Nieuw: Zonder goedkope vlaggen staten was Prestige al lang uit de vaart
Persbericht Vereniging Kust en Zee
22 november 2002
Stop de roestbakken op zee!
Campagne naar aanleiding van de Prestige
Leiden, 22 november 2002. Naar aanleiding van de ramp met de 26 jaar
oude tanker Prestige start de Vereniging Kust en Zee vanmiddag de
internationale campagne Stop de Roestbakken! Kust en Zee vraagt de steun
van het publiek om er voor te zorgen dat dit soort rampen niet meer
gebeurd. Dus stoppen met enkelwandige tankers, controles intensiveren en de
dubieuze rol van goedkope vlaggenstaten aan de kaak stellen. Het publiek
kan de actie steunen door via de website stopderoestbakken.nl een
steunbetuiging per email te sturen.
Weer die vreselijke beelden: zieke vogels druipend van de vette olie,
besmeurde stranden, wanhopige vrijwilligers in de weer om te redden wat er
te redden valt. Nu is er weer de ramp met de Prestige terwijl de ramp
waarbij de Jessica verging in 2001 bij de Galapagos Eilanden en de ramp met
de Erika die 1999 voor de kust van Bretagne zonk, ons nog vers in het
geheugen liggen.
Er moet een fundamentele verandering komen van het olietransport op zee.
Het systeem waardoor dit soort roestbakken blijven doorvaren moet worden
doorbroken. Goedkope vlaggenstaten houden, gesteund door de oliesector uit
de andere vlaggenstaten, nieuwe milieuregels tegen. Zonder deze goedkope
vlaggenstaten waren tankers als de Prestige al lang verboden geweest.
Kust en Zee, een samenwerkingsverband van Stichting De Noordzee, Kustvereniging EUCC, Duinbehoud en EcoMare wil samen met haar Europese partners het publiek oproepen om te zeggen: We willen dit niet meer!
De organisaties zal campagne voeren om de volgende punten te bereiken.
1. Stop het gebruik van oude, slecht onderhouden tankers: alle grote
oliemaatschappijen en vervoerders moeten direct stoppen met het inhuren van
oude, slecht onderhouden tankers. Daarnaast pleit Kust en Zee voor het snel
verbieden van enkelwandige tankers.
2. Waterdichte inspecties en hoge boetes: strenge en regelmatige controles
van schepen, het aan de ketting te leggen als er iets mis is, èn daarbij
hoge boetes opleggen. Bovendien moeten keuringsbureaus die de APK van
schepen niet goed uitvoeren op een zwarte lijst komen.
3. Hervorming IMO en inperken macht goedkope vlaggenstaten: hervorming van
de VN organisatie voor internationale scheepvaart de IMO is nodig. Goedkope
vlaggenstaten domineren de IMO en houden milieuwetgeving tegen. Zonder
goedkope vlaggenstaten waren tankers als de Prestige al lang verboden
geweest. Oliebedrijven zijn daarvoor mede verantwoordelijk.
De Kust en Zee organisaties zullen nationaal en internationaal campagne
voeren en daarbij:
- de oliebedrijven en vervoerders wijzen op hun verantwoordelijkheden;
- de overheid onder druk zetten om schepen beter te controleren en
roestbakken aan de ketting te leggen;
- pressie uitoefenen op de Europese Commissie en de nationale regeringen
voor versnelde sanering van de enkelwandige tankers;
- de rol van de goedkope vlaggenstaten in de IMO ter discussie stellen.