Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

BOUWFONDS HYPOTHEKEN WINT GOUDEN SPREEKBUIS 2002

Rotterdam, 29 november 2002 - Bouwfonds Hypotheken heeft haar marketing- en communicatiebeleid richting het intermediair vorig jaar op een effectieve manier ingezet. Door op een zevental factoren gemiddeld als beste uit de bus te komen kon Bouwfonds Hypotheken voor de tweede maal in vier jaar tijd de Gouden Spreekbuis in ontvangst nemen. Dit in navolging op de winst in 1999 en op de andere winnaars ASR/Stad Rotterdam (00) en ING Bank (01). De I&P Hypotheekprijs 2002, zoals de Gouden Spreekbuis officieel heet, wordt jaarlijks door Blauw Research aan de hand van resultaten uit de Image & Performance Monitor Hypotheekverstrekkers uitgereikt op het Nationale Hypothekencongres. Medegenomineerden voor de I&P Hypotheekprijs 2002 waren (in alfabetische volgorde) Hypotrust, Obvion, SNS bank en Woonfonds.

Bepalende criteria voor de Gouden Spreekbuis zijn enerzijds de ontwikkeling in spontane bekendheid, overwegen, voorkeur en algemene waardering ten opzichte van de resultaten van vorig jaar, en anderzijds de reclameherinnering, gemiddelde imago-score en I&P-Indexscore (imago-score gewogen naar belang imago-aspecten) van dit jaar.

Conclusies Image & Performance Monitor Hypotheekverstrekkers 2002 Het imago van de hypotheekverstrekkersmarkt herstelt zich (nog) niet, maar het verval van 2001 is gestuit. Daarnaast is er een verschuivende focus waarneembaar in de keuzemotieven die het intermediair belangrijk vindt voor de samenwerking met een hypotheekverstrekker. De afgelopen twee jaar vindt een verschuiving plaats van prijs (lage rente) in 2000 naar kwaliteit (snelheid en betrouwbaarheid) in 2001. Dit jaar wordt naast kwaliteit ook advies (meedenken en inlevingsvermogen) belangrijker gevonden door de hypotheek-adviseurs. Dit zijn de hoofdconclusies uit de jaarlijkse Image & Performance Monitor Hypotheek-verstrekkers, die Blauw Research dit jaar onder 314 intermediairs heeft uitgevoerd. Voor het onderzoek werden hypotheekwinkels, assurantietussenpersonen, persoonlijk/ zelfstandig financieel adviseurs en makelaars ondervraagd naar de bekendheid en imago van en de voorkeur voor hypotheekverstrekkers.

Per Monitor mogen de respondenten, als dank voor het invullen van de vragenlijst, een bedrag doneren aan goede doelen. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft Blauw in totaal 1570,- aan goede doelen overgemaakt.

Foto met genomineerden en winnaar I&P Hypotheekprijs 2002:

Van links naar rechts:
Dhr. P. Besuijen (Hypotrust), Dhr. R. Wispelweij (SNS bank), Dhr. R. de Man (Blauw Research), Dhr. R. van Dam (Bouwfonds Hypotheken), Dhr. V. Borst (Blauw Research), Dhr. W. Mebius (Woonfonds), Dhr. R. van Diem (Obvion).


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Rene de Man rene.deman@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002