Ministerie van PLOS Suriname
Slotpresentatie minister plos
Bij het suriname business forum seminar
In de Congreshal op 22 februari 2002
Dames en heren,
Op 06 november 2000 gaf de vice president van Suriname het startsein voor
het Business Forum. Het Forum heeft sindsdien gewerkt en er zijn enkele
belangwekkende prestaties neergezet.
Het is een unicum dat in het intensieve proces van 1 ½ jaar met elkaar
werken alle betrokken partijen om de tafel zijn gebleven. Dit geldt voor de
bedrijfsleven-organisaties in de onderlinge relatie, als wel tussen
bedrijfsleven en overheid.
Voorts blijkt dat de grondhouding van het BF in de uitvoering van het werk
er een is geweest van partnerschap en niet van concurrentie of
tegengestelde polen. We weten vaak waar we het niet over eens zijn, maar
hier zijn mensen uit de publieke en private sector aan het werk geweest om
met elkaar te praten over waar we het wel over eens zijn. Dit is een van de
belangrijke redenen waarom een succesvolle procesgang verwacht had mogen
worden. Het is dan ook niet te verwonderen dat er een eensluidend advies op
tafel ligt. En moet genoegen complimenteer ik de werkers van het BF.
Het PPP dat door dit BF werd ingezet, zal zorgen dat bedrijfsleven en
overheid een gezonde business environment scheppen en het Surinaams
bedrijfsleven klaarmaken voor Caricom, FTAA en globalisatie.
Bij de investering in deze relatie van circa 1 ½ jaar met elkaar, en in de
toekomst van Suriname, kunnen enkele kanttekeningen gemaakt worden.
1. Het doorlopen proces is op zich al een waardevolle investering in
partnerschap.
2. Daar waar andere landen door vallen en opstaan kennis hebben moeten
opdoen, kan Suriname bouwen op een authentieke overlegtraditie en
tevens leren van processen in die andere landen. Dit geeft ons
capaciteits- en tijdwinst.
3. De terugtreding van de overheid en een duidelijkere profilering van de
particuliere sector als motor van ontwikkeling, vraagt om planning en
coördinatie van dit proces bij zowel overheid als particuliere sector.
4. Brede ondersteuning en continuering van dit BF kan Suriname aan de
start zetten om een voorsprong in de regio op te bouwen. We hebben het
niet met elkaar gedefinieerd, maar ik zou Suriname binnen afzienbare
tijd in de top van de regio willen zien, qua moderne business sector
maar ook qua moderne overheid.
Hebben donoren in wat we hier hebben geschetst een rol? Natuurlijk. Wij
mogen de rol van de donoren niet wegdenken. Maar we moeten die rol ook niet
groter maken dan het kan zijn. Ik was verheugd met de presentatie van de
conclusie van hedenmorgen door Meyer, dat het ontwikkelingsresultaat van 25
jaar Lome droevig is.
Donoren kunnen hooguit een ondersteunende rol vervullen. De ontwikkeling
van Suriname zal op de eerste plaats tot stand komen door authentieke
initiatieven. Hoe belangrijk de bijdrage van de donor ook zou kunnen zijn,
de inrichting van de samenleving op basis van consensus komt van binnenuit
en is een van de gebieden waarop Suriname zich in het Caribisch Gebied en
ook daarbuiten positief onderscheidt. Ik begrijp dat de donor het BF proces
te lang vond; dat is jammer voor hem. Ook voor het vervolgproces zal het
ownership niet uit handen gegeven worden. Het programma is een Surinaams
programma voor Surinaamse omstandigheden. Wij zullen het uitvoeren, met of
zonder donor. Dit geeft tevens de richting aan voor Monitoring en
Evaluatie, namelijk in hoeverre worden de doelen die gesteld zijn, ook
daadwerkelijk bereikt.
Het mag inmiddels bekend verondersteld worden dat onderzoek uitwijst dat
goed bestuur een meer bepalende factor is voor de ontwikkeling dan een
overvloed aan grondstoffen en donorsteun. Dat aspect van goed bestuur is
niet beperkt tot de overheid. Wat het BF gedaan heeft, is ook 1 ½ jaar
investeren in goed bestuur met goede kansen om dat te verduurzamen.
Wat is het draagvlak van de BF voorstellen in de Regering?
Onmiddellijk na de instelling van het Kabinet is overleg geweest van alle
sociale partners met de President. Die inbreng is mede verwerkt in de
Regeringsverklaring. Bij de formulering van het MOP is een proces van brede
consultatie gevolgd, ook met de business community, en werd de eerste draft
tevens besproken met de sociale partners. In beleidsdocumenten die door de
Regering werden voorbereid, is dus uitdrukkelijk rekening gehouden met een
ontwikkelingsproces van partnerschap en zijn inzichten van de business
community verwerkt. Hoofdstuk 3 van het MOP bespreekt het PPP. Het zegt
onder meer: ".Voor een geinstitutionaliseerd partnerschap tussen overheid
en private sector zijn van belang: een geinstitutionaliseerd
dialoogplatform voor afstemming over het nationaal beleid voor ontwikkeling
van de private sector.". Het MOP noemt verder 'centrale aanspreekpunten'
bij overheid en private sector.
Het MOP werd in DNA met algemene stemmen goedgekeurd.
Het ligt voor de hand om de initiatieven van het BF te verankeren in dit
middellange termijnbeleid (MOP) zodat de betrokkenheid van alle partijen
herkenbaar is. En we hebben het primaat van de politiek ten volle
gerespecteerd.
De activiteiten van het BF en de voorgestelde Private Sector Development
Strategy moeten dan ook gezien worden in het kader van de implementatie
van het MOP. Het is handig om de uitwerking van deze inzichten met de
Regering maar ook met DNA te delen. Daarmee krijgen we niet alleen
draagvlak voor de beleidsvoornemens maar ook voor de wijze van uitvoering.
Een uiterst belangrijke vraag vanmorgen heeft betrekking gehad op de
structuur waarin het partnerschap voor de toekomst moet worden gegoten. Het
is aan te bevelen dat de internationale expertise van Diagnos hier goed uit
de verf komt en hun toegevoegde waarde blijkt in de formulering van
werkbare voorstellen voor deze structuur.
U hebt mij gevraagd om deze dag te sluiten. Hoe zou ik dat kunnen doen? We
zitten in een uniek proces dat van grote waarde is voor de ontwikkeling van
ons land. Ik wil de dag dan ook niet sluiten, ik wil met u samen de aanloop
nemen tot de implementatiefase van dit succesvol Partnerschap.
Dank u wel.
22 februari 2002