VENSPRO
Innovatieprijs voor ingeblikte kerstgroet
22 november 2002
HOOFDDORP - De Noord Hollandse finale van de LiveWIRE Young Business
Award is deze week gewonnen door de bedenkers van BliQje, de
alternatieve kerstkaart die vanaf woensdag in vierduizend winkels in
Nederland ligt. De door Shell en het Ministerie van Economische Zaken
geïnitieerde prijs, is een stimulans voor jonge innovatieve
ondernemers. Met euro 1.000 op zak gaat BliQje door naar de landelijke
finale volgend jaar, waar euro 10.000 en gratis TV-commercials op het
spel staan.
BliQje - bedacht door Simen Schimmel (27) en zijn studiemaatje Johan
van Vulpen (26) - is er voor iedereen die is uitgekeken op
traditionele kerstkaarten. In een fraai vormgegeven metalen doosje
wordt via een dunne gleuf een persoonlijk kaartje geschoven. Het
BliQje gaat zonder envelop op de post. De nietsvermoedende ontvanger
kan de kerstwens er alleen met behulp van een blikopener uithalen.
'Het moment van spanning en nieuwsgierigheid dat een mysterieus anoniem blikje op de deurmat oproept, is bijna belangrijker dan het wenskaartje zelf. Vandaar de slogan Eén BliQ zegt meer dan duizend woorden,' zegt Schimmel. De kersverse ondernemers willen met BliQje de aanval inzetten op de saaie wenskaartenbranche.
BliQje heeft de omvang van een sigarendoosje. Zes verschillende,
speciaal voor de kerst ontworpen BliQjes liggen vanaf 27 november in
vierduizend winkels, waaronder die van Albert Heijn, de Bijenkorf,
V&D, Bruna en AKO. Ze kosten euro 3,25 per stuk, exclusief
portokosten. Deze verrassende kerstwens is daarmee niet duurder dan
een gemiddelde luxe wenskaart.
BliQje speelt in op de groeiende behoefte van mensen om hun familie,
vrienden en kennissen een verrassende, persoonlijke attentie te
sturen. Jaarlijks worden in Nederland 500 miljoen wenskaarten
verstuurd. Daarmee is ons land na Engeland en de USA het derde land
wat betreft het aantal verstuurde wenskaarten.
Na de kerstserie kan de consument rekenen op nog veel meer originele
BliQvangers. Met het octrooi voor BliQje in handen, zal het bedrijf
Venspro de komende jaren verschillende series op de markt brengen,
zoals een Valentijnsserie en algemene wensblikjes zoals BliQje Geluk,
BliQje Beterschap, BliQje Geslaagd en BliQje Gefeliciteerd. Na
Nederland zal het concept ook in andere landen worden gelanceerd, te
beginnen in de Verenigde Staten en in Engeland. Nu al is BliQje ook op
500 plekken in België verkrijgbaar.
---