Amsterdam Airport Schiphol

Sterke groei passagiersaantallen in oktober

27 november 2002

Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, is in oktober 2002 ten opzichte van oktober 2001 met 15,3% gestegen, tot 3,7 miljoen. Deze forse groei is vooral een gevolg van de sterke daling van het aantal passagiers in oktober 2001 na de aanslagen in Amerika.

Het vervoer op Noord Amerika, het Midden Oosten en Verre Oosten, dat in 2001 zeer negatief werd beïnvloed door deze aanslagen, laat nu een flinke groei zien. Ook op Europese bestemmingen nam het passagiersvervoer sterk toe: 13,4%. Ten opzichte van nog een jaar eerder, oktober 2000, was er in oktober 2002 sprake van een groei van het totale aantal passagiers op Schiphol van 1,4%. Ook de andere grote luchthavens in Europa vertoonden in oktober een sterke groei in het aantal passagiers. Na Parijs en Londen nam Schiphol qua groei hierbij de derde plaats in.

Vrachtvervoer
Het vrachtvervoer nam in oktober 2002 met 4,3% toe tot 109.809 ton. Dit groeipercentage is voor het eerst sinds maanden lager dan dat van Schiphols voornaamste concurrenten Londen, Parijs en Frankfurt, doordat het vrachtvervoer op Schiphol in september 2001 een zeer sterke groei liet zien.

Vliegtuigbewegingen
Het totale aantal vluchten daalde in oktober met 2,3% ten opzichte van vorig jaar tot 35.663. Het gemiddelde maximum startgewicht per vliegtuigbeweging steeg daarentegen met 7,0% tot 93,9 ton. Gemiddeld waren de vliegtuigen die Schiphol aandeden dus groter. Op Europese bestemmingen daalde het aantal vliegtuigbewegingen met 4,5% ten opzichte van 2001. Het intercontinentale verkeer steeg met 10,6%.

Punctualiteit
De punctualiteitscijfers van oktober 2002 werden nadelig beïnvloed door een aantal dagen met harde wind, oplopend tot zware storm op 27 oktober. Op deze dag kon er tijdelijk maar op één baan, de Buitenveldertbaan, worden gestart en geland. Hierdoor daalde de aankomst- en vertrekpunctualiteit ten opzichte van oktober 2001 met ca. 1 procentpunt. Over de eerste tien maanden van 2002 steeg deze punctualiteit met ruim 5 procentpunten

SCHIPHOL GROUP
Corporate Comunications