Haagse Hogeschool

Persbericht, 22 november 2002

2e-fase-leerlingen scoren beter dan havo-oude stijl Havo-leerlingen die het nieuwe studiehuis hebben gevolgd, de zogenaamde 2e fase, scoren beter in het hoger beroepsonderwijs dan hun medestudenten die een 'oud' havo-diploma op zak hebben. Dit blijkt uit het eerste grote onderzoek dat in Nederland onder eerstejaars hbo-studenten is gehouden. De uitkomst is opmerkelijk en in tegenspraak met de heersende opvatting dat de nieuwe structuur in het middelbaar onderwijs een verslechtering zou zijn ten opzichte van de oude. Over het studiehuis kwamen tot op heden overwegend negatieve berichten in het nieuws.

Studenten uit de 2e fase hebben gemiddeld 10% meer studiepunten aan het einde van hun eerste jaar dan hun jaargenoten die een havo op de oude manier hebben doorlopen. Van de maximaal haalbare 42 studiepunten die een studiejaar in het hoger onderwijs omvatten, behalen de nieuwe-stijlers 31 en de oude-stijlers 27 studiepunten in hun propedeuse. Maria van der Hoeven, demissionair minister van Onderwijs, neemt op donderdag 28 november het onderzoeksrapport met deze opvallende uitkomsten in ontvangst, tijdens een conferentie over aansluiting van voorbereidend onderwijs op hoger onderwijs op de Haagse Hogeschool.

Naast het onderzoek onder eerstejaarsstudenten van de Haagse Hogeschool, de Hogeschool Leiden en de Technische Hogeschool Rijswijk, blijkt uit intern onderzoek van de Haagse Hogeschool dat studenten afkomstig van de havo-nieuwe stijl beter worden voorbereid op het hbo. In vergelijking met hun collega-studenten van de havo-oude stijl, wordt er in de vooropleiding van de nieuwe-stijlers meer aandacht besteed aan vaardigheden als plannen, zelfstandig werken, presenteren, samenwerken en het werken aan grote opdrachten. In het hoger beroepsonderwijs wordt aan deze vaardigheden veel belang gehecht.

Tijdens de aansluitingsconferentie, die wordt geleid door emeritus hoogleraar Wijnen, worden oplossingen voor de aansluitingsproblemen tussen het middelbaar onderwijs en het hoger beroepsonderwijs besproken.