N-VA reikt wisselmeerderheid aan voor verplichte inburgering (22/11/02)
Als opvolger van de Volksunie, nam de N-VA steeds het voortouw in de eis tot verplichte inburgering voor alle nieuwkomers, omdat integratie een zaak is van rechten én plichten. Aanvankelijk reageerden alle andere politieke partijen enkel met banbliksems.
De N-VA is verheugd dat CD&V en VLD nu eindelijk bijdraaien en bereid
blijken om het inburgeringstraject verplicht te maken voor alle
nieuwkomers en het in te voeren als voorwaarde voor het verkrijgen van
de Belgische nationaliteit. Voor de N-VA vormt deze inburgering de
hoeksteen van een efficiënt gelijke kansenbeleid, door de koppeling
aan de snel-Belg-wet draagt de verplichte inburgering daarenboven ook
bij tot de integratie van allochtonen die reeds in ons land
verblijven.
Gezien het onmiskenbaar belang van deze thematiek wenst de N-VA dat
CD&V en VLD de daad bij het woord voegen. De partij werkte daarom een
reeks amendementen uit op het inburgeringsdecreet én dient een
wetsvoorstel in tot wijziging van de snel-Belg-wet waardoor de
nationaliteit enkel kan worden verkregen na een inburgeringstraject.
De N-VA nodigt beide partijen uit tot een debat over de
N-VA-voorstellen zodat een consensus kan worden bereikt en alvast het
inburgeringsdecreet op korte termijn, dus nog voor de verkiezingen, in
geamendeerde vorm kan worden goedgekeurd. Samen beschikken de N-VA
(3), CD&V (30 + overloper Sauwens) en VLD (27 + overlopers Hermans en
Gatz) immers over een meerderheid in het Vlaams parlement (63 van de
124).
De snel-Belg-wet werd goedgekeurd zonder enige voorwaarde inzake
integratie of taalkennis. De Vlaamse regering, de liberale ministers
incluis, diende onlangs in het Vlaamse Parlement een ontwerp
inburgeringsdecreet in, ook nu weer zonder enige verplichting. Beide
paars-groene blunders kunnen nu rechtgezet worden.
Wijziging inburgeringsdecreet
De amendementen die de N-VA voorstelt op het ontwerp van
inburgeringsdecreet beogen de invoering van een verplicht
inburgeringstraject en afdwingbare sancties.
Elke gemeente erkent een - desgevallend intergemeentelijk -
onthaalbureau dat erkend en gesubsidieerd wordt door de Vlaamse
regering. Deze laatste legt eveneens de modaliteiten en eindtermen
vast.
Aan de hand van een onthaalonderzoek werkt het onthaalbureau voor elke
nieuwkomer een inburgeringstraject uit of stelt het vast dat een
inburgeringstraject overbodig is. In het laatste geval wordt
onmiddellijk een inburgeringsattest verstrekt, in alle andere gevallen
pas na het doorlopen van het inburgeringstraject. Het
inburgeringsattest wordt geregistreerd en voor echt verklaard door de
gemeente en vervolgens overgemaakt aan de Dienst Vreemdelingenzaken.
In geval van een negatieve evaluatie van het inburgeringstraject wordt
een negatief attest afgeleverd en doorgezonden naar de gemeente en de
Dienst Vreemdelingenzaken. Door de koppeling aan de wijziging van de
snel-Belg-wet kan de betrokkene aldus geen nationaliteitsaanvraag
indienen.
In Brussel staat de Vlaamse gemeenschapscommissie in voor de
organisatie van het inburgeringsbeleid. Door de wijziging van de
snel-Belg-wet voorziet de N-VA ook hier een verplichting, in eerste
instantie wanneer de Belgische nationaliteit wordt aangevraagd.
