Ingezonden persbericht


Nieuw: Zonder goedkope vlaggen staten was Prestige al lang uit de vaart

Persbericht Vereniging Kust en Zee
22 november 2002

Stop de roestbakken op zee!
Campagne naar aanleiding van de Prestige

Leiden, 22 november 2002. Naar aanleiding van de ramp met de 26 jaar oude tanker Prestige start de Vereniging Kust en Zee vanmiddag de internationale campagne Stop de Roestbakken! Kust en Zee vraagt de steun van het publiek om er voor te zorgen dat dit soort rampen niet meer gebeurd. Dus stoppen met enkelwandige tankers, controles intensiveren en de dubieuze rol van goedkope vlaggenstaten aan de kaak stellen. Het publiek kan de actie steunen door via de website stopderoestbakken.nl een steunbetuiging per email te sturen.

Weer die vreselijke beelden: zieke vogels druipend van de vette olie, besmeurde stranden, wanhopige vrijwilligers in de weer om te redden wat er te redden valt. Nu is er weer de ramp met de Prestige terwijl de ramp waarbij de Jessica verging in 2001 bij de Galapagos Eilanden en de ramp met de Erika die 1999 voor de kust van Bretagne zonk, ons nog vers in het geheugen liggen.

Er moet een fundamentele verandering komen van het olietransport op zee. Het systeem waardoor dit soort roestbakken blijven doorvaren moet worden doorbroken. Goedkope vlaggenstaten houden, gesteund door de oliesector uit de andere vlaggenstaten, nieuwe milieuregels tegen. Zonder deze goedkope vlaggenstaten waren tankers als de Prestige al lang verboden geweest.

Kust en Zee, een samenwerkingsverband van Stichting De Noordzee, Kustvereniging EUCC, Duinbehoud en EcoMare wil samen met haar Europese partners het publiek oproepen om te zeggen: We willen dit niet meer!

De organisaties zal campagne voeren om de volgende punten te bereiken.
1. Stop het gebruik van oude, slecht onderhouden tankers: alle grote oliemaatschappijen en vervoerders moeten direct stoppen met het inhuren van oude, slecht onderhouden tankers. Daarnaast pleit Kust en Zee voor het snel verbieden van enkelwandige tankers.

2. Waterdichte inspecties en hoge boetes: strenge en regelmatige controles van schepen, het aan de ketting te leggen als er iets mis is, èn daarbij hoge boetes opleggen. Bovendien moeten keuringsbureaus die de APK van schepen niet goed uitvoeren op een zwarte lijst komen.
3. Hervorming IMO en inperken macht goedkope vlaggenstaten: hervorming van de VN organisatie voor internationale scheepvaart de IMO is nodig. Goedkope vlaggenstaten domineren de IMO en houden milieuwetgeving tegen. Zonder goedkope vlaggenstaten waren tankers als de Prestige al lang verboden geweest. Oliebedrijven zijn daarvoor mede verantwoordelijk.

De Kust en Zee organisaties zullen nationaal en internationaal campagne voeren en daarbij:

- de oliebedrijven en vervoerders wijzen op hun verantwoordelijkheden;
- de overheid onder druk zetten om schepen beter te controleren en roestbakken aan de ketting te leggen;

- pressie uitoefenen op de Europese Commissie en de nationale regeringen voor versnelde sanering van de enkelwandige tankers;
- de rol van de goedkope vlaggenstaten in de IMO ter discussie stellen.