http://www.evo.nl
Reactie Zeeuws logistiek bedrijfsleven op Verkeersplan Provincie
Het Zeeuwse logistieke bedrijfsleven vindt dat het goederenvervoer
meer aandacht verdiend in het Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan
(PVVP). Het bedrijfsleven vraagt de provincie om meer middelen voor de
uitvoering van het plan, vooral voor het oplossen van knelpunten in
het hoofdwegennet.
Dit heeft het Zeeuwse logistieke bedrijfsleven laten weten in een
gezamenlijke brief van de Commissie Transport & Infrastructuur
Zeeland. In deze commissie, die in augustus 2001 door de Kamer van
Koophandel is opgericht, zijn, naast de Kamer van Koophandel, diverse
organisaties vertegenwoordigd die logistieke belangen behartigen in
Zeeland: BZW Zeeland, EVO, KNV Goederenvervoer, MKB-Zeeland, Railion
Benelux, K.S.V. Schuttevaer Zeeland, Transport Logistiek Nederland en
Zeeland Seaports.
Goederenvervoer
Het logistieke bedrijfsleven vindt dat in het PVVP te weinig aandacht
wordt besteed aan het goederenvervoer buiten de haven- en
industriegebieden. Zo zijn het afval- en agrarisch vervoer en de
bevoorrading van bedrijven en voorzieningen in steden en dorpen en van
recreatielocaties onderbelicht. Zowel vanuit het perspectief van
bereikbaarheid, verkeersveiligheid en milieu dient het PVVP aanzetten
te geven voor de gewenste kwaliteit van stedelijke bevoorradingsroutes
en ontsluiting van regionale bedrijventerreinen.
Financiering
Het logistieke bedrijfsleven vraagt aan de provincie om meer geld vrij
te maken voor investeringen in infrastructuur. Door de
bezuinigingsmaatregelen van het kabinet als gevolg van de economische
teruggang, zal de steun van het Rijk komende jaren onvoldoende zijn.
Samenwerking met partners in de regio kan extra
financieringsmogelijkheden bieden. Het logistieke bedrijfsleven vraagt
om hoge prioriteit te geven aan de kwaliteit van de hoofdwegen en
versterking van de logistieke functie van Zeeland.
Het Zeeuwse logistieke bedrijfsleven kan in hoofdlijnen instemmen met de inhoud van het PVVP. In het plan zijn een 7-tal gebiedstypen onderscheiden met verschillende eisen voor verkeer en vervoer, te weten: Zeehavens/industrie, Stedelijk netwerk, Dagrecreatie, Verblijfsrecreatie, Landelijk gebied, Cultuurlandschap en Natuurgebied. Het bedrijfsleven heeft waardering voor de voorbereiding, waarin volop gelegenheid was om mee te denken