Vlaamse overheid

Op voorstel van Paul VAN GREMBERGEN, Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden keurde de Vlaamse regering het voorontwerp van Provinciedecreet principieel goed. Dit voorontwerp wordt nu voor advies overgemaakt aan de SERV en de Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur.

Hiermee wordt, na het Gemeentedecreet, een tweede belangrijk voorontwerp van decreet goedgekeurd dat de basis legt voor een vernieuwde organisatie en werking van de lokale en provinciale besturen.

Het voorontwerp vertaalt op hoofdlijnen volgende fundamentele opties:


- modernisering en deregulering van het wettelijk kader, wat de provincies een grotere vrijheid verschaft
- een duidelijker omschrijving en versterking van de rol van de provincieraadsleden

- een soepeler interne organisatie met nadruk op een transparant financieel beheer

- hedendaags personeelsbeleid en een grotere responsabilisering van de provinciale administratie
- een grotere betrokkenheid van de burger als partner bij het provinciaal bestuur.

Wat betreft de politieke organen voorziet het ontwerp in de versterking van de positie van de provincieraad door een zeer ruim inzagerecht voor elk provincieraadslid, interpellatierecht, de mogelijkheid om fracties te ondersteunen met fractiepersoneel, en de toevoeging aan de provincieraad van de functie van de provinciale auditor.

Daarnaast behoudt de provincieraad het voorrecht uit haar eigen leden een voorzitter te verkiezen. De provincieraad heeft de volheid van bevoegdheid maar kan zaken delegeren aan de bestendige deputatie. De rol van de provincieraad is vooral de beleidsbepaling en de controle op de uitvoering van het beleid door de bestendige deputatie. Sluitstuk van de controlebevoegdheid van de raad is de constructieve motie van wantrouwen ten aanzien van het geheel van de bestendige deputatie. Er wordt ook een cumulverbod voorzien tussen een gemeentelijk uitvoerend mandaat en het mandaat van provincieraadslid.

Wat de interne organisatie van de provincies betreft, voorziet het ontwerp in een betere rolomschrijving van de griffier (wordt provinciedirecteur) en de provincie- ontvanger.

Die laatste functie wordt opgesplitst in de functie van financieel beheerder (het financiële diensthoofd in de provincie) en de provinciale auditor (die ressorteert onder de provincieraad). Er komt een transparant financieel instrumentarium met de verplichte opmaak van een meerjarig beleidsplan en financieel plan en de jaarlijkse opmaak van een beleidsplan en een begroting.

Ook de mogelijkheid tot externe verzelfstandiging voor het uitoefenen van provinciale taken via autonome provinciebedrijven, provinciale vennootschappen en provinciale vzw's is in het ontwerp opgenomen.

Het externe toezicht van de Vlaamse overheid wordt beperkt ten voordele van het uitwerken van een onafhankelijk intern toezicht door de provinciale auditor.

Om de burgers beter bij het provinciaal beleid te betrekken voorziet het ontwerp een meldpunt en een klachtenprocedure binnen de provinciale administratie. Inwoners kunnen voorafgaand aan de zittingen van de provincieraad ook vragen stellen aan de leden van de bestendige deputatie. Ook het burgerinitiatief is opgenomen: een bepaald percentage van de inwoners ouder dan 16 jaar kan een punt laten agenderen op de provincieraad. Verder kan de provincieraad adviesorganen oprichten, of op eigen initiatief en op verzoek van minstens 10 % van de inwoners beslissen om een provinciale volksraadpleging te houden.

Na inwinning van de benodigde adviezen, en een definitieve goedkeuring van het ontwerp, zullen de ontwerpen van Gemeentedecreet en Provinciedecreet samen voor beraadslaging bij het Vlaams Parlement worden ingediend.

persinfo : Koen Jongbloet, woordvoerder van minister Van Grembergen - tel.02 553 23 11 e-mail: persdienst.vangrembergen@vlaanderen.be
---