EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO: Vraagtekens bij onveiligheid gevaarlijke stoffen

De kosten voor het oplossen van de vermeende knelpunten op het gebied van veiligheid gaat vele miljarden euroâs bedragen. Dit bleek uit een brief die milieuminister Kamp onlangs naar de Tweede Kamer stuurde. EVO vraagt zich af of de door de overheid gewekte gevoelens van onveiligheid voor het vervoer van gevaarlijke stoffen wel terecht zijn.

EVO maakt zich zorgen om de toekomst van het vervoer van gevaarlijke stoffen. De hoge risiconormering moet het vervoer van gevaarlijke stoffen in Nederland veiliger maken, maar als deze overschreden worden, klinkt het gelijk ten onrechte alsof er een bloedlinke situatie is en dat geeft de burgers een onveilig gevoel. Daarnaast belemmert een hogere risiconorm in Nederland het vervoer en de im- en export van gevaarlijke stoffen.

Risicozones worden bepaald door het maximaal mogelijke effect bij het vrijkomen van gevaarlijke stoffen en niet door hoe groot de kans is dat dit zich voordoet. Overheden besteden te weinig aandacht aan deze kansen. Alleen de maximaal mogelijke effecten worden naar buiten gebracht, waarmee gevoelens van onveiligheid bij de burger nog eens extra worden aangewakkerd. Neem bijvoorbeeld de gemeente Venlo. Deze gemeente stelt dat daardoor het toegestane groepsrisico voor de bewoners van de binnenstad 33 maal overschreden wordt. Als er bij het rangeren iets fout gaat, kunnen volgens deze gemeente 1200 mensen om het leven komen en circa 11.000 gewonden vallen. Wat Venlo er helaas niet bij vertelt, is welk toegestane groepsrisico is gebruikt voor deze berekening en hoe groot de kans is dat er iets fout gaat.

Het berekenen van een risico, door toetsing aan de risiconorm, is vooral een poging om risicoâs van verschillende stoffen en in verschillende situaties in kaart te brengen. Immers, autobenzine en accuzuur leveren verschillende gevaren op.

Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen worden al voldoende veiligheids-maatregelen getroffen. En de tijdsduur dat gevaarlijke stoffen onbewaakt aanwezig zijn op een bepaalde plaats is zoveel mogelijk beperkt.