29-11-2002
Twintig jaar Peugeot-succes in het B-segment
Deze maand is het exact 20 jaar geleden dat de eerste Peugeot 205 van
de fabrieksband in Mulhouse liep. Daarmee begon een periode van 20
jaar Peugeot-succes in het B-segment.
Succes dat tot 1998 op naam stond van de 205, maar dat daarna op
uitmuntende wijze gecontinueerd is door de 206. Met de aantrekkelijk
geprijsde 206 X-line en de bloedsnelle 206 RC op komst lijkt het
succes ook in 2003 verder door te gaan.
Geheel nieuwe auto voor groeiend B-segment
Voordat de Peugeot 205 begin 1983 kon worden gelanceerd, is er sinds
1977 ruim 100 miljoen euro geïnvesteerd in research en ontwikkeling en
circa 34 miljoen euro in het prototype. Ongeveer 833.000 uur studie
zijn voorafgegaan aan de geboorte van de 205 en een bijna even groot
aantal uren is besteed aan het testen van de auto.
Het doel van de 205 was een geheel nieuwe auto te ontwikkelen voor een groeiend B-segment. Het ontwerp diende aan drie technische eisen te voldoen: de auto moest licht zijn, een aërodynamische vorm hebben en efficiënte motoren kunnen herbergen. Verder diende de auto compact, ruim, krachtig, zuinig, esthetisch en praktisch te zijn. Bovendien moest de geavanceerde techniek eenvoudig te onderhouden zijn.
In november van 1982 werd in het productiecentrum van Mulhouse de
serieproductie van de 205 opgestart. Zelden heeft een auto zoveel
successen gekend als de Peugeot 205. Al direct na zijn introductie, in
Nederland is dat in september 1983, begint hij aan een lange reeks van
overwinningen, ook op het sportieve vlak.
In 1984 wint men drie van de vijf testrallys in het
Wereldkampioenschap Rally (WRC) waaraan wordt deelgenomen. In augustus
van dat jaar staat Ari Vatanen met de 205 Turbo 16 op de hoogste trede
van het erepodium van de Finse 1000 Meren Rally. Later zou hij ook nog
de Rallys van Sanremo en de RAC op zijn naam zetten.
In het seizoen 1985 zijn de verwachtingen binnen het rally-kampioenschap hooggespannen. De 205 Turbo 16 overtreft echter de stoutste dromen. Na schitterende overwinningen in Monte Carlo, Zweden, Portugal en een dubbele overwinning in Nieuw Zeeland, wordt met de zege in de 1000 Meren-rally het Wereldkampioenschap Merken behaald. Timo Salonen wordt dankzij de Peugeot Wereldkampioen bij de rijders.
In 1986 haalt Peugeot opnieuw het Wereldkampioenschap Rallys voor de
merken en rijders binnen. Nu is het Juha Kankkunen die van de ene
overwinning naar de andere rijdt en in 1987 wordt ook de zwaarste
rally, Parijs-Dakar, door de 205 op zn naam gezet. Met grote
voorsprong finisht Ari Vatanen begin 1987 in zijn Peugeot 205 Turbo 16
als eerste op het strand van Dakar.
In Nederland gaat het commerciële succes van de 205 door tot medio
1998. Hoewel de productie in juli 1998 stopt worden er in Nederland
ruim 15 jaar na de productiestart nog ruim 4000 exemplaren van de 205
verkocht. Toch valt eind 1998 definitief het doek voor de 205 en
worden er dat jaar nog snel meer dan 3000 waardige opvolgers in de
vorm van een 206 op kenteken gezet.
Peugeot 206 nog succesvoller
Nadat de productie van de 206 medio 1998 was opgestart, groeide deze
in ruim vier jaar tijd tot circa 3600 exemplaren per dag. Inmiddels
wordt de 206 in zeven fabrieken verspreid over de hele wereld gebouwd
en enkele weken terug is de 3.000.000-ste Peugeot 206 geproduceerd.
Daarmee breekt de 206 alle records van de 205. In ruim vier jaar zijn
er verschillende bijzondere series van de 206 uitgebracht. Voorbeelden
daarvan zijn onder andere de gelimiteerde 206 GT en de met glazen dak
uitgeruste 206 Roland Garros.
Het complete gamma van de Peugeot 206 bestaat zoals bekend uit een
drie- en vijfdeurs, een Coupé Cabriolet en een SW. Daarnaast wordt in
het voorjaar van 2003 de nieuwe 206 RC leverbaar. Met zijn 180 pk,
standaard 17 inch lichtmetaal, uitschakelbare ESP en interieur met
kuipstoelen wordt het dé sportieve 206 van het gamma.
Evenals de 205 heeft ook zijn opvolger in de gedaante van de 206 WRC
een heel aantal sportieve overwinningen behaald. De 206 draagt na de
laatste rally van Groot-Brittannië immers voor het derde jaar in
successie de overwinningskroon van het Wereldkampioenschap Rally
(WRC). Zijn recente successen in onder andere de Rallys van
Nieuw-Zeeland en Australië bracht het aantal overwinningen weer naar
ongeëvenaarde hoogte.