Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

eigen bijdrage in de thuiszorg

Antwoorden op vragen van kamerlid Kalsbeek over eigen bijdrage in de thuiszorg

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2332472

29 november 2002

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Kalsbeek (PvdA) over eigen bijdrage in de thuiszorg (2020302800).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

drs. Clémence Ross-van Dorp

Kamervragen Kalsbeek over eigen bijdrage thuiszorg 1. Kamervragen Kalsbeek over eigen bijdrage thuiszorg

Vraag 1
Is het u bekend, dat rekeningen voor de eigen bijdrage in de thuiszorg soms pas maanden of zelfs twee jaar na het verstrekken van de zorg, aan de cliënten worden toegezonden? 1)

Antwoord
Ja, de doorlooptijd kan in individuele gevallen aanzienlijk zijn, maar door middel van diverse verbeteracties is en wordt dit verder beperkt. Zie ook de antwoorden op de vragen 3 en 4.

Vraag 2
Deelt u de mening dat dit, gezien het feit dat de maximum eigen bijdrage 124,60 euro per week bedraagt, voor financiële problemen kan zorgen bij de betrokken cliënten?

Antwoord
Ja. Daarbij wil ik wel benadrukken dat 124,60 euro per week de maximale bijdrage is die geldt voor een belastbaar inkomen vanaf 39.140 euro per jaar. Indien het cliënten moeite kost om de facturen betreffende de eigen bijdrage thuiszorg te voldoen, dan kan de betreffende verzekerde contact opnemen met het Centraal Administratie Kantoor (CAK) om in onderling overleg een betalingsregeling af te spreken.

Vraag 3
Wat is de oorzaak van de (grote) vertragingen bij het innen van de eigen bijdrage?

Antwoord
In 2001 zijn er veel klachten geweest van cliënten over het laat ontvangen van declaraties van het CAK. Dit werd vooral veroorzaakt door achterstanden bij het CAK, ontstaan door de invoering van een nieuw registratie- en automatiseringssysteem dat niet goed functioneerde. Deze achterstanden bij het CAK zijn voor mijn ambtvoorganger aanleiding geweest om medio 2001 het College voor zorgverzekeringen (CVZ) te vragen om het proces van de inning van de eigen bijdrage door het CAK nauwkeurig te bekijken en een verbetertraject in gang te zetten. De achterstanden van het CAK die zijn veroorzaakt door het nieuwe registratie- en automatiseringssysteem waren in september 2001 weggewerkt. Daarmee waren echter nog niet alle problemen opgelost. Zoals uit de door het CVZ in samenwerking met het CAK uitgevoerde inventarisatie van knelpunten naar voren kwam, kunnen ook andere betrokken instellingen de oorzaak zijn voor achterstanden.

De oorzaak van de vertraging van de inning van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage is dat deze inning een complex proces is, waarbij maandelijks ongeveer 350.000 declaraties worden verstuurd.
Voor het CAK de declaraties voor de eigen bijdrage aan de cliënt kan versturen, is het CAK afhankelijk van:

· de thuiszorginstellingen voor het aanleveren van cliëntgegevens en het aantal geleverde zorguren,

· de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) voor controle van de cliëntgegevens, het sofi- nummer en gegevens over de leefeenheid,

· de Belastingdienst voor het belastbaar jaarinkomen.

Vraag 4
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de "oplossingsgerichte afspraken om een einde te maken aan de huidige problematiek rondom de inning van de eigen bijdrage", waarvan uw ambtvoorganger in januari van dit jaar melding maakte?

Vraag 5
Hoe hebben de achterstanden bij het innen van de eigen bijdrage zich sinds januari van dit jaar ontwikkeld?

Vraag 6
Bent u bereid verdere maatregelen te treffen, teneinde deze achterstanden ongedaan te maken en wilt u de Kamer hierover informeren?

Antwoorden
Op basis van de inventarisatie van knelpunten hebben het CVZ en het CAK inmiddels acties in gang gezet om de hiervoor genoemde administratieve procedures te verbeteren. In een overleg met de branche vertegenwoordigers van de thuiszorginstellingen en de zorgkantoren zijn inmiddels afspraken gemaakt om het aanleveren van cliëntgegevens en het aantal geleverde zorguren tijdig te laten verlopen. Dit heeft er inmiddels toe geleid dat niet alleen het aantal thuiszorginstellingen met achterstanden, maar ook de duur van de vertragingen in het aanleveren van gegevens behoorlijk is verminderd. De ingezette acties met zorgkantoren en thuiszorginstellingen om het aanleveren van gegevens op tijd te laten plaatsvinden blijven doorlopen en worden gemonitord.
Ook met de GBA en de Belastingdienst lopen afspraken, die het totale proces van de inning van de eigen bijdrage door het CAK verder moeten verbeteren.

1)Klachten bij het meldpunt Vastgelopen in de zorg van de Consumentenbond, blijkend uit een eerste inventarisatie van de klachten. Zie ook: www.consumentenbond.nl 2)Brief aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport d.d. 10 januari jl., VWS- 02-24