Gemeente Barendrecht


Gemeenteraad vergadert

Op maandag 25 november vergadert de gemeenteraad in het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium aan de Londen 14-16. Aanvang 14.30 uur.

Beslispunten:

(Onderstaande punten behoeven formele besluitvorming in de raad)


-Voorstel tot toekenning van een planschadevergoeding op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wegens waardevermindering van de woningen Gebroken Meeldijk 9 en 11.
-Voorstel tot vaststelling van het beleidsplan 2003 van afdeling Sociale Zaken.

-Voorstel tot afsplitsing gemeentegarantie Tennisvereniging Smitshoek.
Bespreekpunten:


-Voorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor het perceel Doormanplein 6

-Voorstel tot vaststelling van het gemeentelijk rioleringsplan.
-Gemeentebegroting 2003 en de meerjarenbegroting 2004-2006 inclusief aanpassing van de tarieven voor de belastingen.

Ter inzage

De stukken voor deze vergadering liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127. Openingstijden: zie bovenaan.

Collegespreekuur

Het eerstvolgende maandelijkse spreekuur van het college is op maandag 16 december.

Raadscommissies vergaderen

Grondgebied

Op dinsdag 26 november vergadert de commissie Grondgebied in het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium aan de Londen 14-16. Aanvang 20.00 uur.

De agenda bevat onder meer de volgende punten:


-Presentatie Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde/Groenservice Zuid-Holland.

-Presentatie ontwikkeling zuidzijde van Barendrecht. Inhoudelijke bespreking zal naar verwachting in de vergadering van januari 2003 plaatsvinden.

-Presentatie rapport onderzoek vestiging leisurecentrum door HEVO.
-3e Kwartaalrapportage 2002.

-advies over het invoeren van legesheffing voor het indienen van een urgentieaanvraag als woningzoekende

De griffier van deze raadscommissie is de heer C. de Kreek, (0180) 698 343.

Middelen

Op woensdag 27 november vergadert de commissie Middelen in het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium aan de Londen 14-16. Aanvang 20.00 uur.

De agenda bevat onder meer de volgende punten:


-3e kwartaalrapportage 2002

De griffier van deze raadscommissie is mevrouw M. Stolk, (0180) 698 402.

Spreekrecht

U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.

Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert

Op donderdag 28 november vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium aan de Londen 14-16. Aanvang openbaar deel 20.15 uur.

In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen de weigering om een bouwvergunning af te geven inzake het bouwen van een tuinhuisje op het perceel Veluwemeer 19 (behandeling om 20.15 uur).


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen het besluit vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan "Buitengebied 1986" voor de aanleg van twee tracédelen ten behoeve van de Trampluslijn (behandeling om 20.45 uur).

De secretaris van deze commissie is de heer M. van Putten, (0180) 698 248.

Ter inzage

De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127. Voor openingstijden: zie boven.

Bouwen en Milieu

Meldingen sloopvoornemen en sloopaanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen ingediend:


-Achterzeedijk 57 (SA 2002-022), voor het slopen van bedrijfs- en kantoorruimten (11-11-2002);

De sloopaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).

Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen ingediend:


-Cuijpersdreef 9, 11 en 13 (BA 2002-413), voor het vergroten van woningen
(12-11-2002);

-Hoefslag 4 (MB 2002-134), voor het plaatsen van een dakkapel (14-11-2002);

-Mazurkastraat 7, 9, 11 en 13 (BA 2002-411), voor het vergroten van vier woningen (11-11-2002);

-Middeldijk 76 (BA 2002-412), voor het oprichten van een woning (11-11-2002);

-Morgenster 14 (BA 2002-414), voor het plaatsen van een dakkapel (13-11-2002);

-Riedermorgen 57 (MB 2002-133), voor het plaatsen van een dakkapel (12-11-2002);

-Schoener 53 (BA 2002-409), voor het vergroten van de woning (08-11-2002);

-Voordijk 332 (achter dit pand) (BA 2002-410), voor het oprichten van een kantoor- en bedrijfsverzamelgebouw (08-11-2002);

De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).

Vrijstelling

Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek om bouwvergunning is ontvangen voor:


-het bouwen van 28 woningen in het wijkdeel Vrijheidsakker (BA2002-372).

Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten behoeve van dit bouwplan vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen op grond van artikel 19, lid 1, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, alsmede om toepassing te geven aan artikel 50, lid 4, van de Woningwet.

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 22 november tot en met donderdag 19 december 2002, gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer E007. De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Een ieder die zienswijze heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan deze tot en met donderdag 19 december 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.

