29-11-2002
Toyota presenteert nieuwe Land Cruiser
De introductie van de nieuwe Toyota Land Cruiser - als opvolger van de succesvolle Land Cruiser 90 - is voor Toyota in Europa een verdere versterking van haar reputatie in de markt van het 4x4 segment.
De naam Land Cruiser is een synoniem geworden voor Toyotas
kwaliteiten, is ook bijna even oud als de naam Toyota zelf, en de
nieuwe auto, conceptueel ontwikkeld in Europa, heeft zodanige
eigenschappen dat hij als de nieuwe norm in zijn klasse kan worden
beschouwd.
De nieuwe Land Cruiser heeft de solide constructie, hoge kwaliteit,
betrouwbaarheid en off-road eigenschappen die de naam Land Cruiser
wereldwijd zon uitstekende reputatie hebben bezorgd. Daar wordt een
nieuwe dimensie in rijplezier, meer comfort dan ooit en een
indrukwekkend afwerkingniveau aan toegevoegd. Het is hierdoor een meer
dan waardige opvolger van de voorgaande modelgeneraties en de nieuwe
trendsetter in het marktsegment van grote 4x4s c.q. Sport Utility
Vehicles.
De auto, die voortaan geen cijfers meer in zijn typeaanduiding heeft
maar eenvoudigweg Land Cruiser heet, is evenzeer thuis in
stadsverkeer, op de snelweg en in luxueuze omgevingen als in de
zwaarste off-road situaties ter wereld. Daarmee komt de nieuwe Land
Cruiser volledig tegemoet aan de wensen en eisen van huidige
SUV-rijders, die aan stijl, comfort, prestaties en wegligging even
hoge eisen stellen als aan de capaciteiten van de auto buiten gebaande
wegen.
Het is echter zeker geen softe 4x4 geworden, maar in ieder opzicht een
volbloed Land Cruiser, met het DNA dat de modellen met deze roemrijke
naam tot s werelds sterkste, meest capabele terreinwagens maakte. Om
die reden is bijvoorbeeld opnieuw gekozen voor de combinatie van een
sterk separaat chassis met een zeer solide carrosserie.
Technisch zeer geavanceerd
Die constructie mag dan traditioneel lijken, de nieuwe Land Cruiser is
in technologisch opzicht een van de meest geavanceerde autos die
Toyota de laatste jaren introduceerde en vormt in elk opzicht de top
in zijn klasse. Zo heeft hij een aantal uitzonderlijke voorzieningen
die het rijden op verharde en onverharde ondergrond belangrijk
veiliger en prettiger maken. Zoals bijvoorbeeld de wereldprimeur
Hill-start Assist Control (HAC) die bij het wegrijden tegen een gladde
helling meteen reageert als de auto naar achteren dreigt te glijden en
daarop de tractie aanpast. Dit HAC is een van de onderdelen van het
innovatieve Brake Control System dat onder meer ook een Downhill
Assist Control omvat (standaard op Executive Automaat).
Opmerkelijk is ook de Active-Traction Control (A-TRC) die in
combinatie met Vehicle Stability Control de wegligging en tractie
bewaakt en optimaliseert; de toepassing van een centraal
Torsen-differentieel met beperkte slip; de beschikbaarheid van de
jongste versie van Toyotas semi-actieve automatische
schokdemperregeling TEMS (Toyota Electronic Modulated Suspension) en
van luchtvering achter (allen standaard op Executive). Op
veiligheidsgebied onderscheidt de nieuwe Land Cruiser zich door de
aanwezigheid van een intelligent passief systeem dat de hardheid van
de bestuurdersairbag aanpast aan de zitpositie van de bestuurder, in
combinatie met bescherming door zijairbags en hoofdairbags en door een
carrosserieconstructie die inzittenden optimaal beschermt maar ook
andere verkeersdeelnemers ontziet. Toonaangevend zijn ook de
uitzonderlijk fraaie afwerking van het interieur en de vele standaard
en optionele voorzieningen. Zo bevat het dashboard fraaie Optitron
instrumenten en het optionele informatiesysteem omvat een Full Map DVD
navigatiesysteem (7 inch scherm - met touch screen bediening) voor
West-Europa met stembegeleiding in acht verschillende talen, waaronder
uiteraard Nederlands. Dat alles maakt de nieuwe Toyota Land Cruiser
tot zowel een ongeëvenaard werkpaard als een comfortabele,
representatieve zaken- en gezinsauto. Die daarbij exact naar de smaak
en wensen van veeleisende Europese automobilisten kan worden
uitgevoerd.
