SBO

21 november 2002

Landelijk debat .Culturele diversiteit in het onderwijs. te Utrecht Convenant voor hogere instroom allochtoon onderwijs- en onderwijsondersteunend personeel

Op 29 november ondertekenen Zwolse scholen, lerarenopleidingen en gemeente een convenant om een hogere instroom van onderwijspersoneel vanuit etnische minderheidsgroepen in het primair onderwijs te bewerkstelligen. Slechts drie procent van de onderwijsgevenden in Nederland is allochtoon. Allochtone leerlingen en ouders komen daardoor onvoldoende rolmodellen op scholen tegen. De ondertekening vindt plaats in Utrecht (Mediaplaza, hal 6, 13.00 . 17.00 uur) tijdens een landelijk debat over .Culturele diversiteit in het onderwijs..

Aanleiding voor het debat is dat een kleurrijke leerlingenpopulatie andere eisen stelt aan onderwijspersoneel en personeelsbeleid. Het programma wordt ingeleid door Jan Franssen (voorzitter Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt). Een specialist op het gebied van diversiteit in onderwijs in Engeland, mevrouw dr. S. Dadzie, geeft de aftrap voor de paneldiscussie over .Competentie van leerkrachten binnen een kleurrijke school.. De Inspecteur-generaal van het Onderwijs, mevrouw K. Kervezee, leidt de tweede paneldiscussie in. Zij benadrukt de rol en het belang van scholen bij het werven van allochtone leerkrachten. De dagvoorzitter is John Leerdam.

Het debat .Culturele diversiteit in het onderwijs. is een activiteit van Full Color, een project om de instroom te stimuleren van allochtone studenten op lerarenopleidingen en allochtone docenten in het onderwijs. Een landelijke draagvlakverkenning is verricht door het Verwey-Jonker Instituut te Zwolle.

Full Color is een project van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), platform van werkgevers en werknemers in onderwijs.