Verleende vrijstelling van het bestemmingsplan


-voor het gebruiken van de berging bij de woning Mandenmakerij 18 ten behoeve van het distribueren van kranten op grond van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na verzending van de vrijstelling (13 november 2002) een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam (sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM Rotterdam) verzoeken om de werking van de vrijstelling te schorsen.

Inspraak op vrijstellingsverzoek

Burgemeester en wethouders geven een ieder de mogelijkheid om in te spreken op het vrijstellingsverzoek voor:


- het bouwen van een kantoorpand met bedrijfsverzamelgebouw op bedrijventerrein "Vaanpark 4" (Carnisselande) achter het bedrijfspand van Aannemingsbedrijf v.d.Berg (tevens verzoeker) aan de Voordijk 332 (BA2002-410).

Het college is voornemens een vrijstellingsprocedure in gang te zetten voor het bouwen van dit pand. Voordat deze procedure wordt gestart, wordt een ieder op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) in de gelegenheid gesteld om tijdens een inspraakronde van vier weken zijn of haar reactie schriftelijk naar voren te brengen.

De stukken liggen van vrijdag 22 november tot en met donderdag 19 december 2002 voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer E007. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Verder procedure

Inspraakreacties kunnen binnen de bovengenoemde termijn schriftelijk bij het college worden ingebracht. Na afloop van de inzagentermijn worden alle inspraakreacties gebundeld en van commentaar voorzien. De inspraakreacties zullen door het college meegewogen worden bij haar besluit tot het in gang zetten van de vrijstellingsprocedure. Wanneer die procedure wordt gestart, zal het verzoek om vrijstelling met de daarbij behorende ruimtelijke onderbouwing op grond van artikel 19a, lid 4 WRO gedurende vier weken ter inzage worden gelegd. Binnen die periode kan een ieder zijn schriftelijke bedenkingen naar voren brengen. Wanneer bedenkingen worden ingediend, zal een hoorzitting voor de wethouder ruimtelijke ordening worden gehouden. Vervolgens zal het college een besluit op de bedenkingen nemen en besluiten of de procedure wordt voortgezet met het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten van de Zuid-Holland. Wanneer deze wordt afgegeven, kan de uiteindelijke vrijstelling worden verleend.

Ontheffing hogere grenswaarde

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij het voornemen hebben om ten behoeve van de bouw van 51 woningen in de wijk Vrijheidsakker grenzend aan de Smitshoeksebaan, de Carnisserbaan en rijksweg A15, Gedeputeerde Staten te verzoeken ontheffing te verlenen van het bepaalde in de Wet Geluidhinder tot en met een maximale geluidsbelasting voor verkeerslawaai van 56 dB(A).

Het ontwerpverzoek om ontheffing en het akoestisch onderzoek liggen van vrijdag 22 november tot en met donderdag 19 december 2002 voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, Kamer E007.

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Een ieder die opmerkingen heeft op het voornemen van burgemeester en wethouders en het ontwerpverzoek kan deze tot en met donderdag 19 december 2002 schriftelijk indienen bij burgemeester en wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Het is mogelijk om mondeling opmerkingen naar voren te brengen. Diegene die van deze mogelijkheid gebruik wil maken, kan contact opnemen met de heer J.C. Kok van de werkeenheid bouw- en woningtoezicht, tel. (0180) 698 322.

Verleend

Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding bouwvoornemen:


-2e Barendrechtseweg 310 (MB 2002-130), voor het plaatsen van een berging
(13-11-2002);

-Zalmwater 73 (BA 2002-343), voor het bouwen van een dakopbouw (13-11-2002);

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007(begane grond).

Wet Milieubeheer/meldingen

Burgemeester en wethouders hebben de navolgende meldingen ingevolge de Wet Milieubeheer ontvangen van:


- The Greenery Vastgoed BV voor de verandering van de inrichting alsmede van de in de inrichting gebezigde werkwijze. De melding heeft betrekking op de op 12 oktober 1993 verleende revisievergunning, de op 18 januari 2000 verleende deelrevisievergunning en de op 20 maart 2001 verleende veranderingsvergunning. De voorschriften die verbonden zijn aan de vigerende vergunning, waarborgen voldoende bescherming van het milieu. De inrichting is gevestigd aan de Dierensteinweg 30 te Barendrecht.


