Actueel
Rotterdam, 28 november 2002
Verkleining centrumzone openbaar vervoer onvermijdelijk
Al enige tijd wordt in de raad gediscussieerd over mogelijkheden om de
herzonering in het openbaar vervoer tegen te houden. Tijdens het
vorige raadsdebat, op 31 oktober 2002, diende het CDA een motie in
waarin zij het College vroeg met voorstellen te komen om de
herzonering overbodig te maken. Nu moest woordvoerder Harm van den
Born constateren, dat de financiële consequenties bij het
niet-herzoneren voor de stad onmogelijk blijken op te brengen.
Eigenlijk laat dat de fractie geen andere keus. De CDA-fractie stemt
daarom in met het voorstel van de Stadsregio.
Voor het CDA is wel duidelijk dat hiermee de zorgen over het openbaar
vervoer niet verholpen zijn. Van den Born wees op de zwakke financiële
positie van de RET, de oplopende tekorten in het openbaar vervoer en
de onduidelijkheden over de gevolgen van de nieuwe
financieringssystematiek. Daarnaast zijn er grote groepen reizigers
die zich ergeren aan het zwartrijden en die zich onveilig voelen in
het openbaar vervoer en op de stations.
De CDA-fractie deelt de ergernissen van de reizigers. Het CDA vindt
dan ook dat de reizigers iets terug moeten zien van het geld dat ze
meer moeten betalen. Woordvoerder Van den Born diende daarom een motie
in, waarin hij aan de herzonering de voorwaarde verbond dat 50% van de
extra inkomsten uit de herzonering worden besteed aan het vergroten
van de veiligheid en het aanpakken van zwartrijden.
De motie werd aangenomen.
in Word-format treft u een integrale versie van de motie aan