Ingezonden persbericht

Hoe voorkomt de werkgever stress en burnout

ZOETERMEER, 20021122 -- Overspannenheid en burnout worden gezien als de belangrijkste bron van het hoge ziekteverzuim. Neemt de werkgever zijn verantwoordelijkheid om medewerkers te beschermen? Wat doet de werkgever aan preventie en waar heeft de medewerker de meeste behoefte aan? Ziet de werkgever zijn sociale verplichting en de kostenbesparing die preventie op kan leveren?

De bezoekers van het onafhankelijk stress en burnoutplatform Burnin hebben de afgelopen week antwoord gegeven op de stelling: "Aan welk onderwerp moet de werkgever meer aandacht besteden, om stressklachten en burnout te voorkomen?" Ruim 35% gaf aan dat het belangrijk is om preventieve maatregelen te treffen in de vorm van workshops. Daarnaast was het opvallend dat ruim 30% aangaf dat loopbaanbeleid een belangrijk HR instrument is om klachten te voorkomen. Informatie en voorlichting kwamen op de derde plaats met 13%.

Een reactie van een bezoeker:
"Werkgevers zouden niet alleen naar het werk moeten kijken maar ook naar wie het werk voor hen uitvoeren en hoe. Maar al te vaak word er makkelijk over de problemen, die werknemers dagelijks ondervinden, heen gewalst met opmerkingen als een tandje bijzetten en we hebben het allemaal druk en word er te weinig geluisterd naar de mensen uit de praktijk,daar waar het werk word uitgevoerd. Veel werknemers hebben bescherming nodig tegen zichzelf, omdat ze door een absurd hoog verantwoordelijkheidsgevoel, niet weten wanneer het te ver gaat en zichzelf daardoor in steeds grotere problemen brengen."



Ingezonden persbericht