- The Greenery Vastgoed BV voor de verandering van de inrichting alsmede van de in de inrichting gebezigde werkwijze. De melding heeft betrekking op de op 12 oktober 1993 verleende revisievergunning. De voorschriften die verbonden zijn aan de vigerende vergunning, waarborgen voldoende bescherming van het milieu. De inrichting is gevestigd aan de Dierensteinweg 30 te Barendrecht.

Inzage

De meldingen en overige van belang zijnde stukken kunt u van donderdag 21 november tot en met woensdag 1 januari tijdens de openingstijden inzien in het gemeentehuis, Binnenhof 1, en in het kantoor van de DCMR Milieudienst Rijnmond, 's-Gravelandseweg 565 te Schiedam. Buiten openingstijden kunt u terecht na telefonische afspraak: gemeentehuis (0180) 698 398, DCMR (010) 2468402.

Inlichtingen

Voor meer inlichtingen over een melding kunt u zich wenden tot de DCMR, tel. (010) 2468501, de heer N.A. de Waal. Kopieën zijn (tegen betaling) verkrijgbaar bij Bureau Documentaire Informatievoorziening, tel. (010) 2468402.

Wet Milieubeheer/ontwerp-beschikkingen

Burgemeester en wethouders hebben een aanvraag om vergunning ontvangen van:


-Bakker Barendrecht BV om een vergunning voor het veranderen van een inrichting voor het bewerken en (gekoeld) bewaren van groenten en fruit aan het Handelscentrum ZHZ 16-17 te Barendrecht.

Burgemeester en wethouders hebben het voornemen de gevraagde vergunning te verlenen. Aan de vergunning zullen voorschriften worden verbonden ter bescherming van het milieu.

Inzage

U kunt alle stukken van donderdag 21 november tot en met woensdag 18 december 2002 tijdens de werkuren inzien op het kantoor van de DCMR Milieudienst Rijnmond, 's-Gravelandseweg 565, 3119 XT Schiedam en in het gemeentehuis van Barendrecht, Binnenhof 1. Buiten kantooruren kunt u terecht op telefonische afspraak: kantoor DCMR (010) 2468402, gemeentehuis (0180) 698 398.

Bedenkingen

Bedenkingen kunt u schriftelijk tot en met woensdag 18 december 2002 kenbaar maken bij burgemeester en wethouders van Barendrecht, p/a DCMR Milieudienst Rijnmond, postbus 843, 3100 AV Schiedam. Indien u daarom in een aparte brief verzoekt, kunnen uw persoonlijke gegevens geheim worden gehouden. U kunt te zijner tijd alleen beroep tegen de beschikking instellen indien u bedenkingen hebt ingebracht tegen de ontwerpbeschikking, of indien u kunt aantonen dat u redelijkerwijs niet tot het kenbaar maken van bedenkingen in staat bent geweest.

Mondeling

Indien u behoefte hebt aan een gedachtewisseling of mondeling uiten van bedenkingen, kunt u daarom telefonisch verzoeken bij de DCMR. Zo'n verzoek kan gedurende de inzagentermijn worden ingediend, bij voorkeur op z'n laatst een week voor het einde van de termijn.

Inlichtingen

Voor meer inlichtingen kunt u zich wenden tot de DCMR, tel. (010) 2468501 (de heer N.A. de Waal). Voor vragen over de vergunningprocedure, terinzagelegging en verzoeken om kopieën (tegen betaling) kunt u contact opnemen met Bureau Documentaire Informatievoorziening van de DCMR, tel. (010) 2468402.

Wet Milieubeheer/beschikkingen

Burgemeester en wethouders hebben een verzoek om intrekken van de vergunning op grond van artikel 8.26 van de Wet milieubeheer ontvangen. Het gaat om een verzoek van:


-GS-Hydro Benelux BV voor het intrekken van de op 5 december 2000 verleende vergunning voor een inrichting voor de handel in en productie van pijpleidingmaterialen aan de Achterzeedijk 57 (unit 15) te Barendrecht.

Burgemeester en wethouders hebben besloten het verzoek om intrekken van de vergunning te verlenen.

Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend de navolgende aanvragen om vergunning op grond van de Wet milieubeheer te hebben ontvangen:


-Op 31 mei 2002 is een aanvraag om vergunning ontvangen van Burgemeester en Wethouders van Barendrecht om een revisievergunning voor een brandweerpost aan de Maasstraat 30 te Barendrecht. De verandering omvat onder meer enige bouwkundige aanpassingen, zoals het realiseren van een stallings- en opslagruimte, het vergroten en wijzigen van de kantoorruimte, de vergaderruimte en de verbindingsruimte alsmede het opslaan en vullen van flessen met zuurstof.


