Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 02/169

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie

03 december 2002

Nr. 02/169

Opbrengst intensievere aanpak fraude kan oplopen tot ruim 120 miljoen in 2006

Een intensievere aanpak van fraude zal in 2003 naar verwachting 11 miljoen euro opleveren. Dit bedrag kan de komende jaren oplopen tot 120 miljoen euro in 2006. Om dat te bereiken komt er meer capaciteit voor de opsporing. Vooral aan identiteitsfraude wordt veel aandacht besteed. Daarnaast zullen diensten en organisaties meer gegevens uitwisselen en aan elkaar koppelen, zodat overtreding van de regels vaker en eerder wordt gesignaleerd. Een effectieve aanpak van fraude is volgens de bewindslieden van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van belang voor het draagvlak voor het sociale-zekerheidsstelsel.

Dit blijkt uit het Handhavingsprogramma 2003-2006, dat demissionair minister De Geus en demissionair staatssecretaris Rutte naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Ook is de Integrale rapportage handhaving 2001 meegezonden, waarin de resultaten van de fraudebestrijding over 2001 zijn weergegeven.

Om meer controles mogelijk te maken, wordt de capaciteit voor de opsporing sterk uitgebreid. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gaat naast administratieve controles meer onderzoek doen bij uitkeringsgerechtigden thuis en op de werkplek (oplopend tot 46.000 in 2006). De capaciteit wordt uitgebreid met 225 arbeidsplaatsen. Al bestaande multidisciplinaire teams worden omgevormd tot een centraal gestuurd landelijk netwerk van teams. In deze teams werken verschillende organisaties als de Belastingdienst, de Arbeidsinspectie en UWV en gemeenten samen aan de bestrijding van fraude. De extra controles die de teams gaan uitvoeren lopen op tot 3.500 in 2006. Ook de capaciteit bij de gemeentelijke opsporingsdiensten wordt verder uitgebreid. Daarnaast komt er een subsidieregeling om gemeenten te helpen hun handhaving op een hoger niveau te krijgen. Sinds januari 2002 houdt de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) zich bezig met grote en complexe fraudezaken. In de komende jaren wordt ook deze dienst verder uitgebreid.

De Geus en Rutte kondigen maatregelen aan om identiteitsfraude tegen te gaan, in het bijzonder fraude rond sofinummers. Een speciale taskforce heeft voorstellen gedaan om deze fraude te verminderen. Zo krijgen personeelsleden van uitvoeringsorganen cursussen en voorlichtingsmateriaal om fraude met identiteitspapieren eerder te herkennen. Daarnaast komt er een systeem dat signaleert of één sofinummer tegelijkertijd voor verschillende dienstverbanden wordt gebruikt. Daarnaast kan het Centrum voor Werk en Inkomen in toekomst met hulp van een computersysteem nagaan of het paspoort waarmee een werkzoekende zich identificeert als vermist of gestolen is opgegeven. Onderzocht wordt of dit systeem ook voor sofinummers kan worden gebruikt. In 2005 moet de dienstverlening en fraudebestrijding in de sociale zekerheid worden gekoppeld aan een identiteitskaart.

Vanaf 2003 gaat Nederland samenwerken met verschillende landen om te controleren of Nederlandse bijstandsgerechtigden vermogen hebben in het buitenland. Om dit te bereiken wil Nederland in eerste instantie verdragen met Duitsland, Groot-Brittanië, Suriname en Turkije sluiten. De lopende projecten voor fraudeonderzoek in Marokko en Turkije worden voortgezet. Ook wordt het Internationaal Bureau Fraude-informatie (onderdeel van UWV) vanaf 2003 uitgebreid. Dit bureau gaat behalve zijn werk voor het UWV ook gemeenten en de Sociale Verzekeringsbank ondersteunen bij het uitwisselen van gegevens met andere landen en bij opsporing en controle in het buitenland.

