich zorgen over hoe de jury zou denken over
onder andere plannen om te bouwen in het buitengebied. `Meer dan een
droogboeketje zit er toch niet in', zo meende hij.
Wethouder André Le Loux van Burgerbelangen ziet in de deelname vooral
andere kansen. Stadspromotie, extra (educatieve) activiteiten voor
burgers en vooral: een objectieve beoordeling door anderen over hoe de
gemeente omgaat met het groenbeleid in een groeiende en uitbreidende
stad. Met name dat laatste punt hamerde de wethouder op als belangrijk
winstpunt. Le Loux vatte zijn uitleg samen met de gevleugelde woorden
`deelnemen is soms belangrijker dan winnen'.
---
Raadsbesluiten
Politieke agenda 2002-2003
In het nieuwe dualistisch stelsel kan de raad een eigen politiek
programma bepalen, dat los staat van het college-akkoord. Dat is een
van de manieren waarop de raad tegenwoordig op hoofdlijnen sturing kan
geven aan de ontwikkeling van het gemeentebeleid. Daarmee is de
politieke agenda ook een middel om elk jaar nieuwe politieke items
bespreekbaar te maken. Dat Enschede sneller is dan de meeste gemeenten
met de invoering van allerlei dualistische vernieuwingen, bleek wel
uit het feit dat nu al de eerste Enschedese politieke agenda in de
raad werd vastgesteld.
De gemeenteraad had in een voortraject al gekozen voor een viertal
hoofdpunten, te weten: ontwikkelingen in de sociale structuur op
wijkniveau, de ontwikkeling van een integraal jeugdbeleid, veiligheid
en tot slot mobiliteit. In de politieke agenda staat onder meer
wanneer en op welke manier deze hoofdpunten in welke commissie komen.
De raad was in haar algemeenheid heel positief over de eerste
politieke agenda. Raadslid Heeringa van het CDA verwacht `boeiende
besprekingen' voor het vervolg. PvdA-er Van Dijk sprak over `een
waardevol proces dat de burger dichter bij de politiek brengt'. Het
waren echter niet louter positieve geluiden. VVD-er Hatenboer vond dat
de politieke agenda `lef miste' en waarschuwde ervoor `niet al te snel
te berusten in de veranderingen die we als gemeenteraad doorvoeren'.
De heer Datema van de Christenunie meende dat de politieke agenda
`duidelijker richting burgers moet worden gecommuniceerd om
teleurstellingen te voorkomen'.
Rapport Rekenkamer tekorten Van Heekplein
Nooit meer zo, dat is de belangrijkste les uit het megaproject Van
Heekplein. De voltallige Gemeenteraad ging dinsdag uiteindelijk
akkoord met de aanbevelingen van de Rekenkamer zoals ze die verwoordde
in het rapport "Onderzoek naar de oorzaken van de overschrijding in
het project Van Heekplein". Verbeteringen die ertoe moeten leiden dat
bij projecten nooit meer plotseling grote tekorten ontstaan. Wethouder
Jeroen Goudt zegde toe dat in de rapportages die in januari en
februari over verschillende projecten verschijnen, de eerste
verbeteringen zichtbaar zijn.
Na twee lange avonden van soms felle discussies zijn College en Raad
het erover eens dat de lessen van het Van Heekplein zo snel mogelijk
moeten leiden tot verbeteringen. Enkele verbeteringen zijn:
1. Integrale projectbeheersing verbeteren. Als het totale overzicht
over een project bekend is, ontstaat een beter inzicht in de
knelpunten. Op basis van tijdige en correcte informatie kunnen dan
besluiten worden genomen.
2. Risicoanalyse en -beheersing en het aangeven van bandbreedtes
waarbinnen het financieel resultaat van het project zich mag
bewegen, moeten plotselinge tekorten voorkomen.
3. Het benoemen van één verantwoordelijke projectwethouder. Geen
gedeelde bestuurlijke verantwoordelijkheid meer.
De tweede avond stond de rol van het College in het project centraal.
Met name vanuit de oppositiepartijen VVD, Groen Links, D'66 en
Stadspartij was er kritiek op het feit dat er nog geen antwoord was op
de vraag wie in de verschillende periodes politiek verantwoordelijk
voor het project was, waarom er van bijeenkomsten geen notulen waren
gemaakt en waarom de Raad niet eerder is geïnformeerd op basis van de
signalen die er waren over het oplopende tekort. Ook vanuit de
collegepartijen waren er nog veel vragen over de rol van de diverse
bij het project betrokken oud-wethouders, zoals Koopmans en Althof.
Wethouder Eric Helder wees nog eens nadrukkelijk op het belang voor de
stad van het Van Heekplein-project. `Er is bestuurlijke moed voor
nodig om aan een dergelijk omvangrijk mega-project te beginnen. Maar
als we de centrumstad van de regio willen zijn, hoort daar een Van
Heekplein bij zoals het nu gestalte krijgt. Ook in de omgeving gaan
private partijen nieuwe investeringen doen, zoals de HTS-locatie'.
De wethouder gaf toe dat er te lang een te optimistisch beeld is
geschetst over het te behalen financiële resultaat. Het zou beter zijn
geweest een ruime onzekerheidsmarge te nemen. De te hoge financiële
verwachtingen waren al een verkeerde start van het project.
Burgemeester Mans lichtte zijn rol in het project als volgt toe. `Het
project dreigde volledig in het slop te raken. Er is veel energie
gestoken om alle partners binnen het project te houden!'
De moties van wantrouwen die de VVD en de Stadspartij aan het adres
van burgemeester Mans en wethouder Helder hadden ingediend, werden aan
het eind van de avond met een ruime meerderheid van stemmen verworpen.
---
klik hier voor de officiële besluitenlijst