-Op 2 juli 2002 is een aanvraag om vergunning ontvangen van de Stichting "De Kleine Duiker" om een vergunning voor het oprichten en in werking hebben van een levend landbouwmuseum annex kinderboerderij aan de 3e Barendrechtseweg / Leedeweg ongenummerd te Barendrecht.

Burgemeester en wethouders hebben op grond van de artikelen 8.2, 8.8 en 8.10 van de Wet milieubeheer besloten de gevraagde vergunningen te verlenen. Aan de vergunningen zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het milieu.

Inzage

U kunt de stukken van donderdag 21 november tot en met woensdag 1 januari 2002 tijdens de werkuren inzien op het kantoor van de DCMR Milieudienst Rijnmond, 's-Gravelandseweg 565, 3119 XT Schiedam en in het gemeentehuis van Barendrecht, Binnenhof 1. Buiten kantooruren kunt u terecht op telefonische afspraak: kantoor DCMR (010) 2468402, gemeentehuis (0180) 698 398.

Beroep

Binnen zes weken na de begindatum van tervisielegging kan bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage) beroep worden ingesteld door:


-de adviseurs, die advies hebben uitgebracht over het ontwerp van de beschikking;

-degenen, die bedenkingen hebben ingebracht tegen de ontwerpbeschikking;

-degenen, die bedenkingen hebben tegen de wijzigingen in de beschikking ten opzichte van de ontwerpbeschikking;
-belanghebbenden, die aantonen redelijkerwijs niet eerder in staat te zijn geweest bedenkingen in te brengen tegen de ontwerpbeschikking.

Zowel voor het instellen van beroep als voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.

De beschikking wordt van kracht na afloop van de beroepstermijn, tenzij gedurende die termijn een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan. Zo'n verzoek moet worden ingediend bij de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De beschikking wordt niet van kracht voordat op het verzoek is beslist. Indien voor het oprichten of veranderen van de inrichting tevens een bouwvergunning is vereist, wordt de vergunning niet eerder van kracht dan nadat de bouwvergunning is verleend. Zowel voor het instellen van beroep als voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.

Inlichtingen

Voor meer inlichtingen over de aanvraag en de beschikking kunt u zich wenden tot de DCMR, tel. (010) 2468501 (de heer N.A. de Waal). Voor vragen over de vergunningprocedure, terinzagelegging en verzoeken om copieën (tegen betaling) kunt u contact opnemen met Bureau Documentaire Informatievoorziening van de DCMR, tel. (010) 2468402.

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.

Theaternieuws

Datum: Artiest(en): Voorstelling: Bijzonderheden:

Do. 21-11 Jorgen Raymann Slaaf of niet verslaafd UITVERKOCHT Vr. 22-11 Golden Palace Snowbirds
Vr. 29-11 Mike Boddé Alles is kampioen
Za. 30-11 Marjan Luif, Rob van de Meeberg e.a. 't Schaep met de 5 Pooten
Vr. 6-12 Boudewijn Büch Op reis - Een diavoorstelling zonder dia's

Filmagenda

Datum: Film: Leeftijd: Aanvang:

27-11 Every Stewardess goes to heaven alle leeftijden 20.15 uur 4-12 Heaven 20.15 uur
11-12 Oesters van Nam Kee vanaf 12 jaar 20.15 uur 17-11 t/m Pietje Bell * alle leeftijden


1e week januari



*De première van Pietje Bell is op zondag 17 november om 13.00 uur en 15.30 uur. In november draait de film op: zaterdag 23-11, zondag 24-11 en woensdag 27-11, steeds om 13.00 uur. De data en tijden voor december en januari volgen nog!!

Openingstijden balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond 19.00 - 20.30 uur en één uur voor aanvang van de theater- of filmvoorstelling. Voor informatie: (0180) 615 958 of www.hetkruispunt.nl

OPENBARE WERKEN

Binnendienst

Afsluiting kruising Ouvertureweg - Concertweg

In verband met de aanleg van een plateau op de kruising Ouvertureweg - Concertweg wordt deze kruising van dinsdag 26 november 2002 tot en met donderdag 28 november 2002. Het verkeer wordt omgeleid door Nieuweland (zie kaartje). De omleiding wordt door middel van gele routeborden aangegeven.

Informatie omtrent de omleiding wordt verzorgd door dhr. E. Jankowski, tel. (0180) 698 427, informatie omtrent de werkzaamheden wordt verstrekt door dhr. M.M.A. Boer, tel. (0180) 698 385 van de afdeling Openbare Werken.

