Consumentenorganisaties blij met opstelling kamer inzake NS-tarieven
Het is goed dat minister De Boer ingrijpt in de tariefplannen van de NS om te verhinderen dat de NS haar tarieven laat ontsporen. Dat vinden de consumentenorganisaties. De NS wilde volgend jaar de prijs van het treinkaartje in twee etappes met in totaal ruim 9 procent laten stijgen. Een door ROVER, Consumentenbond, ANWB, Samenwerkende ouderenbonden CSO, CG-raad en Fietsersbond georganiseerde actie leverde zo'n 30.000 protesten op van boze reizigers. De Tweede Kamer heeft donderdagmiddag minister De Boer opgedragen om de NS te verbieden om in juli de treinkaartjes opnieuw duurder te maken. Het doet de consumentenorganisaties genoegen dat de Kamer hiermee gehoor heeft gegeven aan een duidelijk signaal uit de samenleving.
In een eerder stadium had de minister verklaard dat hij met betrekking
tot de tariefplannen machteloos stond. Deze stellingname is door de
consumentenorganisaties van meet af aan bestreden, en het
advocatenkantoor Houthoff Buruma heeft de kamer ervan weten te
overtuigen dat de consumentenorganisaties het bij het rechte eind
hebben. De NS heeft getracht om binnen één jaar de toegestane
tariefruimte voor twee jaar te incasseren, terwijl de kwaliteit van
het spoorvervoer helaas nog steeds ver beneden de maat is. Bovendien
heeft de minister als grootaandeelhouder veel in de melk te brokkelen
bij de NS.
De consumentenorganisaties voelen zich in hun opvatting gesteund door
de opstelling van de Kamer. Dat geldt zonder twijfel ook voor de vele
reizigers die de protestactie hebben ondersteund. Het is in hun belang
nu zaak dat de minister tegenover de NS voet bij stuk houdt.
29 november 2002
---