Ministerie van PLOS Suriname


Slotpresentatie minister plos Bij het suriname business forum seminar In de Congreshal op 22 februari 2002

Dames en heren,

Op 06 november 2000 gaf de vice president van Suriname het startsein voor het Business Forum. Het Forum heeft sindsdien gewerkt en er zijn enkele belangwekkende prestaties neergezet.

Het is een unicum dat in het intensieve proces van 1 ½ jaar met elkaar werken alle betrokken partijen om de tafel zijn gebleven. Dit geldt voor de bedrijfsleven-organisaties in de onderlinge relatie, als wel tussen bedrijfsleven en overheid.

Voorts blijkt dat de grondhouding van het BF in de uitvoering van het werk er een is geweest van partnerschap en niet van concurrentie of tegengestelde polen. We weten vaak waar we het niet over eens zijn, maar hier zijn mensen uit de publieke en private sector aan het werk geweest om met elkaar te praten over waar we het wel over eens zijn. Dit is een van de belangrijke redenen waarom een succesvolle procesgang verwacht had mogen worden. Het is dan ook niet te verwonderen dat er een eensluidend advies op tafel ligt. En moet genoegen complimenteer ik de werkers van het BF.

Het PPP dat door dit BF werd ingezet, zal zorgen dat bedrijfsleven en overheid een gezonde business environment scheppen en het Surinaams bedrijfsleven klaarmaken voor Caricom, FTAA en globalisatie.

Bij de investering in deze relatie van circa 1 ½ jaar met elkaar, en in de toekomst van Suriname, kunnen enkele kanttekeningen gemaakt worden.
1. Het doorlopen proces is op zich al een waardevolle investering in partnerschap.

2. Daar waar andere landen door vallen en opstaan kennis hebben moeten opdoen, kan Suriname bouwen op een authentieke overlegtraditie en tevens leren van processen in die andere landen. Dit geeft ons capaciteits- en tijdwinst.

3. De terugtreding van de overheid en een duidelijkere profilering van de particuliere sector als motor van ontwikkeling, vraagt om planning en coördinatie van dit proces bij zowel overheid als particuliere sector.
4. Brede ondersteuning en continuering van dit BF kan Suriname aan de start zetten om een voorsprong in de regio op te bouwen. We hebben het niet met elkaar gedefinieerd, maar ik zou Suriname binnen afzienbare tijd in de top van de regio willen zien, qua moderne business sector maar ook qua moderne overheid.

Hebben donoren in wat we hier hebben geschetst een rol? Natuurlijk. Wij mogen de rol van de donoren niet wegdenken. Maar we moeten die rol ook niet groter maken dan het kan zijn. Ik was verheugd met de presentatie van de conclusie van hedenmorgen door Meyer, dat het ontwikkelingsresultaat van 25 jaar Lome droevig is.
Donoren kunnen hooguit een ondersteunende rol vervullen. De ontwikkeling van Suriname zal op de eerste plaats tot stand komen door authentieke initiatieven. Hoe belangrijk de bijdrage van de donor ook zou kunnen zijn, de inrichting van de samenleving op basis van consensus komt van binnenuit en is een van de gebieden waarop Suriname zich in het Caribisch Gebied en ook daarbuiten positief onderscheidt. Ik begrijp dat de donor het BF proces te lang vond; dat is jammer voor hem. Ook voor het vervolgproces zal het ownership niet uit handen gegeven worden. Het programma is een Surinaams programma voor Surinaamse omstandigheden. Wij zullen het uitvoeren, met of zonder donor. Dit geeft tevens de richting aan voor Monitoring en Evaluatie, namelijk in hoeverre worden de doelen die gesteld zijn, ook daadwerkelijk bereikt.

Het mag inmiddels bekend verondersteld worden dat onderzoek uitwijst dat goed bestuur een meer bepalende factor is voor de ontwikkeling dan een overvloed aan grondstoffen en donorsteun. Dat aspect van goed bestuur is niet beperkt tot de overheid. Wat het BF gedaan heeft, is ook 1 ½ jaar investeren in goed bestuur met goede kansen om dat te verduurzamen.

Wat is het draagvlak van de BF voorstellen in de Regering? Onmiddellijk na de instelling van het Kabinet is overleg geweest van alle sociale partners met de President. Die inbreng is mede verwerkt in de Regeringsverklaring. Bij de formulering van het MOP is een proces van brede consultatie gevolgd, ook met de business community, en werd de eerste draft tevens besproken met de sociale partners. In beleidsdocumenten die door de Regering werden voorbereid, is dus uitdrukkelijk rekening gehouden met een ontwikkelingsproces van partnerschap en zijn inzichten van de business community verwerkt. Hoofdstuk 3 van het MOP bespreekt het PPP. Het zegt onder meer: ".Voor een geinstitutionaliseerd partnerschap tussen overheid en private sector zijn van belang: een geinstitutionaliseerd dialoogplatform voor afstemming over het nationaal beleid voor ontwikkeling van de private sector.". Het MOP noemt verder 'centrale aanspreekpunten' bij overheid en private sector.
Het MOP werd in DNA met algemene stemmen goedgekeurd.

Het ligt voor de hand om de initiatieven van het BF te verankeren in dit middellange termijnbeleid (MOP) zodat de betrokkenheid van alle partijen herkenbaar is. En we hebben het primaat van de politiek ten volle gerespecteerd.

De activiteiten van het BF en de voorgestelde Private Sector Development Strategy moeten dan ook gezien worden in het kader van de implementatie van het MOP. Het is handig om de uitwerking van deze inzichten met de Regering maar ook met DNA te delen. Daarmee krijgen we niet alleen draagvlak voor de beleidsvoornemens maar ook voor de wijze van uitvoering.

Een uiterst belangrijke vraag vanmorgen heeft betrekking gehad op de structuur waarin het partnerschap voor de toekomst moet worden gegoten. Het is aan te bevelen dat de internationale expertise van Diagnos hier goed uit de verf komt en hun toegevoegde waarde blijkt in de formulering van werkbare voorstellen voor deze structuur.

U hebt mij gevraagd om deze dag te sluiten. Hoe zou ik dat kunnen doen? We zitten in een uniek proces dat van grote waarde is voor de ontwikkeling van ons land. Ik wil de dag dan ook niet sluiten, ik wil met u samen de aanloop nemen tot de implementatiefase van dit succesvol Partnerschap.

Dank u wel.

22 februari 2002