Het inlichtingenbureau spoort witte fraude op
22 november 2002
De sociale diensten in ons land moeten uiterlijk 1 januari 2003 gebruik maken van het Inlichtingenbureau (IB). Dit bureau kan gegevens uitwisselen tussen sociale diensten en enkele externe gegevensbronnen.
Zo kan men nagaan of cliënten naast hun Abw-, loaz- of loaz-uitkering
nog andere inkomsten hebben. Het systeem is echt bedoeld ter
verbetering van de rechtmatigheidcontrole en opsporen van witte
fraude. Het controleren van zwarte fraude (zwart verdiend geld) is
niet mogelijk bij het IB. Alleen geregistreerde inkomsten kunnen
worden gecontroleerd.
De externe gegevensbronnen zijn: uitvoeringsinstellingen (inkomsten
uit loondienst en werknemersverzekeringen WAO, ZW, WW , WAZ en
Wajong), Informatie Beheer Groep (studiefinanciering en inschrijvingen
bij HBO- en WO-opleidingen), de Belastingdienst (rente en
vermogenssaldi) en gemeenten (gekeken kan worden of er een uitkering
is bij een andere gemeente).
Sneller en beter
Om vast te stellen of klanten naast Awb, loaw of loaz nog andere
inkomsten hebben, is de gemeente nu nog aangewezen op gegevens van de
Belastingdienst. Die zijn betrouwbaar, maar niet recent. Soms is pas
na twee jaar bekend of er sprake is van niet opgegeven inkomsten. Dan
kan de terugvordering heel hoog oplopen en wordt een flinke boete
opgelegd wegens het schenden van de informatieplicht. Dankzij het IB
is nu een andere werkwijze mogelijk. Zodat de bedragen niet meer zo
hoog oplopen, waardoor de boete ook lager is. Het IB vergelijkt in een
computerprogramma de sofinummers van Abwers, loawers of loazers met
actule gegevens van de aangesloten instanties. Als het sofinummer in
verschillende bestanden voorkomt, wordt een samenloopsignaal gegeven.
Dat kan duiden op niet opgegeven inkomsten (uit arbeid of uitkeringen)
of verzwegen vermogen of rente. De signalen worden regelmatig aan de
gemeente verstrekt. Zo is op korte termijn na te gaan of de uitkering
wel of niet rechtmatig wordt verstrekt.
Privacy
De privacy van de cliënten is, in overleg met het College Bescherming
Persoonsgegevens (voorheen Registratiekamer), gewaarborgd. Streng
voorschrift is dat de gegevens uitsluitend voor het vooraf gestelde
doel worden gebruikt en door geautoriseerde medewerkers van de
gemeente. Alle bijstandsgerechtigden van gemeente Langedijk ontvangen
binnenkort een informatiebrochure over de werking van het IB.