Gemeente Wassenaar

Veelgestelde vragen

Houten lantaarnpalen langs nieuwe Noordelijke Randweg 03-12-2002

Bij de aanleg van de Noordelijke Randweg worden zes houten lantaarnpalen geplaatst. Het gaat om een landelijk proefproject van Rijkswaterstaat. Als deze palen voldoen, worden elders in het land vaker houten lantaarnpalen neergezet. Dat zegt de uitvoeringsleider van de Noordelijke Randweg en de N44, J. Haring.

De houten lantaarnpalen worden onder meer geplaatst bij het fietspad aan de Zijdeweg. Het project maakt onderdeel uit van het beleid van Rijkswaterstaat om meer gebruik te maken van duurzame materialen in de weg- en waterbouw.

De gedachte is volgens Haring simpel. "Een houten mast gaat net zo lang mee als een paal van aluminium, zo'n twintig tot dertig jaar. Alleen is aluminium na het gebruik definitief verloren, terwijl er in diezelfde periode alweer een boom is gegroeid." Het onderste gedeelte van de lantaarnpalen bestaat uit speciaal gekweekt duurzaam hardhout, om verrotting door vocht te voorkomen. Het bovenste deel is van een zachtere houtsoort. Het tussenstuk is van staal, waarin de elektronica voor de verlichting opgeborgen zit.

Het Rijswijkse bureau M3 Architecten gaf de lantaarnpalen vorm. Haring vermoedt dat de proef zal slagen. "Het bedrijfsleven reageert enthousiast. Nou het publiek nog. Voor hetzelfde geld vindt men die dingen oerlelijk. Ik denk niet dat Nederland vol komt te staan met houten lantaarnpalen. Maar in bepaalde situaties is hout veel mooier, veel warmer. In landelijke gebieden en in parken zouden houten lantaarnpalen niet misstaan."Rijkswaterstaat heeft nog weinig ervaring met het gebruik van hout. Bij knooppunt Zonzeel bij Breda staan enkele houten portalen. Dat bevalt zo goed dat Rijkswaterstaat dat aantal fors wil uitbreiden, onder meer aan de A73 in Maastricht.

Bron: Haagsche Courant