Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk ABG/02/87384
Onderwerp Datum ESF 29 november 2002
Op 13 november ontving ik van u het verzoek om de VC SZW te informeren over het verzoek van
de minister van Buitenlandse zaken tot nietigverklaring van het besluit van de Europese Commissie
tot terugvordering. Daarnaast verzoekt u om toezending van de accountantsverklaring voor het
Agentschap SZW over het jaar 2001.
Ten aanzien van uw eerste vraag deel ik mee dat heden het beroep dat Nederland tegen de
beschikking van de Europese Commissie inzake ESF 1994-1996 heeft aangetekend, is
ingetrokken. Het dossier ESF 1994-1996 belast op nationaal niveau de uitvoering van de huidige
ESF-programmaperiode. Met de thans lopende finale afwikkeling van het oude ESF-programma is
naar mijn mening het moment gekomen hieronder een streep te zetten. Hierbij past het intrekken
van het beroep.
De goedkeurende accountantsverklaring voor het Agentschap over 2001 is u aangeboden bij brief
van 5 juni 2002 (TK 2001-2002, 28390, nr 1). Gemakshalve voeg ik een afschrift van de
accountantsverklaring toe aan de bijlagen bij deze brief. Overigens is in overleg met het Ministerie
van Financiën besloten de afwikkeling van ESF-oud buiten de agentschapseisen te houden.
In het Algemeen Overleg met de VC SZW van 3 juli jl. zijn vragen gesteld naar de stand van zaken
rondom de slotbalans van ESF Nederland per 31 maart 2001. In het onderstaande ga ik hier
nader op in.
In de tussen de minister van SZW en Bestuurder van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (hierna
Bestuurder CBA) gesloten overeenkomst inzake de overdracht van ESF Nederland aan SZW is
opgenomen dat de slotbalans per 31 maart 2001 van ESF Nederland moest worden voorzien van
een accountantsverklaring.
Bij het aanbieden van de slotbalans per 14 maart 2002 gaf de Bestuurder CBA aan besloten te
hebben hiervan af te zien, aangezien de slotbalans was gebaseerd op een reconstructie van de
---
administratie. In reactie op deze brief heeft mijn voorganger de Bestuurder CBA verzocht om,
conform de gemaakte afspraak, deze accountantsverklaring alsnog op te leveren.
De accountant van Arbeidsvoorziening (Deloitte & Touche, hierna D&T) heeft vervolgens de
bestuurder Arbeidsvoorziening laten weten het uitvoeren van een reguliere accountantscontrole,
leidend tot een verklaring bij de slotbalans, niet mogelijk te achten. Dit vanwege tekortkomingen in
de organisatie en administratie bij ESF Nederland en de wijze waarop de slotbalans tot stand was
gekomen (een "reconstructie").
De in de rapporten Koning en Koopmans geconstateerde onvolkomenheden in de organisatie en
administratie van Arbeidsvoorziening ten aanzien van het ESF hebben derhalve gevolgen gehad
voor de gang van zaken rondom de slotbalans van ESF Nederland.
De Bestuurder CBA heeft hierop, met instemming van mijn voorganger, D&T gevraagd om als
alternatief een "accountantsopvatting" op te stellen. In de accountantsopvatting wordt D&T een
oordeel gevraagd over de kwaliteit van de reconstructie, die ten grondslag heeft gelegen aan de
slotbalans, met inbegrip van de daaruit voortvloeiende beperkingen en/of onzekerheden van deze
balans.
D&T concludeert daarover in zijn rapport van 30 juli 2002 dat de tekortkomingen in de organisatie
en administratie bij ESF Nederland zo groot waren dat een volkomen reconstructie achteraf van de
administratie en de balans per 31 maart 2001 nagenoeg onmogelijk was. Er blijven onzekerheden
bestaan over de volledigheid en juistheid van de slotbalans van ESF Nederland per 31 maart
2001. Oorzaken hiervan zijn het niet voldoende functioneren van de administratieve organisatie en
interne controle gedurende het jaar 2000 alsmede het niet op orde zijn van het dossierbeheer. De
opvatting van D&T bevestigt de eerdere conclusie van de heer Koning dat Arbeidsvoorziening
heeft nagelaten adequaat zorg te dragen voor een ordelijke en controleerbare administratieve
organisatie.
De Accountantsdienst (DAD) van SZW heeft vervolgens een review uitgevoerd op de
werkzaamheden van D&T in het kader van bovenvermeld onderzoek. De conclusie hiervan is dat
de door D&T uitgevoerde werkzaamheden een toereikende basis vormen voor de door D&T in
zijn rapport van 30 juli 2002 getrokken conclusies.
De geconstateerde onzekerheden kunnen door juiste en systematische afhandeling van de lopende
projecten alleen worden opgelost voor zover het de financiële verhouding tussen SZW en de
Europese Commissie betreft. De aard van de tekortkomingen maakt dat de onzekerheden in de
financiële verhouding tussen SZW, de ESF-projecten en Arbeidsvoorziening slechts beperkt
oplosbaar.zullen zijn.
Een afschrift van de slotbalans ESF Nederland en de accountantsopvatting van D&T treft u in de
bijlagen aan.
De Minister van Sociale Zaken
3
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)