Openbaar vervoer


-Buslijn 183

Voor buslijn 183 heeft de afsluiting tot gevolg dat de bus na de tunnel onder de A29 direct linksaf de rondweg oprijdt en dan rechtsaf de Voordijk. De eerstvolgende halte is dan Dorpsstraat. Omgekeerd rijdt buslijn 183 na de halte Dorpsstraat rechtdoor over de Voordijk en daarna linksaf over de rondweg en bij de rotonde rechtsaf de tunnel onder de A29 door.

De haltes Ouvertureweg / Cellolaan en Muziekplein / Bachlaan komen tijdens de afsluiting te vervallen.


-Buslijn 184

Voor buslijn 184 richting Rotterdam heeft de afsluiting tot gevolg dat de bus na het Muziekplein rechtdoor rijdt en rechtsaf de rondweg op. Dan rechtsaf over de Voordijk. De eerstvolgende halte is dan Dorpsstraat. Richting N.S. station rijdt 184 na de halte Dorpsstraat rechtdoor de Voordijk op, dan linksaf de rondweg over en bij de rotonde linksaf de Bachlaan op. Vanaf de halte Muziekplein / Harplaan wordt weer de normale route gereden.

De haltes Ouvertureweg / Cellolaan en Muziekplein / Bachlaan komen tijdens de afsluiting te vervallen.

Verleende kapvergunningen

Op grond van artikel 4.5.2 van APV - Barendrecht is een kapvergunning verleend voor het rooien van:


-Kogge 13a 1 Chamaecyparis (conifeer)

-Boeier 139 1 Betula (berk)

-Marjoleinlaan 12 1 Picea (spar)

Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht. Indien u wilt voorkomen dat de boom (of bomen) al gekapt wordt (of worden), dan dient u schorsing te vragen van het besluit bij de President van de Rechtbank Rotterdam, t.a.v. de sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Aan de rechtbankprocedure zijn kosten verbonden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. B.Rousse, (0180) 643 163.

Verkeersbesluiten

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende verkeersbesluiten hebben vastgesteld:

Besluit 2002-34

Voordijk


-instellen van een afsluiting tussen Smitshoeksebaan en Vrijenburgweg voor alle motorvoertuigen;

-instellen van een verplicht tweerichtingen bereden fiets-/bromfietspad.

Besluit 2002-39

Smitshoeksebaan


-instellen van een aantal voorrangsregelingen;
-instellen verplichte passeerzijde;

-instellen van verplichte één- en tweerichtingen bereden fietspaden;
-instellen van een verplicht tweerichtingen bereden fiets- / bromfietspad.

Tegen deze maatregelen kan iedere belanghebbende tijdens de inzagetermijn, tot en met


2 januari 2003 bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Na of bij het indienen van bezwaar kan aan de president van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuursrecht), postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen.

Ter inzage

De verkeersbesluiten 2002-39 en 2002-34 en tekeningnummers SM-13-21 en VN-13-33 liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bureau Communicatie E127.

OPENBARE WERKEN

Buitendienst

Oud ijzer

Woensdag 27 november is de laatste woensdag van de maand. Op die dag kunt u uw oud ijzer 's morgens aan de stoeprand zetten. Denkt u eraan dit bijtijds te doen. Wat niet is meegenomen dient u zelf weer weg te halen.

Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za): 30/11,21/12
Oud ijzer (wo): 27/11,18/12

Een verstopte riolering, wat nu?

Een verstopping van de riolering merkt u doorgaans snel op. Het toilet spoelt niet (goed) meer door of het water loopt niet (goed) meer weg uit de gootsteen. Om vast te stellen wat er precies aan de hand is, moet u het ontstoppingsputje dat zich in uw tuin bevindt opgraven om het te kunnen controleren. De ontstoppingsput bevindt zich over het algemeen circa een meter uit de perceelgrens. Als u constateert dat het putje leeg is, bevindt de verstopping zich tussen het putje en de woning of mogelijk zelfs in de woning. U bent dan zelf verantwoordelijk voor het (laten) ontstoppen van de riolering. Als u bij controle constateert dat het putje vol zit, schakel dan altijd de gemeente in. In dat geval zijn de kosten ook voor rekening van de gemeente. Voor meer informatie en meldingen, kunt u tijdens werkdagen contact opnemen met de afdeling Openbare Werken op (0180) 643 150. Zie ook de informatie in de gemeentegids (pagina 42 riolering).

