Gemeente Amsterdam

Naar menu

NA 2010 VIER UUR IN FILE: EEN KWESTIE VAN KEUZES 22 november 2002 - Lisa Neves Gonçalves

Mark van der Horst (wethouder Verkeer, Vervoer & Infrastructuur / lid dagelijks bestuur ROA) was vanmiddag één van de sprekers tijdens de 2e Noordvleugelconferentie. Tijdens de conferentie, waar meer dan vijftig portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening (RO) en Verkeer & Vervoer aanwezig zijn, stond de mobiliteit in de Noordvleugel centraal.

Voorgeschiedenis
Bestuurders van de Noordvleugel hebben in 2000 afgesproken de ruimtelijke samenwerking aanzienlijk te intensiveren. Aan de portefeuillehouder RO van Amsterdam is toen gevraagd dit overleg te trekken. Dit leidde tot de 1e Noordvleugelconferentie in oktober 2001 waarbij nieuwe woningbouwlocaties aangewezen zijn voor circa 190.000 woningen voor 2010-2030. Bovendien is de wens uitgesproken dat Almere de mogelijkheid moet hebben om de schaalsprong naar 400.000 inwoners te maken.

2e Noordvleugelconferentie 2002

Tijdens deze tweede conferentie staat de bereikbaarheid centraal. De verwachting is dat na 2010 de bereikbaarheid binnen de regio (door de enorme groei van arbeidsplaatsen, woningen en voorzieningen) er flink op achteruit gaat. Voor het welslagen van de gemaakte afspraken, moeten de achterstanden op het gebied van infrastructuur wel zijn ingelopen.

Bereikbaarheidsprobleem

Het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat er sprake is van een scheve woon-werkbalans, een in rap tempo toenemende mobiliteit en gebrek aan gelden bij het rijk (en daarmee ook bij de regio) voor de broodnodige investeringen.

Rond 2010 is de maximale capaciteit van zowel het spoor als de weg bereikt. Dit betekent dat de spitsuren verlengd worden en daarmee ook de reistijden (4 uur per dag -of meer- kwijt aan reizen), met grote problemen voor het sociaal-economisch leven als gevolg. De bedrijfskosten gaan omhoog, winsten komen onder druk te staan, bedrijven gaan minder investeren en de werkgelegenheid gaat achteruit.

De regio krijgt een groot bereikbaarheidsprobleem en bestuurders moeten besluiten wat te doen om de bereikbaarheid hanteerbaar te houden en ook hoe ze grip krijgen op de te maken ruimtelijke en infrastructurele keuzes voor de periode 2010-2030. Mark van der Horst legde tijdens de conferentie 3 opties voor aan de regiobestuurders:

Optie 1:Niets doen

De regio kan besluiten om het op zijn beloop laten. Tenslotte, hebben de inwoners in steden als Mexico-city, New Delhi en Bangkok ook met deze problemen leren leven.

Optie 2: Accommoderen

Eindeloos bouwen aan infrastructuur: het verbreden en aanleggen van wegen, het bouwen van een 2e, 3e en 4e Coentunnel en/of een vijf keer zo brede Hollandse Brug. Hiervoor heeft de regio geld ( 20 miljard), ruimte en tijd nodig. Echter, er is geen 20 miljard, de ruimte is beperkt of er is geen draagvlak voor omdat het ten koste gaat van de natuurgebieden en voor het aanleggen van nieuwe infrastructuur hebben we tijd nodig. De ervaring leert dat het nemen van een besluit ongeveer 15 jaar in beslag neemt. Kortom: Hoe graag optie 2 ook de voorkeur zou krijgen, er is geen geld, geen ruimte en geen tijd.

Optie 3:Voorkomen

Bestuurders en de regio kunnen ook proberen het mobiliteitsprobleem te voorkomen en op te lossen door (onder andere) te sleutelen aan de woon-werkbalans: wonen bij je werk, werken waar je woont. Deze oplossing lijkt simpel maar is niet eenvoudig te realiseren omdat dat veel van iedereen vraagt: hoe maakbaar is de samenleving, kan men over de heilige huisjes heenstappen en kan het algemeen belang boven het lokaalbelang.Echter, we weten nu al dat het na 2010 volledig vast zal lopen en daarom pleit Van der Horst voor om deze optie verder regionaal uit te werken.

Dit betekent dat er moeilijke beslissingen dienen te worden gemaakt door zowel politiek, lokale overheden als regios Op de lange termijn staan we simpelweg voor vervelende keuzes en moeten we in sommige gevallen over onze eigen idealen heen moeten stappen, bijvoorbeeld door:

* Het afstemmen van de woningbouw op de infrastructuur (dus soms de infrastructuur naar voren halen en de woningbouw naar achter schuiven);


* Keuzes voor de woon- én werkgebieden (omvang, volgorde en ook samenstelling);

* Voorfinancieren als regio;

* Een streng parkeer- en locatiebeleid;

* Actief mobiliteitsmanagement.

"We zullen wat ideologische veren moeten gaan afschudden, zowel van links als van rechts! Als we blijven steken in het populisme, dan lossen we het mobiliteitsprobleem niet op", aldus de verkeerswethouder.

De centrale vraag voor de deelnemers aan de conferentie is of we het regionale belang boven het lokale belang willen plaatsen om het mobiliteitsprobleem tegen te gaan. Kunnen en willen we daar afspraken over maken, en komen we deze ook na.

Mark van der Horst: "We zien nu al dat we over 10 à 15 jaar een groot mobiliteitsprobleem krijgen. Geen leuke boodschap, maar ik wil dit gemeenschappelijk probleem scherp stellen en een sterk signaal afgeven aan de regio. Als overheid lopen we vaak achter de feiten aan, we weten wat ons te wachten staat en we moeten op korte termijn een keuze maken. Dat vraagt van ieder van ons een grote discipline en bovendien zullen we ons niet langer achter (lokale en politieke) heilige huisjes kunnen verschuilen. De tijd dringt!"

© Gemeente Amsterdam