Nieuw-Vlaamse Alliantie


N-VA reikt wisselmeerderheid aan voor verplichte inburgering (22/11/02)

Als opvolger van de Volksunie, nam de N-VA steeds het voortouw in de eis tot verplichte inburgering voor alle nieuwkomers, omdat integratie een zaak is van rechten én plichten. Aanvankelijk reageerden alle andere politieke partijen enkel met banbliksems.

De N-VA is verheugd dat CD&V en VLD nu eindelijk bijdraaien en bereid blijken om het inburgeringstraject verplicht te maken voor alle nieuwkomers en het in te voeren als voorwaarde voor het verkrijgen van de Belgische nationaliteit. Voor de N-VA vormt deze inburgering de hoeksteen van een efficiënt gelijke kansenbeleid, door de koppeling aan de snel-Belg-wet draagt de verplichte inburgering daarenboven ook bij tot de integratie van allochtonen die reeds in ons land verblijven.

Gezien het onmiskenbaar belang van deze thematiek wenst de N-VA dat CD&V en VLD de daad bij het woord voegen. De partij werkte daarom een reeks amendementen uit op het inburgeringsdecreet én dient een wetsvoorstel in tot wijziging van de snel-Belg-wet waardoor de nationaliteit enkel kan worden verkregen na een inburgeringstraject. De N-VA nodigt beide partijen uit tot een debat over de N-VA-voorstellen zodat een consensus kan worden bereikt en alvast het inburgeringsdecreet op korte termijn, dus nog voor de verkiezingen, in geamendeerde vorm kan worden goedgekeurd. Samen beschikken de N-VA (3), CD&V (30 + overloper Sauwens) en VLD (27 + overlopers Hermans en Gatz) immers over een meerderheid in het Vlaams parlement (63 van de 124).

De snel-Belg-wet werd goedgekeurd zonder enige voorwaarde inzake integratie of taalkennis. De Vlaamse regering, de liberale ministers incluis, diende onlangs in het Vlaamse Parlement een ontwerp inburgeringsdecreet in, ook nu weer zonder enige verplichting. Beide paars-groene blunders kunnen nu rechtgezet worden.

Wijziging inburgeringsdecreet

De amendementen die de N-VA voorstelt op het ontwerp van inburgeringsdecreet beogen de invoering van een verplicht inburgeringstraject en afdwingbare sancties.
Elke gemeente erkent een - desgevallend intergemeentelijk - onthaalbureau dat erkend en gesubsidieerd wordt door de Vlaamse regering. Deze laatste legt eveneens de modaliteiten en eindtermen vast.

Aan de hand van een onthaalonderzoek werkt het onthaalbureau voor elke nieuwkomer een inburgeringstraject uit of stelt het vast dat een inburgeringstraject overbodig is. In het laatste geval wordt onmiddellijk een inburgeringsattest verstrekt, in alle andere gevallen pas na het doorlopen van het inburgeringstraject. Het inburgeringsattest wordt geregistreerd en voor echt verklaard door de gemeente en vervolgens overgemaakt aan de Dienst Vreemdelingenzaken.

In geval van een negatieve evaluatie van het inburgeringstraject wordt een negatief attest afgeleverd en doorgezonden naar de gemeente en de Dienst Vreemdelingenzaken. Door de koppeling aan de wijziging van de snel-Belg-wet kan de betrokkene aldus geen nationaliteitsaanvraag indienen.

In Brussel staat de Vlaamse gemeenschapscommissie in voor de organisatie van het inburgeringsbeleid. Door de wijziging van de snel-Belg-wet voorziet de N-VA ook hier een verplichting, in eerste instantie wanneer de Belgische nationaliteit wordt aangevraagd. Nieuwkomers hebben er dan de keuze tussen een inburgeringstraject aangeboden door de Vlaamse of de Franse Gemeenschap. Op langere termijn bepleit de N-VA een akkoord binnen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie opdat ook in Brussel de inburgering verplicht wordt voor alle nieuwkomers.

Sancties

Op Vlaams niveau:

Voor de N-VA kunnen nieuwkomers die weigeren deel te nemen aan een inburgeringstraject in de eerste plaats niet genieten van de Vlaamse diensten inzake arbeidsopleiding en -begeleiding. Voor de N-VA heeft het immers weinig zin om mensen die zelfs geen Nederlands spreken, te helpen om een aangepaste job te vinden of een gratis beroepsopleiding te geven. De Nieuw-Vlaamse Alliantie maakt hierbij geen onderscheid tussen allochtonen en autochtonen: ook de werkloze Franstaligen in bvb. Halle-Vilvoorde moeten verplicht worden om een cursus Nederlands te volgen vooraleer zij aanspraak kunnen maken op arbeidsbegeleiding.

Op het federale niveau:

Daarnaast bepleit de N-VA ook sanctiemogelijkheden via het federale niveau. Zo kan men de werkloosheidsuitkering weigeren of kan de financiële OCMW-steun vervangen worden door een materiële bijstand wanneer nieuwkomers weigeren het inburgeringstraject te volgen.

Middelen

Tegelijk moet de Vlaamse Regering in de nodige middelen voorzien. Na drie jaar regering Dewael kan terzake geen enkel excuus meer ingeroepen worden. Er was geld zat voor de alles-is-gratis cultuur. Met het oog op gemeenschapsopbouw bepleit de N-VA budgettaire prioriteit voor de verplichte inburgering. Zo wordt SP.A en Agalev het laatste argument tegen de verplichte inburgering ontnomen.

Voor de N-VA kunnen nieuwkomers onze identiteit verwerven. Absolute voorwaarde daartoe is echter dat de inwijkeling deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur. Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen functioneren. De eerste vereiste daarbij is de taalkennis. De N-VA pleit voor een nieuw burgerschap van vrijheid en verantwoordelijkheid, van rechten en plichten. Dit geldt voor álle Vlamingen, ook deze van allochtone afkomst.
De N-VA beperkt zich niet tot woorden.

Snel-Belg-wet

Voor de N-VA moet een legale inwijkeling eerst een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen en voor de termijn daarvan een verplicht inburgeringscontract aangaan.
Uitgangspunt is dat de inwijkelingen niet alleen verblijfsrecht krijgen, maar tevens een startpositie die hen en hun kinderen in staat stelt om zich volledig thuis te voelen in onze samenleving met écht gelijke kansen.

De inburgeringsvoorwaarde vervangt het huidige bestaan van een onweerlegbaar vermoeden van integratie. Door dit vermoeden te hanteren als uitgangspunt voor een geslaagde integratie, geeft de wetgever eventuele hefbomen voor echte integratie uit handen. Uit de evaluatie van de nationaliteitswetgeving (doc.1717) blijkt duidelijk dat er een dringende noodzaak bestaat voor het preciseren van de notie "integratiewil". Dit wetsvoorstel komt hieraan tegemoet.

Concreet dient elke nationaliteitsaanvraag voortaan vergezeld te gaan van een inburgeringsattest van de Vlaamse, Franse of Duitstalige Gemeenschap, door het onthaalbureau afgeleverd aan de Dienst Vreemdelingenzaken. Deze voorwaarde geldt voor alle wijzen van nationaliteitsverkrijging.

Auteur:
Kris Van Dijck, Vlaams parlementslid, Geert Bourgeois, alg. voorzitter Nieuw-Vlaamse Alliantie

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be


---

Ledenblad
Volle Manen