SBO
21 november 2002
Landelijk debat .Culturele diversiteit in het onderwijs. te Utrecht
Convenant voor hogere instroom allochtoon onderwijs- en
onderwijsondersteunend personeel
Op 29 november ondertekenen Zwolse scholen, lerarenopleidingen en
gemeente een convenant om een hogere instroom van onderwijspersoneel
vanuit etnische minderheidsgroepen in het primair onderwijs te
bewerkstelligen. Slechts drie procent van de onderwijsgevenden in
Nederland is allochtoon. Allochtone leerlingen en ouders komen
daardoor onvoldoende rolmodellen op scholen tegen. De ondertekening
vindt plaats in Utrecht (Mediaplaza, hal 6, 13.00 . 17.00 uur) tijdens
een landelijk debat over .Culturele diversiteit in het onderwijs..
Aanleiding voor het debat is dat een kleurrijke leerlingenpopulatie
andere eisen stelt aan onderwijspersoneel en personeelsbeleid. Het
programma wordt ingeleid door Jan Franssen (voorzitter Sectorbestuur
Onderwijsarbeidsmarkt). Een specialist op het gebied van diversiteit
in onderwijs in Engeland, mevrouw dr. S. Dadzie, geeft de aftrap voor
de paneldiscussie over .Competentie van leerkrachten binnen een
kleurrijke school.. De Inspecteur-generaal van het Onderwijs, mevrouw
K. Kervezee, leidt de tweede paneldiscussie in. Zij benadrukt de rol
en het belang van scholen bij het werven van allochtone leerkrachten.
De dagvoorzitter is John Leerdam.
Het debat .Culturele diversiteit in het onderwijs. is een activiteit
van Full Color, een project om de instroom te stimuleren van
allochtone studenten op lerarenopleidingen en allochtone docenten in
het onderwijs. Een landelijke draagvlakverkenning is verricht door het
Verwey-Jonker Instituut te Zwolle.
Full Color is een project van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt
(SBO), platform van werkgevers en werknemers in onderwijs.