Openingstijden


-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur


-Burgerzaken (tel. 698 225):
maandag 09.00-16.30 uur, 19.00-20.30 uur
dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur
woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur


-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur


-Informatiebalie Waterpoort (tel. 654 949): dinsdag/woensdag/donderdag 10.00-16.00 uur

Sinterklaas bezoekt weekmarkt

Op vrijdag 29 november brengt Sinterklaas een bezoek aan de weekmarkt. Kinderen kunnen tussen 11.00 uur en 15.00 uur gratis met de Sint op de foto. De gemaakte foto's kunnen vrijdag 13 december op de markt afgehaald worden.

Rectificatie Gehandicaptenparkeerplaats

Burgemeester en wethouders hebben besloten tot het instellen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats:


-nabij de woning Cuypersdreef 130 (i.p.v. Akkerwinde 2)
Bezwaren

Tegen deze maatregel kan iedere belanghebbende tijdens de inzagetermijn tot en met donderdag 8 januari 2002, bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Na of bij het indienen van bezwaar kan aan de President van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuursrecht), postbus 920, 3000 AX Rotterdam, worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen. De stukken liggen ter inzage bij de WVG, (0180) 698 398.

Enquête `Lokaal Vrijwilligersbeleid'

Vorige week is naar alle vrijwilligersorganisaties in Barendrecht een enquêteformulier gestuurd over het vrijwilligerswerk in Barendrecht. Deze enquête is een eerste aanzet om te komen tot de verdere invulling van het project `Vrijwillig aan de slag in Barendrecht'. Doel van deze enquête is een beeld te krijgen van het vrijwilligerswerk in Barendrecht, na te gaan welke knelpunten er zijn en of er behoefte is aan ondersteuning, deskundigheidsbevordering e.d.

In het voorjaar van 2003 worden alle vrijwilligersorganisaties uitgenodigd voor een bijeenkomst. Dan wordt de uitslag van de enquête bekendgemaakt en de eerste aanzet gegeven tot het gezamenlijk uitwerken van het projectplan met belangstellende vrijwilligersorganisaties. Te zijner tijd ontvangen de aangeschreven organisaties daarvoor een uitnodiging.

Heeft u geen bericht van ons ontvangen, maar wilt u wel met de enquête en het verdere traject meedoen, dan kunt u contact opnemen met José de Rijk, beleidsmedewerker bij de afdeling Sport, Welzijn, Onderwijs en Cultuur van de gemeente Barendrecht, tel. (0180) 698 293.

Ook dit jaar eindejaarsuitkering voor minima

Barendrechtse minima krijgen in december - net als vorig jaar - een gemeentelijke eindejaarsuitkering. Dat heeft de Barendrechtse gemeenteraad eind oktober unaniem besloten. Het extraatje, dat wordt uitgekeerd in de vorm van waardebonnen van de winkeliersvereniging, bedraagt 75,00 voor alleenstaanden en 100,00 voor (één-ouder) gezinnen. De eindejaarsuitkering is bedoeld voor alle Barendrechters met een minimum inkomen of een inkomen dat daar net (maximaal 10%) boven ligt.

Alle Barendrechters met een bijstandsuitkering krijgen de eindejaarsuitkering automatisch. Mensen uit deze doelgroep worden hierover in de loop van dit jaar nader geïnformeerd. Daarnaast kunnen ook Barendrechters met een andersoortig inkomen (bijvoorbeeld AOW of WW) een beroep doen op de eindejaarsuitkering 2002. Men kan zich daarvoor wenden tot de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Barendrecht. Op werkdagen houdt deze afdeling van 9.00 tot 10.30 uur een inloopspreekuur en van 11.00 tot 12.00 uur is er een telefonisch spreekuur via het algemene nummer: (0180) 698 398. Aan de hand van een inkomenstoets, waarbij wordt gekeken of het inkomen van betrokkenen binnen de 110% van de op hun situatie van toepassing zijnde bijstandnorm blijft, wordt vervolgens bepaald of de eindejaarsuitkering al dan niet wordt uitgekeerd.

Vijftig jaar na de Watersnoodramp

In de nacht van 31 januari op 1 februari 2003 is het precies 50 jaar geleden dat Nederland werd getroffen door de Watersnoodramp. Hoewel Zeeland het zwaarst werd getroffen door de Watersnoodramp had ook Barendrecht te kampen met overstromingen. De Achterzeedijk bezweek en de Zuidpolder kwam daardoor onder water te staan. Om stil te staan bij deze ingrijpende gebeurtenis van vijftig jaar geleden is er eind januari / begin februari in het gebouw van de Historische Vereniging aan de Dorpsstraat een speciale expositie over de Watersnoodramp. Deze expositie, die zich voor een belangrijk deel zal toespitsen op Barendrecht, is een gezamenlijk initiatief van het Waterschap IJsselmonde, de Historische Vereniging en de gemeente.

