Utrecht, 26 november 2002
Treinverkeer Noord- en Oost-Nederland langdurig ontregeld
Grote computerstoring bij Railverkeersleiding Zwolle
Het treinverkeer in Noord- en Oost-Nederland is vandaag enige uren ernstig
ontregeld geweest door een storing in het computersysteem van
Railverkeersleiding, de overheidsorganisatie die het verkeer op het
spoorwegnet in Nederland regelt.
Wissels en seinen konden niet bediend worden, waardoor slechts beperkt
treinverkeer met veel vertraging mogelijk was.
De storing begon rond 11.15 uur. Vanaf 14.00 uur is het treinverkeer weer
geleidelijk volgens de dienstregeling op gang gekomen. Doordat veel treinen
tussen de Randstad en het Noorden en Oosten van het land door de storing
getroffen waren, hebben ook treinreizigers in de Randstad vertraging
opgelopen.
Door de omvang van de storing was het slechts beperkt mogelijk vervangend
busvervoer in te zetten.
Hoewel de oorzaak van deze ontregeling buiten de verantwoordelijkheid van NS
valt, kunnen reizigers gebruik maken van de regeling "Geld Terug bij
Vertraging".
Nadere informatie voor redacties: NS Persvoorlichting 030-2357070
---
Ter informatie de rolverdeling op het spoor
Taken en verantwoordelijkheden op het spoor
NS vervoert reizigers; de overheid zorgt voor het spoor
Begin jaren '90 hebben de rijksoverheid en de politiek besloten om in
Nederland het vervoer op het spoor los te koppelen van het beheer van de
infrastructuur, invulling gevend aan Europese verplichtingen. Dat heeft
ertoe geleid dat de publieke infrastructuurtaken werden ondergebracht in
drie zogenoemde taakorganisaties (Railinfrabeheer, Railned en
Railverkeersleiding). Sinds 1995 werken deze bedrijven in opdracht en voor
rekening van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De overheid is
daarmee verantwoordelijk voor de infrastructuur en verkeersleiding. NS heeft
sindsdien uitsluitend een rol als personenvervoerder en exploitant van
stations.
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming
stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren.
Daarnaast speelt NS een belangrijke rol in de ontwikkeling en exploitatie
van stations en stationsomgevingen. NS is de grootste reizigersvervoerder op
het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden,
informatie en vriendelijkheid verschaffen, aan sociale veiligheid bijdragen,
voldoende vervoerscapaciteit creëren en schone treinen en stations
realiseren. Dagelijks vervoert NS meer dan 1 miljoen reizigers en beheert
380 stations. Bij NS werken ruim 24.000 mensen. In 2001 rapporteerde NS een
netto resultaat van EUR 88 miljoen op een netto omzet van ruim EUR 2.4
miljard.
Andere vervoerders
Niet op alle spoorlijnen in Nederland rijden treinen van NS: op een aantal
lijnen in het noorden en oosten van Nederland wordt het reizigersvervoer
verzorgd door andere vervoerders zoals Syntus en Noordned. De komende jaren
zal dit mogelijk in meer regio's het geval zijn, aangezien de overheid
ervoor heeft gekozen om het openbaar vervoer in een aantal regio's aan te
besteden.
Op het Nederlandse spoorwegnet zijn inmiddels diverse goederenvervoerders
actief. NS houdt zich sinds 2000 niet meer bezig met goederenvervoer.
Railinfrabeheer
Railinfrabeheer zorgt voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse
spoorwegnet, inclusief alle bijbehorende voorzieningen zoals stations,
tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen en wissels. Het bedrijf is
verantwoordelijk voor de veilige berijdbaarheid en optimale beschikbaarheid
en betrouwbaarheid van het spoor. Ook het opheffen van storingen en herstel
van de infrastructuur na calamiteiten behoren tot de taken. Deze
werkzaamheden, evenals het onderhoud aan het spoor, worden in opdracht van
Railinfrabeheer uitgevoerd door erkende spooraannemers. Op veel plaatsen in
het land vinden in opdracht van Railinfrabeheer nieuwbouwprojecten plaats.
Variërend van nieuwe tunnels en nieuwe baanvakken - zoals de Betuweroute -
tot compleet nieuwe stations. Ook regionale projecten, zoals de aanleg van
een fietstunnel onder het spoor, die veelal in opdracht van een gemeente
worden uitgevoerd, vallen onder de verantwoordelijkheid van Railinfrabeheer.
Railinfrabeheer ontvangt jaarlijks middelen van de overheid voor onderhoud
en instandhouding van het spoor.
Railned
Railned is de organisatie voor capaciteitsmanagement. Zij coördineert het
doelmatig gebruik van de infrastructuur. Vervoerders van reizigers en
goederen vragen capaciteit op het railnet, ook voor onderhoudswerk moet
capaciteit worden vrijgemaakt. Dat kan leiden tot onverenigbare wensen.
Railned integreert en beslist op basis van door de overheid vastgestelde
regels over capaciteitsvragen van vervoerders en beheerders. Zij treedt
zonodig op als scheidsrechter.
Railverkeersleiding
Railverkeersleiding leidt het treinverkeer over het openbare spoorwegnet;
zij deelt in het operationele proces zogenaamde rijwegen toe aan de
gebruikers van het spoorwegnet. Met behulp van een geautomatiseerd systeem
bedient Railverkeersleiding de seinen en wissels en geeft zo deze rijwegen
vrij. De organisatie zorgt er bij verstoringen voor dat het treinverkeer
weer op gang kan komen. Vervoerders zorgen zelf voor de bijsturing van
materieel en personeel. Bovendien coördineert Railverkeersleiding de
werkzaamheden van de Calamiteitenorganisatie Rail, die in actie treedt
wanneer zich (ernstige) ontregelingen op en rond het spoor voordoen.
Railverkeersleiding informeert tenslotte vervoerders en derden (waaronder de
media) over de actuele stand van zaken in de treindienst en informeert
hierover (in opdracht van de reizigersvervoerders) reizigers op de stations
via de omroep, de centrale treinaanwijzers, de halaanwijzer en teletekst.
Inspectie V&W
De inspectie van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft namens de
rijksoverheid de zorg voor de veiligheid van het railverkeerssysteem en
houdt daar toezicht op.
Spoorwegpolitie
De Spoorwegpolitie maakt al enige jaren geen deel meer uit van NS, maar is
onderdeel van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).