Europees Toyota DNA
De nieuwe Land Cruiser mag dan een naam dragen die al ruim 50 jaar
Toyotas reputatie versterkt, hij is in elk opzicht net zo geavanceerd
en van deze tijd als andere nieuwe Toyota modellen. Bij de
ontwikkeling stonden de vier elementen van Toyotas Europese DNA
centraal, om hiermee een auto te kunnen creëren die aansluit bij de
wil om Toyotas Europese verkoopsuccessen nog aanzienlijk uit te bouwen
en om de nieuwe Land Cruiser extra begerenswaardig, stijlvol en
dynamisch te maken. Bij die vier elementen gaat het om:
* Superieure kwaliteit: een interieur op topklasseniveau, met een
bijbehorende uitrusting en een onovertroffen betrouwbaarheid en
duurzaamheid
* Aansprekend design: een eigentijds Europees ontwerp van
carrosserie en interieur, dat duidelijke elementen bevat van
voorgaande Land Cruiser modellen, stijlvol en sportief is en dat
ook aansluit bij de stijl van de andere Toyota modellen
* Rijplezier: uitzonderlijk capabel in de meest uiteenlopende
off-road situaties maar ook met een strakke besturing en een
uitstekende, veilige wegligging op de meest uitdagende asfaltwegen
* Innovatief: geavanceerde technologie waardoor de auto in elke
situatie uitstekend presteert en veel veiligheid en comfort biedt.
Design met Europese flair
De nieuwe Toyota Land Cruiser werd ontwikkeld door een internationaal
team van technici en ontwerpers, op basis van een concept van ED²,
Toyotas Europese design centrum aan de Franse Côte dAzur. Het is
daarmee de volgende nieuwe Toyota die conceptueel in Europa tot stand
kwam, na de uitermate succesvolle Toyota Yaris, Toyota Corolla, Toyota
Avensis Verso en de nieuwe, zojuist gepresenteerde Toyota Avensis.
Bij de ontwikkeling van het ontwerpconcept was het uitgangspunt een eigentijdse evolutie van de traditioneel-krachtige Land Cruiser-uitstraling. De auto heeft een volkomen nieuw ontworpen uiterlijk, waarin toch herkenbare elementen van de voorgaande Land Cruiser 90 en van Europese Toyota modellen zichtbaar zijn. Het maakt hem tijdloos, stijlvol, dynamisch en bovenal meteen herkenbaar als een Toyota Land Cruiser. Hij is als opvolger van de 90 en als familielid van de 100 net als voorheen leverbaar in een driedeurs uitvoering met kortere wielbasis en als langer vijfdeurs model. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de carrosserie al dan niet voorzien van bredere spatschermen en de vijfdeurs uitvoering kan als optie worden geleverd met een tweede zitrij achterin, waardoor er plaats is voor maximaal zeven inzittenden. Deze hebben allen een comfortabele stoel met driepunts automatische veiligheidsgordel en verstelbare hoofdsteun.
Common Rail en V6 bezine
Voor de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn als voorheen twee motoren
leverbaar, die beide tot de top in hun segment behoren. Het gaat
hierbij om de jongste versie van de gerespecteerde 3.0 liter
viercilinder D-4D Common Rail turbodiesel en om een volledig nieuwe
4.0 liter V6 benzinemotor, een zeer krachtige motor.
De geavanceerde D-4D Common Rail diesel ontwikkelt 120 kW (163 DIN-pk)
bij 3.400 tpm en heeft tussen 1.600 en 3.200 tpm steeds een maximum
koppel beschikbaar van 343 Nm. Dit immens hoge koppel vanaf zon laag
toerental maakt de nieuwe Land Cruiser uiteraard extra geschikt voor
zwaar off-road gebruik en voor het trekken van een forse aanhanger. De
auto kan in handgeschakelde uitvoering uitermate comfortabel een
maximum snelheid van 165 km/h halen en vanuit stilstand in slechts
12,7 sec naar 100 km/h accelereren.
Het spreekt voor zich dat de nieuwe V6 benzinemotor de nieuwe Land
Cruiser nog meer het prestatieniveau van een luxueuze personenauto
bezorgt. De aluminium zescilinder levert 183 kW/249 DIN-pk bij 5.200
tpm en een maximum koppel van 380 Nm bij 3.800 tpm. Daarmee kan de
forse Land Cruiser in slechts 9,5 sec van stilstand naar 100 km/h
versnellen.
Verkoopsucces in Europa
Europa is voor de Toyota Land Cruiser een van de belangrijkste
exportmarkten. Sinds begin jaren 60 de eerste Land Cruiser modellen op
Europese wegen verschenen, zijn er hier meer dan 200.000 autos met
deze beroemde naam verkocht. De laatste jaren verkoopt Toyota
gemiddeld zon 23.000 Land Cruisers per jaar in Europa. Doelstelling is
om dat aantal met het nieuwe model te laten groeien naar ruim 30.000
exemplaren. Daarmee speelt de nieuwe Toyota Land Cruiser dus ook een
belangrijke rol in Toyotas middellange termijn doelstelling om
uiterlijk in 2005 in geheel Europa jaarlijks 800.000 nieuwe Toyotas te
verkopen. Tegelijkertijd is het uiteraard een meer dan waardige
opvolger van de bijna vier miljoen Land Cruisers die in de afgelopen
51 jaar wereldwijd zijn verkocht. Al met al een belangrijke en zonder
twijfel trendsettende nieuwe auto, die Toyotas reputatie als producent
van de meest betrouwbare en meest succesvolle 4x4s verder zal
uitbouwen.