VENSPRO


Innovatieprijs voor ingeblikte kerstgroet

22 november 2002

HOOFDDORP - De Noord Hollandse finale van de LiveWIRE Young Business Award is deze week gewonnen door de bedenkers van BliQje, de alternatieve kerstkaart die vanaf woensdag in vierduizend winkels in Nederland ligt. De door Shell en het Ministerie van Economische Zaken geïnitieerde prijs, is een stimulans voor jonge innovatieve ondernemers. Met euro 1.000 op zak gaat BliQje door naar de landelijke finale volgend jaar, waar euro 10.000 en gratis TV-commercials op het spel staan.

BliQje - bedacht door Simen Schimmel (27) en zijn studiemaatje Johan van Vulpen (26) - is er voor iedereen die is uitgekeken op traditionele kerstkaarten. In een fraai vormgegeven metalen doosje wordt via een dunne gleuf een persoonlijk kaartje geschoven. Het BliQje gaat zonder envelop op de post. De nietsvermoedende ontvanger kan de kerstwens er alleen met behulp van een blikopener uithalen.

'Het moment van spanning en nieuwsgierigheid dat een mysterieus anoniem blikje op de deurmat oproept, is bijna belangrijker dan het wenskaartje zelf. Vandaar de slogan Eén BliQ zegt meer dan duizend woorden,' zegt Schimmel. De kersverse ondernemers willen met BliQje de aanval inzetten op de saaie wenskaartenbranche.

BliQje heeft de omvang van een sigarendoosje. Zes verschillende, speciaal voor de kerst ontworpen BliQjes liggen vanaf 27 november in vierduizend winkels, waaronder die van Albert Heijn, de Bijenkorf, V&D, Bruna en AKO. Ze kosten euro 3,25 per stuk, exclusief portokosten. Deze verrassende kerstwens is daarmee niet duurder dan een gemiddelde luxe wenskaart.

BliQje speelt in op de groeiende behoefte van mensen om hun familie, vrienden en kennissen een verrassende, persoonlijke attentie te sturen. Jaarlijks worden in Nederland 500 miljoen wenskaarten verstuurd. Daarmee is ons land na Engeland en de USA het derde land wat betreft het aantal verstuurde wenskaarten.

Na de kerstserie kan de consument rekenen op nog veel meer originele BliQvangers. Met het octrooi voor BliQje in handen, zal het bedrijf Venspro de komende jaren verschillende series op de markt brengen, zoals een Valentijnsserie en algemene wensblikjes zoals BliQje Geluk, BliQje Beterschap, BliQje Geslaagd en BliQje Gefeliciteerd. Na Nederland zal het concept ook in andere landen worden gelanceerd, te beginnen in de Verenigde Staten en in Engeland. Nu al is BliQje ook op 500 plekken in België verkrijgbaar.


---