Vereniging Nederlandse Gemeenten

Ralph Pans in debat met Gerrit Zalm over afschaffing OZB (22/11/02)

Inbreng Ralph Pans in Nieuwspoort - tweegesprek met gerrit Zalm over de Onroerend Zaakbelasting, 21 november 2002


1.
Afschaffing OZB is slecht voor de lokale democratie, slecht voor de burger en ook slecht voor de collectieve lastendruk. Het is een dure en inadequate tegemoetkoming in de kosten van het nieuwe zorgstelsel en heeft een te groot aantal negatieve effecten. Meest principiële argument van de VNG tegen afschaffing OZB is dat het uitholling is van volwaardige lokale democratie.

Dit is geen lastenverlaging, maar een verschuiving van gemeentevestzak naar rijksbroekzak. Er kan straks niet meer gekozen worden voor meer voorzieningen in ruil voor hogere lasten of omgekeerd. Bovendien worden de gemeenten vrijwel volledig afhankelijk van het Rijk voor hun inkomsten. Dit is niet bevorderlijk voor een goed democratisch afwegingsproces . In plaats van verkleining zou veeleer vergroting van het gemeentelijk belastinggebied op zijn plaats zijn.

Op dit moment hebben gemeenten 3 belangrijke bronnen van inkomsten (naast ondermeer inkomsten uit eigen grondexploitatie): specifieke uitkeringen (waaraan het Rijk eisen stelt), algemene uitkering( gericht op een basisvoorzieningennivo) en lokale lasten. Een belangrijk deel van die heffingen zijn bestemmingsheffingen.

OZB is enige lokale belasting die gemeente vrij kan besteden. De algemene uitkering kan nooit volledig toegesneden zijn op de specifieke problematiek ter plaatse hoe verfijnd men de verdeelsystematiek ook maakt.Daarom heeft de OZB ook een belangrijke bufferfunctie. Overigens kent de vrije speelruimte in de algemene uitkering ook zo zijn beperkingen door meerjarenverplichtingen en bestuurlijke afspraken met rijk, provincie en buurgemeenten.

De gemeenten zijn geen principiële liefhebber van de OZB. Als het Rijk een goede alternatieve lokale belasting zou introduceren als vervanging van de OZB is daarover natuurlijk te praten. Voorstanders van afschaffing komen echter niet met zo'n alternatief. En het is ook niet gemakkelijk want ingezetenenomslag of opcenten op de IB kennen ook nogal wat bezwaren. De OZB is een fraudebestendige belasting.

Mij lijkt afschaffing in strijd met een lange traditie die startte met rapport van de Commissie-Oud die basis was voor introductie OZB. Pikant is dat de VVD in 1994 nog voorstander was van uitbreiding van lokale belastinggebied. Nederland zal zich na afschaffing van de OZB in Westeuropa in de staart bevinden van de landen met een betekenisvol belastinggebied terwijl wij nu al behoren tot de landen met het kleinste lokale belastinggebied. Dit is trouwens in strijd met artikel 9 van het Europees Handvest. Als wij een buitenbeentje in Europa willen worden levert afschaffing van de OZB zonder twijfel een bijdrage.


2.
Afschaffing OZB gaat gepaard met compensatie van de gemeenten via het gemeentefonds. Daarmee is 2 miljard Euro gemoeid. Dit geld zal in de Rijksbegroting vrijgemaakt moeten worden. Is in economisch zware tijden zonde van het geld. De gemeenten worden macro wel gecompenseerd, maar er zullen grote onderlinge verschillen optreden.Het bijeffect is een forse herverdeling van middelen tussen gemeenten zoals blijkt uit onderzoek van de RU Groningen. Betekent in grote lijnen dat geld verschuift van arme gemeenten naar rijke gemeenten.

Voor de nadeelgemeenten zal niet veel resteren dan stevig te snijden in het voorzieningennivo en de resterende heffingen fors te verhogen.Mogelijkheden daartoe zijn beperkt en lijken nog verder te worden beperkt wanneer de OZB tarieven voor bedrijven verder worden begrensd zoals Zalm blijkens krachtenberichten wil. Voordeelgemeenten kunnen het geld maar in beperkte mate teruggeven aan de burgers en zullen hun voorzieningen uitbreiden.


3.
Levert de afschaffing van de OZB dan een bijdrage aan lastenverlichting, verbetering van de arbeidsmarkt of vermindering van de armoedeval? Ook daarvan is geen sprake. Van lastenverlichting is geen sprake, hooguit van lastenverschuiving. Immers de compensatie in het Gemeentefonds zal opgebracht moeten worden. Dit betekent: hogere Rijkslasten of minder verlaging daarvan. Om de arbeidsmarkt te verbeteren is verhoging van de arbeidskorting een veel beter middel. Met de 2 miljard compensatiegeld zou de arbeidskorting met zo'n 250 euro verhoogd kunnen worden. De armoedeval wordt maar nauwelijks verminderd. Afschaffing van de kwijtscheldingsmogelijkheid is daarvoor veel effectiever als men dat werkelijk zou willen.


4.
Er wordt steeds een nadrukkelijke relatie gelegd met de invoering van het nieuwe zorgstelsel waarvoor de afschaffing van de OZB aan burgers compensatie zou betekenen. Dat is echter zeer discutabel. In de eerste plaats levert het een voordeel op voor woningen waarbij helemaal geen relatie met het zorgstelsel bestaat: woningcorporaties, vacantiewoningen, huisjesmelkers. Daarnaast worden sommige groepen helemaal niet gecompenseerd: de ca. 400.000 Nederlanders die nu kwijtschelding van de OZB krijgen.

