Gemeente Langedijk


Het inlichtingenbureau spoort witte fraude op
22 november 2002

De sociale diensten in ons land moeten uiterlijk 1 januari 2003 gebruik maken van het Inlichtingenbureau (IB). Dit bureau kan gegevens uitwisselen tussen sociale diensten en enkele externe gegevensbronnen.

Zo kan men nagaan of cliënten naast hun Abw-, loaz- of loaz-uitkering nog andere inkomsten hebben. Het systeem is echt bedoeld ter verbetering van de rechtmatigheidcontrole en opsporen van witte fraude. Het controleren van zwarte fraude (zwart verdiend geld) is niet mogelijk bij het IB. Alleen geregistreerde inkomsten kunnen worden gecontroleerd.

De externe gegevensbronnen zijn: uitvoeringsinstellingen (inkomsten uit loondienst en werknemersverzekeringen WAO, ZW, WW , WAZ en Wajong), Informatie Beheer Groep (studiefinanciering en inschrijvingen bij HBO- en WO-opleidingen), de Belastingdienst (rente en vermogenssaldi) en gemeenten (gekeken kan worden of er een uitkering is bij een andere gemeente).

Sneller en beter

Om vast te stellen of klanten naast Awb, loaw of loaz nog andere inkomsten hebben, is de gemeente nu nog aangewezen op gegevens van de Belastingdienst. Die zijn betrouwbaar, maar niet recent. Soms is pas na twee jaar bekend of er sprake is van niet opgegeven inkomsten. Dan kan de terugvordering heel hoog oplopen en wordt een flinke boete opgelegd wegens het schenden van de informatieplicht. Dankzij het IB is nu een andere werkwijze mogelijk. Zodat de bedragen niet meer zo hoog oplopen, waardoor de boete ook lager is. Het IB vergelijkt in een computerprogramma de sofinummers van Abwers, loawers of loazers met actule gegevens van de aangesloten instanties. Als het sofinummer in verschillende bestanden voorkomt, wordt een samenloopsignaal gegeven. Dat kan duiden op niet opgegeven inkomsten (uit arbeid of uitkeringen) of verzwegen vermogen of rente. De signalen worden regelmatig aan de gemeente verstrekt. Zo is op korte termijn na te gaan of de uitkering wel of niet rechtmatig wordt verstrekt.

Privacy

De privacy van de cliënten is, in overleg met het College Bescherming Persoonsgegevens (voorheen Registratiekamer), gewaarborgd. Streng voorschrift is dat de gegevens uitsluitend voor het vooraf gestelde doel worden gebruikt en door geautoriseerde medewerkers van de gemeente. Alle bijstandsgerechtigden van gemeente Langedijk ontvangen binnenkort een informatiebrochure over de werking van het IB.