Naar menu
NA 2010 VIER UUR IN FILE: EEN KWESTIE VAN KEUZES
22 november 2002 - Lisa Neves Gonçalves
Mark van der Horst (wethouder Verkeer, Vervoer & Infrastructuur / lid
dagelijks bestuur ROA) was vanmiddag één van de sprekers tijdens de 2e
Noordvleugelconferentie. Tijdens de conferentie, waar meer dan vijftig
portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening (RO) en Verkeer & Vervoer
aanwezig zijn, stond de mobiliteit in de Noordvleugel centraal.
Voorgeschiedenis
Bestuurders van de Noordvleugel hebben in 2000 afgesproken de
ruimtelijke samenwerking aanzienlijk te intensiveren. Aan de
portefeuillehouder RO van Amsterdam is toen gevraagd dit overleg te
trekken. Dit leidde tot de 1e Noordvleugelconferentie in oktober 2001
waarbij nieuwe woningbouwlocaties aangewezen zijn voor circa 190.000
woningen voor 2010-2030. Bovendien is de wens uitgesproken dat Almere
de mogelijkheid moet hebben om de schaalsprong naar 400.000 inwoners
te maken.
2e Noordvleugelconferentie 2002
Tijdens deze tweede conferentie staat de bereikbaarheid centraal. De
verwachting is dat na 2010 de bereikbaarheid binnen de regio (door de
enorme groei van arbeidsplaatsen, woningen en voorzieningen) er flink
op achteruit gaat. Voor het welslagen van de gemaakte afspraken,
moeten de achterstanden op het gebied van infrastructuur wel zijn
ingelopen.
Bereikbaarheidsprobleem
Het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat er sprake is van een
scheve woon-werkbalans, een in rap tempo toenemende mobiliteit en
gebrek aan gelden bij het rijk (en daarmee ook bij de regio) voor de
broodnodige investeringen.
Rond 2010 is de maximale capaciteit van zowel het spoor als de weg
bereikt. Dit betekent dat de spitsuren verlengd worden en daarmee ook
de reistijden (4 uur per dag -of meer- kwijt aan reizen), met grote
problemen voor het sociaal-economisch leven als gevolg. De
bedrijfskosten gaan omhoog, winsten komen onder druk te staan,
bedrijven gaan minder investeren en de werkgelegenheid gaat achteruit.
De regio krijgt een groot bereikbaarheidsprobleem en bestuurders moeten besluiten wat te doen om de bereikbaarheid hanteerbaar te houden en ook hoe ze grip krijgen op de te maken ruimtelijke en infrastructurele keuzes voor de periode 2010-2030. Mark van der Horst legde tijdens de conferentie 3 opties voor aan de regiobestuurders:
Optie 1:Niets doen
De regio kan besluiten om het op zijn beloop laten. Tenslotte, hebben
de inwoners in steden als Mexico-city, New Delhi en Bangkok ook met
deze problemen leren leven.
Optie 2: Accommoderen
Eindeloos bouwen aan infrastructuur: het verbreden en aanleggen van
wegen, het bouwen van een 2e, 3e en 4e Coentunnel en/of een vijf keer
zo brede Hollandse Brug. Hiervoor heeft de regio geld ( 20 miljard),
ruimte en tijd nodig. Echter, er is geen 20 miljard, de ruimte is
beperkt of er is geen draagvlak voor omdat het ten koste gaat van de
natuurgebieden en voor het aanleggen van nieuwe infrastructuur hebben
we tijd nodig. De ervaring leert dat het nemen van een besluit
ongeveer 15 jaar in beslag neemt. Kortom: Hoe graag optie 2 ook de
voorkeur zou krijgen, er is geen geld, geen ruimte en geen tijd.
Optie 3:Voorkomen
Bestuurders en de regio kunnen ook proberen het mobiliteitsprobleem te
voorkomen en op te lossen door (onder andere) te sleutelen aan de
woon-werkbalans: wonen bij je werk, werken waar je woont. Deze
oplossing lijkt simpel maar is niet eenvoudig te realiseren omdat dat
veel van iedereen vraagt: hoe maakbaar is de samenleving, kan men over
de heilige huisjes heenstappen en kan het algemeen belang boven het
lokaalbelang.Echter, we weten nu al dat het na 2010 volledig vast zal
lopen en daarom pleit Van der Horst voor om deze optie verder
regionaal uit te werken.
Dit betekent dat er moeilijke beslissingen dienen te worden gemaakt
door zowel politiek, lokale overheden als regios Op de lange termijn
staan we simpelweg voor vervelende keuzes en moeten we in sommige
gevallen over onze eigen idealen heen moeten stappen, bijvoorbeeld
door:
* Het afstemmen van de woningbouw op de infrastructuur (dus soms de
infrastructuur naar voren halen en de woningbouw naar achter
schuiven);
* Keuzes voor de woon- én werkgebieden (omvang, volgorde en ook
samenstelling);
* Voorfinancieren als regio;
* Een streng parkeer- en locatiebeleid;
* Actief mobiliteitsmanagement.
"We zullen wat ideologische veren moeten gaan afschudden, zowel van
links als van rechts! Als we blijven steken in het populisme, dan
lossen we het mobiliteitsprobleem niet op", aldus de
verkeerswethouder.
De centrale vraag voor de deelnemers aan de conferentie is of we het
regionale belang boven het lokale belang willen plaatsen om het
mobiliteitsprobleem tegen te gaan. Kunnen en willen we daar afspraken
over maken, en komen we deze ook na.
Mark van der Horst: "We zien nu al dat we over 10 à 15 jaar een groot
mobiliteitsprobleem krijgen. Geen leuke boodschap, maar ik wil dit
gemeenschappelijk probleem scherp stellen en een sterk signaal afgeven
aan de regio. Als overheid lopen we vaak achter de feiten aan, we
weten wat ons te wachten staat en we moeten op korte termijn een keuze
maken. Dat vraagt van ieder van ons een grote discipline en bovendien
zullen we ons niet langer achter (lokale en politieke) heilige huisjes
kunnen verschuilen. De tijd dringt!"
© Gemeente Amsterdam