Uit de handhavingsrapportage over 2001 blijkt dat meer controles op fraude met werknemersverzekeringen (zoals WW en WAO) hebben plaatsgevonden. Het aantal controles bij werknemers nam toe van bijna 320.000 in 2000 tot ruim 330.000 in 2001. Verder werd geconstateerd dat de onderzochte werkgevers in 2001 voor bijna 33 miljoen euro hebben gefraudeerd. Dat is bijna 2,5 keer zoveel als in 2000, toen ging het om een bedrag van 13 miljoen euro. Het aantal onderzoeken naar fraude bij werkgevers is echter licht gedaald. Blijkbaar hebben uitvoeringsinstellingen zich gericht op de grotere fraudezaken. Bij de volksverzekeringen (zoals AOW en kinderbijslag) zijn 27 procent meer overtredingen geconstateerd (van bijna 27.000 in 2000 naar ruim 34.000 in 2001).

Het aantal fraudeconstateringen in gemeenten is in 2001 gestegen tot ruim 14.000 (ten opzichte van ruim 13.000 in 2000). Het totaal opgespoorde bedrag is echter gedaald van 54 miljoen euro in 2000 naar 47 miljoen euro in 2001. Per geval is dus gemiddeld een lager fraudebedrag geconstateerd.

Regionale interdisciplinaire fraudeteams hebben in 2001 een fraudebedrag van 5,4 miljoen euro aan boetes, naheffingen en niet opgegeven inkomsten opgeleverd. Daarnaast waren in 2001 twee interdisciplinaire teams actief in specifieke sectoren. In de tuinbouw heeft het Westland Interventieteam 451 controles uitgevoerd. In totaal constateerde het team 734 gevallen van illegale arbeid. Het Confectie Interventie Team heeft 993 werknemers in confectieateliers in Amsterdam gecontroleerd. Van de aangetroffen personen bleek 54 procent te frauderen met hun uitkeringen. In 2001 heeft het Sociaal Fonds Bouwnijverheid een project in de bouw uitgevoerd om het zwartwerken in de bouw aan te pakken. Van de onderzochte bouwvakkers bleek 50 procent zwart bij te werken. Sinds 2002 houdt een derde interdisciplinair team, het Bouw Interventieteam zich bezig met zwartwerken en andere vormen van fraude in de bouw.

De Arbeidsinspectie heeft in 2001 meer boetes opgelegd dan in 2000 voor het overtreden van de Arbeidsomstandighedenwet. Het bedrag aan geïnde boetes is gestegen van 2,1 miljoen euro in 2000 naar 3,9 miljoen euro in 2001. Dat is een stijging van 85 procent. In 2001 heeft de Arbeidsinspectie 739 keer proces-verbaal opgemaakt vanwege illegale arbeid, dit is een stijging ten opzichte van 2000 (718 processen-verbaal). Om op dit punt een beter lik-op-stuk-beleid te voeren gaat de Arbeidsinspectie in de toekomst ook voor deze overtredingen (hoge) boetes geven. Hiervoor wordt een wetswijziging voorbereid.

De Geus en Rutte hebben de Tweede Kamer twee rapporten over fraudebestrijding gestuurd: Campagne Wet Boeten en Naleving van sociale zekerheid. In het eerste rapport staan de resultaten van een campagne onder uitkeringsgerechtigden over plichten die aan een uitkering verbonden zijn en de consequenties van het overtreden van de regels. Het blijkt dat het aantal uitkeringsgerechtigden dat de kans groot tot zeer groot acht dat zij gecontroleerd worden, is gestegen met negen procent. In het tweede rapport is experts gevraagd hoe groot zij de kans inschatten dat uitkeringsgerechtigden frauderen. Experts blijken die kans hoger in te schatten dan uitkeringsgerechtigden zelf aangeven in (anoniem) onderzoek.


---

De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Aanbiedingsbrief van de bewindspersonen bij de Integrale Rapportage Handhaving 2001 en Handhavingsprogramma 2003-2006 PDF publicatie Bijlage 1: Handhavingsprogramma 2003-2006 PDF publicatie Bijlage 2: Integrale Rapportage Handhaving 2001 PDF publicatie Bijlage 3: Trendrapportage Handhaving 2002 PDF publicatie Bijlage 4: Rapportage Handhaving bij de Sociale Verzekeringsbank 2001
PDF publicatie Bijlage 5: Eindrapportage Campagne Wet Boeten PDF publicatie Bijlage 6: Rapport Naleving van sociale zekerheid