Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2003

NOTA VAN WIJZIGING

In het voorstel van wet tot wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2003 (kamerstukken II, 2002/03, 28 600 XV, nrs. 1 en 2) wordt de begrotingsstaat als volgt gewijzigd (EUR 1000)
---
Art. Omschrijving Mutatie vóór Mutatie na Nota van wijziging
---
Verplichtingen Uitgaven Ontvangsten Verplichtingen Uitgaven Ontvangsten
---
TOTAAL 20 624 086 541 888 21 814 236 591 888

Beleidsartikelen 20 385 533 540 118 21 575 683 590 118

2 Stimulering en kwaliteits-
bevordering van arbeids-
aanbod 1 215 699 1 190 898 100 701 1 178 699 1 153 898 150 701 3 Aanvullende
werkgelegenheid 901 634 901 634 0 1 051 634 1 051 634 0 5 Algemene inkomensgarantie
op minimumniveau 5 134 062 5 134 970 22 689 5 116 062 5 116 970 22 689 11 Bevorderen van mogelijk-
heden om arbeid en zorg
te combineren 277 372 277 372 0 177 522 177 522 0 15 Rijksbijdragen
sociale fondsen 2 982 814 2 982 814 0 4 177 814 4 177 814 0


---
De (sub-)totaaltellingen in de begrotingsstaat worden met deze wijzigingen in overeenstemming gebracht. Toelichting
Artikel 2 - Stimulering en kwaliteitsbevordering van arbeidsaanbod 02.01 Sluitende reïntegratie
Ter financiering van de landelijke stimuleringsregeling regulier maken ID-banen (* 22 mln) en een extra vrij besteedbaar ID-budget (* 45 mln) zal in 2003 het WIW scholings- en activeringsbudget op artikel 2 met * 67 mln en in 2004 met * 20 mln verlaagd worden (met instemming van de VNG). 02.02 WIW dienstbetrekkingen en werkervaringsplaatsen


1



Om de doorstroom van werknemers uit de WIW te bevorderen en gedwongen ontslagen te voorkomen wil het kabinet de door de VNG en gemeenten gesignaleerde knelpunten bij de uitvoering van de WIW oplossen. Het kabinet neemt daartoe een aantal aanvullende maatregelen voor 2003, waarvoor het kabinet een bedrag van * 40 miljoen beschikbaar stelt. Het betreft compensatie voor gemeenten die hun volume onevenredig zouden moeten terugbrengen, compensatie voor de afbouw van de SPAK (en voor jongeren in de WIW ook de VLW) en de werkervaringsplaatsen om de effectiviteit van dit instrument bij uitstroom naar regulier werk vanuit de WIW te vergroten. * 10 mln kan binnen dit subartikel worden gevonden, zodat de toevoeging * 30 mln bedraagt. Ontvangsten
De financiering van de maatregelen die samenhangen met een aantal voorstellen tot wijziging van de begroting geschiedt uit de hogere terugontvangsten Wiw van * 50 mln in 2003 op het verstrekte scholing- en activeringsbudget 2001 aan gemeenten.
Artikel 3 - Aanvullende werkgelegenheid