Maar ook binnen de groep die wel een voordeel heeft bij afschaffing van de OZB treden grote verschillen op. Ofschoon daarover nog weinig informatie beschikbaar is staat wel vast dat de invoering van een nominale ziektekostenpremie voor velen niet goed gemaakt zal worden door het einde van de OZB. Zij die nu kwijtschelding krijgen gaan er zelfs op achteruit. Anderen gaan er per saldo wel op vooruit. Ook hier is dus eerder sprake van herverdeling dan van compensatie in letterlijke zin.


5.
Vaak wordt gewezen op de impopulariteit van de OZB. Dat is zeker het geval wanneer we de reacties op de WOZ meenemen.Overigens:kent één van u een populaire belasting behalve de man die een T-shirt draagt met het opschrift "I love tax"?. De ergernis over de OZB wordt vooral veroorzaakt door de grote zichtbaarheid van deze belasting via de WOZ-taxatie en de jaarlijkse aanslag. Dit moet overigens niet overdreven worden want vanwege de natuurlijk in de ogen van burgers arbitraire en gevoelige taxatie komen belastingplichtige en gemeente er uiteindelijk in 2 op de 1000 gevallen niet uit en stappen zij naar de rechter.

Die zichtbaarheid is een positief punt. In de VS maakt men belastingen bewust heel zichtbaar door consumentenprijzen exclusief belasting te presenteren. Het houdt de overheid scherp. De jaarlijkse overzichten waarin in ons land gemeentelijke belastingtarieven worden vergeleken leveren daaraan ook een bijdrage. Veel rijksbelastingen daarentegen liften gewoon mee met consumptieve uitgaven zoals BTW en accijns.

Wat dacht u van een liter loodvrije benzine: prijs 1,16 euro, waarvan 0,82 euro accijns, BTW e.d. En met de meegefinancierde lasten van de overdrachtsbelasting voor een koopwoning kan men vele jaren OZB betalen! Tegen de OZB in enge zin zijn nauwelijks bezwaarschriften. De bezwaren en beroepen richten zich tegen de WOZ en komen vrijwel alle van eigenaren/bewoners en zullen te maken hebben met het huurwaardeforfait.


6.
Een bewering is ook dat de uitvoeringskosten hoog zijn en afschaffing van de OZB een forse kostenbesparing oplevert. Dat is echter heel betrekkelijk. Als de WOZ zelf blijft bestaan is daarvan nauwelijks sprake. De taxatie wordt namelijk ook gebruikt voor nogal wat andere zaken zoals huurwaardeforfait, waterschapslasten en huurvaststelling door corporaties. Dat blijft allemaal bestaan. Dat neemt overigens niet weg dat vereenvoudigingen mogelijk zijn.Er liggen al voorstellen genoeg die zonder de OZB af te schaffen een verbetering betekenen. Gooi echter het kind niet met het badwater weg.


7.
Een prominent punt van Zalm is dat afschaffing van de OZB een Zalmnorm voor de gemeentelijke uitgaven mogelijk maakt. Mijn eerste kritiekpunt daarop is dat dit volledig de bestuurlijke en staatsrechtelijke verhoudingen miskent. De gemeenten worden daarmee een verlengstuk van het Rijk.

Waar is de goede Thorbecke gebleven? Maar er is ook een practisch punt. Het gaat er vanuit dat gemeenten onvoldoende financiële discipline vertonen. De feiten zijn anders: waar de rijksheffingen geruisloos meegaan met de inflatie stijgen gemeentelijke heffingen alleen door expliciete verhoging van tarieven.

In de periode 1994-2002 stegen de rijksheffingen met 60,3% terwijl de gemeentelijke heffingen in dezelfde periode stegen met 57,1% waarvan de OZB goed was voor 47,6% Dit bracht de minister van Financiën in die tijd tot de conclusie dat de gemeenten zich ingetogen opstelden! Bij een stijging van de waarde van de onroerende zaken werden de tarieven steevast verlaagd.

Dit blijkt anders bij de overdrachtsbelasting die enige jaren geleden nog geen 80% van de OZB opdracht en nu reeds meer dan 120% Natuurlijk zijn er uitschieters te noteren. Meestal hebben die te maken met specifieke problematiek bij de betreffende gemeente. Wassenaar besloot kortgeleden tot een tariefverhoging van 84% met het oog op handhaving van het voorzieningennivo. De gemeente blijft niettemin daarna ruim onder het gemiddelde landelijke tarief.


8.
Er is meer af te dingen op de beweerde voordelen van de afschaffing van de OZB. Mijn conclusie is dat het voorstel slecht is voor een gezonde lokale democratie, getuigt van een centralistische benadering, onnodige en onverdedigbare herverdeeleffecten oplevert tussen gemeenten en tussen burgers. Het is bovendien een dure maatregel die behalve mogelijke maar nog niet gebleken electorale voordelen weinig positieve effecten kent.

Waarom uitgerekend de VVD met dit voorstel is gekomen vind ik onbegrijpelijk. Thorbecke en Oud zouden er vreemd van opkijken en het roeit wel heel erg tegen de stroom in van eerdere pleidooien uit liberale hoek voor een vergroting van het gemeentelijk belastinggebied. Ik zou daarom willen zeggen: het is nog niet te laat Gerrit: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!

Ralph Pans,
Voorzitter directieraad Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Voor beleidsinformatie: VNG-NET
VNG gelieerde websites