MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

02-12-2002
Nationale Winkelraad MKB-Nederland: Sinterklaas ook dit jaar weer goedgeefs
Ook dit jaar pakt Sinterklaas, evenals voorgaande jaren, uitbundig uit. Maar het lijkt erop dat het iets minder is dan voorgaande jaren. Met nog een weekeinde en een aantal koopavonden te gaan, is de verwachting dat er in de detailhandel dit jaar ongeveer 0,7 miljard euro besteed gaat worden. Dit is een omzetstijging van een kleine 5% ten opzichte van vorig jaar.
Dit stelt de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland naar aanleiding van een enquête onder de aangesloten branches in detailhandel en winkelambacht.

Uit het onderzoek blijkt dat Sint bij de duurzame cadeaus met name let op de kwaliteit en dat de jeugd zich met name mag verheugen in cadeaus die wat meer trendgevoelig zijn.
De jeugd in Nederland heeft cadeaus van velerlei aard op het verlanglijstje staan die te maken hebben met de trends in Nederland. Populair zijn hier cadeaus van met name Bob de Bouwer- en K3-artikelen en lego-producten.
Bij de juwelier wordt door Sinterklaas goed nagedacht over zijn aankopen. De meest populaire cadeaus hier zijn hangers, oorbellen en ringen. Opvallend is dat Sint dit jaar veel sieraden met gekleurde stenen en kruizen met stenen koopt. Uit het onderzoek van de Nationale Winkelraad blijkt ook dat Sinterklaas overlegt met de Kerstman over de aankopen bij de juwelier. Vraag hierbij is of de cadeaus in de Sinterklaaszak of onder de Kerstboom komen.

In de bakkerijbranche kiest Sinterklaas voor traditionele producten als (gevuld) speculaas, roomboteramandelletters en -staven, luxe chocoladeletters en marsepein. Deze producten gaan als warme broodjes over de toonbank. Opvallend is wel dat binnen deze producten duidelijk trends waarneembaar zijn, zoals marsepeinen figuren van K3, Bob de Bouwer en Harry Potter. Maar ook doet Sint zijn inkopen bij de ambachtelijke bakker, waar bijvoorbeeld de mazzelzak wordt gekocht: een ouderwetse papieren zak met traditionele sinterklaaslekkernijen met in sommige zakken een verrassingsgeschenk voor de mazzelaar. Uit de enquête van de Nationale Winkelraad blijkt verder dat nieuwe moderne apparatuur door Sinterklaas zeer wordt gewaardeerd. Bovendien heeft Sinterklaas gehoord dat in Nederland energiepremies wegvallen. Hij koopt daarom dit jaar nogal wat witgoed voor de Nederlandse huishoudens. De top-3 bij de electrotechnische detailhandel bestaat uit home cinema sets (dvd-spelers), belkaarten en luxe koffiezetapparatuur.

Evenals vorig jaar koopt Sint opnieuw meer boeken in. Hij heeft veel aandacht voor nieuwe oorspronkelijk Nederlandse literatuur, zoals Van Dis, Palmen en Haasse. Maar ook waardeert Sint de combinatie tussen boek en film en koopt hij veel boeken waarop blockbusters van films zijn gebaseerd, zoals bijvoorbeeld In de ban van de Ring, Red Dragon en Potter. De boeken top 3 van Sinterklaas bestaat deze week uit \'Het platte land\' van Van \'t Hek, \'De geboorte van een gezin\' van Deckers en \'De Cock en de dood van de Helende Meesters\' van Baantjer.

Uit de Winkelraad-enquête van MKB-Nederland blijkt ook dat Sinterklaas weet dat Nederlanders veel van muziek houden en van lieverlee overgaan op de muziek-dvd. Populaire cd\'s en dvd\'s zijn \'Onderweg\' en \'Onderweg Live in de Kuip\' van Marco Borsato, de film-dvd \'Spider-man\', de cd \'Come away with me\' van Norah Jones en de cd \'Groeten uit het maaiveld\' van Acda en de Munnik. Opvallend is dat Sinterklaas zijn goedgeefsheid niet beperkt tot één of twee cd\'s of dvd\'s, maar met behulp van zijn pieterknechten meerdere titels tegelijk koopt.

Sint denkt dat Nederlanders op Sinterklaasavond ook wel van een lekker drankje houden, waarvoor hij meer uitgeeft dan vorig jaar. In zijn top-3 hier staan de goede wijn, whisky en koffielikeur. Bovendien verwacht Sinterklaas de drankendetailhandel de laatste dagen voor 5 december nog een extra bezoek te brengen. Want hij geeft eerlijk toe dat als hij niets anders weet te verzinnen, hij nog wat extra goede flessen drank zal inkopen.

De belangstelling voor dure lederwaren- en reisartikelen blijft bij Sinterklaas wat achter dit jaar, zo blijkt uit onderzoek. Opvallend is dat hij dit jaar met name veel kleinere functionele lederwaren als portemonnaies, kinderrugzakjes, damestassen en attachékoffers koopt. De weg in de tabakswinkel heeft Sinterklaas wel gevonden, zo blijkt uit de enquête. Vooral luxe rokersartikelen, premium sigaren en humidors koopt hij hier doelbewust in, waarbij hij de duurdere prijsklasse met kwaliteit hanteert. Maar ook Staatsloten en K3 en Harry Potter artikelen weet hij hier te vinden.