02.01 Instroom/doorstroom banen
In 2003 is het ID-budget vrij besteedbaar, waardoor het budget naast de financiering van ID-banen ook ingezet kan worden voor reïntegratieactiviteiten. Door * 45 mln aan middelen van het scholings- en activeringsbudget over te hevelen naar het vrij besteedbaar ID-budget kunnen gemeenten deze middelen ongedifferentieerd aanwenden voor reïntegratieactiviteiten. Deze overheveling is niet bedoeld als mitigering van de ombuiging op het ID-budget. Dit zal worden opgenomen in de actualiserende circulaire. Met de verschuiving is een bedrag gemoeid van * 45 miljoen; dat is tien procent van het totale scholings- en activeringsbudget 2003.
02.03 Stimuleringsregeling regulier maken ID-banen Om uitstroom uit de ID-banen in combinatie met het regulier financieren van ID-banen te faciliteren, worden middelen vrijgemaakt voor een landelijke stimuleringsregeling. Vanuit deze stimuleringsregeling ontvangen werkgevers een bedrag van * 17.000,- wanneer zij in 2003 een ID-baan omzetten in een vaste, reguliere baan of een ­ voormalig ­ ID-werknemer op een nieuw gecreëerde, reguliere, vaste baan aannemen. De regeling biedt een stimulans aan werkgevers voor het regulier financieren van 10.000 ID-banen. Het kabinet verwacht van werkgevers en sectoren de inzet om optimaal van de stimuleringsregeling gebruik te maken. In totaal is * 170 mln nodig voor financiering van de regeling, waarvan * 90 miljoen wordt gedekt buiten de SZW-begroting. De overige * 80 miljoen wordt gevonden binnen de begroting van SZW. De introductie van een langdurigheidstoeslag kost * 20 mln, waardoor in 2003 * 18 mln vrijvalt op artikel 5. Hier staat tegenover de introductie van een langdurigheidstoeslag in 2003 van * 20 mln (zie verder artikel 5). Daar was * 38 mln gereserveerd voor de regeling lang-laag. Aan het scholings- en activerings-budget op artikel 2 wordt in 2003 * 22 mln en in 2004 * 20 mln ontrokken (met instemming van de VNG) ter financiering van de regeling. De resterende * 20 mln wordt gefinancierd uit de extra ontvangsten in 2003 bij beleidsartikel 2 (hogere terugontvangsten Wiw 2001).
Artikel 5 - Algemene inkomensgarantie op minimumniveau 02.02 Declaratiedeel Abw, IOAW, IOAZ
Als gevolg van de vertraagde invoering van het wetsvoorstel lang/laag valt er in 2003 * 38 mln vrij op dit artikelonderdeel.


---



02.06 Langdurigheidstoeslag
Vooruitlopend op de langdurigheidstoeslag zoals die in 2004 wettelijk zal worden geregeld stelt het kabinet * 20 mln in 2003 beschikbaar voor langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief. De vormgeving van deze regeling zal nog bezien worden.
Artikel 11 ­ Bevorderen van mogelijkheden om arbeid en zorg te combineren 02.01 Rijksbijdrage loopbaanonderbreking
Het recht op de financiële tegemoetkoming tijdens verlof (Finlo) wordt in 2003 gecontinueerd. Hiervoor wordt een rijksbijdrage loopbaanonderbreking van * 150.000 opgenomen. 02.03 Basisregeling levensloop
De middelen voor de basisregeling levensloop (* 100 mln in 2003) op de begroting worden structureel ingezet voor een fiscale maatregel. De budgettaire verwerking vindt plaats via een statistische correctie op de ijklijn. De uitgaven op het begrotingsartikel 11 worden in 2003 met * 100 mln verlaagd. Artikel 15 - Rijksbijdragen sociale fondsen
02.01 Rijksbijdragen
Bij het Ouderdomsfonds is sprake van een exploitatietekort van * 1.137 miljoen, hetgeen leidt tot een vermogenstekort van * 1.195 miljoen. Dit is toegelicht in bijlage 1 en 5 van de Sociale Nota 2003. Deze tekorten worden thans aangevuld uit de rijksmiddelen waardoor een neutrale kaspositie voor het Ouderdomsfonds ontstaat.
Deze rijksbijdrage belast het EMU-saldo niet omdat daarin de saldi van de fondsen en het rijk integraal worden meegenomen. Op deze wijze kan conform de prinsjesdagstukken de AOW-premie 2003 ongewijzigd blijven ten opzichte van 2002, waardoor de lasten- en koopkrachtontwikkeling 2003 niet wordt beïnvloed.

(bedragen x * 1.000) 2003 2004 2005 2006 2007 15.1.5 Rijksbijdrage Ouderdomsfonds 1.195.000 930.000 2.224.000 2.362.000 2.362.000 Totaal 1.195.000 930.000 2.224.000 2.362.000 2.362.000

Voorlopig wordt de rijksbijdrage voor 2003 geraamd op * 1.195 miljoen. In de meerjarenramingen na 2003 loopt deze rijksbijdrage op tot * 2,2 miljard hetgeen veroorzaakt wordt door de premiemutaties samenhangend met de invoering van het nieuwe zorgstelsel.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,


3



(mr. A.J. de Geus)


4