Nieuwkomers hebben er dan de keuze tussen een inburgeringstraject
aangeboden door de Vlaamse of de Franse Gemeenschap. Op langere
termijn bepleit de N-VA een akkoord binnen de Gemeenschappelijke
Gemeenschapscommissie opdat ook in Brussel de inburgering verplicht
wordt voor alle nieuwkomers.
Sancties
Op Vlaams niveau:
Voor de N-VA kunnen nieuwkomers die weigeren deel te nemen aan een
inburgeringstraject in de eerste plaats niet genieten van de Vlaamse
diensten inzake arbeidsopleiding en -begeleiding. Voor de N-VA heeft
het immers weinig zin om mensen die zelfs geen Nederlands spreken, te
helpen om een aangepaste job te vinden of een gratis beroepsopleiding
te geven. De Nieuw-Vlaamse Alliantie maakt hierbij geen onderscheid
tussen allochtonen en autochtonen: ook de werkloze Franstaligen in
bvb. Halle-Vilvoorde moeten verplicht worden om een cursus Nederlands
te volgen vooraleer zij aanspraak kunnen maken op arbeidsbegeleiding.
Op het federale niveau:
Daarnaast bepleit de N-VA ook sanctiemogelijkheden via het federale
niveau. Zo kan men de werkloosheidsuitkering weigeren of kan de
financiële OCMW-steun vervangen worden door een materiële bijstand
wanneer nieuwkomers weigeren het inburgeringstraject te volgen.
Middelen
Tegelijk moet de Vlaamse Regering in de nodige middelen voorzien. Na
drie jaar regering Dewael kan terzake geen enkel excuus meer
ingeroepen worden. Er was geld zat voor de alles-is-gratis cultuur.
Met het oog op gemeenschapsopbouw bepleit de N-VA budgettaire
prioriteit voor de verplichte inburgering. Zo wordt SP.A en Agalev het
laatste argument tegen de verplichte inburgering ontnomen.
Voor de N-VA kunnen nieuwkomers onze identiteit verwerven. Absolute
voorwaarde daartoe is echter dat de inwijkeling deelneemt aan de
Vlaamse publieke cultuur. Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je
kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de
regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen
functioneren. De eerste vereiste daarbij is de taalkennis.
De N-VA pleit voor een nieuw burgerschap van vrijheid en
verantwoordelijkheid, van rechten en plichten. Dit geldt voor álle
Vlamingen, ook deze van allochtone afkomst.
De N-VA beperkt zich niet tot woorden.
Snel-Belg-wet
Voor de N-VA moet een legale inwijkeling eerst een tijdelijke
verblijfsvergunning krijgen en voor de termijn daarvan een verplicht
inburgeringscontract aangaan.
Uitgangspunt is dat de inwijkelingen niet alleen verblijfsrecht
krijgen, maar tevens een startpositie die hen en hun kinderen in staat
stelt om zich volledig thuis te voelen in onze samenleving met écht
gelijke kansen.
De inburgeringsvoorwaarde vervangt het huidige bestaan van een
onweerlegbaar vermoeden van integratie. Door dit vermoeden te hanteren
als uitgangspunt voor een geslaagde integratie, geeft de wetgever
eventuele hefbomen voor echte integratie uit handen. Uit de evaluatie
van de nationaliteitswetgeving (doc.1717) blijkt duidelijk dat er een
dringende noodzaak bestaat voor het preciseren van de notie
"integratiewil". Dit wetsvoorstel komt hieraan tegemoet.
Concreet dient elke nationaliteitsaanvraag voortaan vergezeld te gaan
van een inburgeringsattest van de Vlaamse, Franse of Duitstalige
Gemeenschap, door het onthaalbureau afgeleverd aan de Dienst
Vreemdelingenzaken. Deze voorwaarde geldt voor alle wijzen van
nationaliteitsverkrijging.
Auteur:
Kris Van Dijck, Vlaams parlementslid, Geert Bourgeois, alg. voorzitter
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be
---
Ledenblad
Volle Manen