Spullen gevraagd

Om de expositie over de Watersnoodramp zo volledig mogelijk te maken wordt nog gezocht naar bijzonder materiaal. Vooral materiaal over de gevolgen voor Barendrecht is welkom. Heeft u interessant materiaal zoals foto's, films, krantenartikelen of andere spullen? En bent u bereid om dat materiaal voor de duur van de expositie tijdelijk in bruikleen te geven? Meld dit dan bij Mevr. J. Verboom van de Historische Vereniging. Het postadres is Schaatsbaan 19, 2992 CN Barendrecht en telefonisch is Mevrouw Verboom bereikbaar op (0180) 615728. Meer informatie over de exacte data en de openingstijden van de expositie volgt in januari 2003.

Subsidie voor particuliere woningverbetering en woon / werkwoningen

Op grond van de Verordening Stedelijke Vernieuwing kan het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam een stimuleringsbijdrage subsidie verlenen voor o.a. onderhoud aan particuliere woningen en het realiseren van woon / werkwoningen, binnen de stadsregio Rotterdam.


- 13.500 voor onderhoud aan particuliere woningen
De eigenaar van een woning waaraan onderhoud wordt gepleegd kan in aanmerking komen voor subsidie indien o.a:


-De woning is gebouwd tussen 1 januari 1946 en 1 januari 1968;
-De OZB-waarde niet hoger is dan 150.000;

-De woning deel uitmaakt van een vereniging van eigenaren;
-De vereniging meer dan vijf met een maximum van veertig woningen omvat;

-De vereniging een meerjarig onderhoudsplan heeft opgesteld.
De subsidie bedraagt 45% van de goedgekeurde kosten, met een maximum van 13.500 per woning. In totaal is er voor particuliere woningverbetering in de periode tot en met 2004 2,27 miljoen subsidie beschikbaar.


- 7.500 subsidie realisatie woon / werkwoningen
Het dagelijks bestuur verleent subsidie voor de realisatie van woon / werkwoningen indien o.a:


-De stichtingskosten van de woon / werkwoningen bij de gereedmelding niet groter zijn dan 225.000;

-Het woon- en werkdeel ieder van een aparte voordeur zijn voorzien en door een zelfde natuurlijke persoon worden gebruikt.

De subsidie bedraagt 10% van de goedgekeurde kosten van het werkdeel met een maximum van 7.500. Met een woon / werkwoningen worden panden bedoeld die bestaan uit een woon- en bedrijfsruimte, welke afzonderlijk ontsloten worden en door een zelfde eigenaar / huurder worden gebruikt. De eigenaar / huurder verwerft een belangrijk deel van zijn inkomen vanuit deze bedrijfsruimte. Initiatiefnemers voor de realisatie van woon / werkwoningen kunnen zijn: projectontwikkelaars, verenigingen van eigenaren en particuliere woningbezitters. Voor de periode tot en met 2004 is voor woon / werkwoningen 1,36 miljoen subsidie beschikbaar.

Indien er meer aanvragen zijn dan een budget toelaat, zal de Stadsregio de budgetten in het voorjaar van 2003 herverdelen.

Meer informatie over de overige speerpunten (gebouwde parkeervoorzieningen, kinderspeelplaatsen en planvoorbereidingskosten voor kleine gemeenten), de budgetten,

het aanvragen van de subsidie en de bepalingen per subsidiecategorie is te vinden in de Verordening Stedelijke Vernieuwing vastgesteld door de regioraad op 13 maart 2002.

De Verordening en het subsidieaanvraagformulier zijn te vinden op de website: www.stadsregio.info, onder Volkshuisvesting.

Heeft u een klacht? Laat het ons weten!

Als gemeente willen wij onze dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op uw wensen. Dit betekent dat wij inzicht willen hebben in uw ervaringen met de gemeente.

Als u niet tevreden bent over het werk van de gemeente , één van haar afdelingen of als u niet tevreden bent over de manier waarop u door een medewerker, afdeling of collegelid van onze gemeente te woord bent gestaan, vernemen wij dat graag. Uw klacht is voor ons een gratis advies! Daarom kent de gemeente Barendrecht een klachtenregeling.

Hoe dient u een klacht in?


-U vult een klachtenformulier (af te halen bij receptie gemeentehuis) in en stuurt dit op of geeft het weer af bij de receptie.
-Of u kunt een brief schrijven aan de gemeente Barendrecht, t.a.v. de heer J. Plaisier, Antwoordnummer 35, 2980 VE Barendrecht (postzegel is niet nodig).

-Of u maakt een afspraak met de klachtencoördinator de heer J. Plaisier. Tel. (0180) 698 220.

-Of u verstuurt uw klacht per e-mail: gemeente@barendrecht.nl o.v.v. klachtenregeling.

Meer informatie vind u in de folder "Heeft u een klacht, laat het ons weten", die af te halen is bij de receptie op het gemeentehuis.

Gladheidbestrijding

We zijn de laatste maanden van het jaar weer ingegaan. Dat betekent dat de winter er weer aan zit te komen. Het bestrijden van gladheid door vorst of sneeuwval op de openbare wegen behoort tot de taak van de wegbeheerder (de gemeente). Het doel is de veiligheid van de weggebruiker zoveel mogelijk te waarborgen. In de praktijk is echter geen enkele wegbeheerder in staat om alle verharde wegen vrij van gladheid te houden als de winter flink opspeelt. Daarom is een plan vastgesteld waarin staat welke wegen wel en welke wegen niet (direct) behandeld worden. In geval van optredende of te verwachten gladheid wordt vanuit de gemeentewerf aan de Londen 15 gestart met strooien. Dit strooien gebeurt volgens een vooraf geplande route. Hierbij maakt de gemeente Barendrecht onderscheid in primaire en secundaire routes:


-primaire routes: hoofdwegen, busroutes, wijkontsluitende wegen en doorgaande fietspaden

-secundaire routes: voetpaden, openbare gebouwen, bejaardencentra, kerken, sportaccommodaties, bruggen, bushalten en overige wegen

Na bestrijding op de primaire routes volgt, alleen bij langdurige sneeuwval en aanhoudende gladheid, de bestrijding op de secundaire routes.

Actief en vooruitziend strooibeleid

De gemeente brengt al vroeg alles in gereedheid voor het strooien. Vanaf begin deze maand staat alles op Londen 15 stand-by. Bij winterse omstandigheden kan dan snel overgegaan worden tot strooien. Op primaire routes wordt de gladheidbestrijding binnen een half uur na melding gestart. Binnen ruim 3 uur zijn alle primaire routes behandeld en de wegen weer berijdbaar. Uitgangspunt hierbij is dat vanuit elke woning binnen een straal van +/- 250 meter, een berijdbare weg aanwezig is.

Nieuw strooimaterieel

Bovendien heeft de gemeente de strooiuitrusting uitgebreid met een extra wagen, een extra opzetstrooier en een extra sneeuwploeg. Tot voor kort kon de gemeente vijf auto's uitrusten met een strooi-installatie, hetzij achterop de wagen, hetzij via een aanhanger. Gezien de forse uitbreiding van de woonbebouwing is dit aantal niet langer toereikend.

Strooizout

Bij aanhoudende vorst of ijzel wordt, op beperkte schaal tegen betaling, strooizout ter beschikking gesteld. De zakjes kunnen afgehaald worden bij de buitendienst (Openbare Werken, Londen 15). De zakjes kosten 1,- per stuk.

GGD Rotterdam organiseert laatste inhaaldag meningokokken C vaccinatie

Laatste kans voor gratis vaccinatie!

De GGD Rotterdam organiseert op woensdag 27 november een laatste inhaaldag voor de vaccinatiecampagne meningokokken C. Kinderen uit het werkgebied van de GGD tussen 14 maanden en 19 jaar, die hun vaccinatie gemist hebben, zijn op die dag welkom in de Ahoy.

Tussen 09.30 uur en 16.00 uur kan iedereen die de prik gemist heeft zonder afspraak binnenlopen. Op vertoon van een - eerder verstuurde - oproepkaart of een legitimatiebewijs waaruit de leeftijd van het kind blijkt wordt de vaccinatie gegeven.

De opkomst voor de vaccinatie was tot nu toe goed, maar de GGD wil voor de kinderen die niet in de gelegenheid waren om te komen, nog een laatste kans geven zich te laten vaccineren.

De GGD Rotterdam werkt voor alle Rotterdammers en inwoners van negen omliggende gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Heerjansdam, Krimpen aan den Ijssel, Ridderkerk, Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs.

Voor vragen heeft de GGD een gratis informatienummer ingesteld: 0800 - 099449.

21 november 2002