Ingezonden persbericht

Persbericht

Amsterdam, 3 december 2002

IP-TELEFONIE NEEMT VLUCHT IN EUROPA

Serie nieuwe IP-oplossingen van Cisco Systems vergemakkelijkt convergentie

Met een serie nieuwe, op IP (Internet Protocol) gebaseerde producten speelt Cisco Systems in op een toenemende vraag naar IP-oplossingen van zowel service providers als grote organisaties en middelgrote bedrijven. Organisaties kijken steeds vaker naar de mogelijkheden om spraak, data en video gemakkelijker over één netwerkinfrastructuur te laten verlopen. Grote ondernemingen geven als belangrijkste argumenten voor de overstap naar IP de return-on-investment, de verhoging van productiviteit en de flexibiliteit van de technologie aan. Voor service providers blijkt het vooral van belang om diensten voor zakelijke en particuliere gebruikers uit te kunnen breiden. Het aantal verkochte IP-telefoons sinds 2000 illustreert de toenemende vraag naar IP-oplossingen. Zo heeft Cisco de afgelopen twee jaar met een gemiddelde van 100.000 per maand wereldwijd ruim 1,2 miljoen IP-telefoons verkocht. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) zijn er tot nu toe meer dan 200.000 geïmplementeerd.

Maandelijks besluiten gemiddeld zo'n 250 grote organisaties in samenwerking met Cisco ook over te stappen op IP-telefonie. Volgens onderzoeksbureau Gartner is Cisco marktleider in de EMEA-regio in telefonieoplossingen voor grote ondernemingen ('Gartner 2002 EMEA Corporate Enterprise Telephony Magic Quadrant'). Cisco scoorde zowel op visie als implementatie het hoogste van alle telefonie-aanbieders. Onlangs besloot Roche, een van de meest vooraanstaande farmaceutische bedrijven ter wereld, om Cisco's IP-telefonieoplossing organisatiebreed toe te passen. Roche heeft meer dan 60.000 medewerkers en is vertegenwoordigd in ruim 150 landen. Ook een van 's wereld grootste fabrikanten van vleesverwerkingsmachines, Townsend Engineering BV, maakte onlangs de keuze voor IP-telefonie. Een kort implementatietraject, standaardisatie met Amerikaanse vestigingen en mogelijkheden als handsfree bellen, conferencing en individuele adressenboeken gaven voor het Europese hoofdkantoor in Oss de doorslag.

De nieuwe Cisco IP Phone 7905G komt met een adviesprijs van 165 USD ook binnen handbereik van kleinere ondernemers. Een IP-telefoonoplossing blijkt in de praktijk vooral de facility manager tijd en geld te besparen. Zo zijn interne verhuizingen, uitbreiding van het telefoonnetwerk, of wijzigingen gemakkelijk te realiseren. Een Nederlands voorbeeld van een bedrijf dat over is gegaan op IP-telefonie is voorzieningenbeheerder NV SRO. Deze organisatie beheert en onderhoudt 350 onderwijs- en welzijnsvoorzieningen en sportcomplexen en exploiteert binnen- en buitensportaccommodaties. De verhuizing van het kantoor bleek het moment om de bestaande ICT-omgeving te herzien en het netwerk aan te vullen met IP-telefonie. Een uitbreiding van de technologie naar de locaties die NV SRO beheert, staat op de planning.

De nieuwe Cisco IP-oplossingen:

* Cisco Unity* 4.0 software. Gebruikers van Lotus Notes kunnen alle e-mail, voicemail en faxberichten in één inbox ontvangen. Dit was al mogelijk voor Exchange/Outlook gebruikers. Unity 4.0 is beschikbaar per december 2002.
* Cisco CallManager 3.3 software. IT-managers kunnen met minder clusters in de telefooncentrale meer IP-telefoons ondersteunen. Schaalbaarheid van de IP PBX software: per servercluster zijn tot 30.000 IP-telefoons te ondersteunen, terwijl één systeem tien serverclusters herbergt. Beschikbaar per december 2002.

* Cisco 7845 Media Convergence Server (MCS). Serverplatform voor Call Manager. Per server kunnen tot 7.500 IP-telefoons ondersteund worden. Reeds beschikbaar.

* CiscoWorks IP Telephony Environment Monitor (ITEM) 1.3. IT-managers kunnen met ITEM 1.3 real-time het IP-telefonienetwerk monitoren. ITEM maakt het mogelijk effectief en pro-actief in te springen op wijzigingen die de beschikbaarheid van de IP-dienst beïnvloeden. Reeds beschikbaar.
* Cisco IP Manager Assistant. Uitbreiding van bestaande mogelijkheden zoals gespreksfiltering, directe gespreksomleiding en monitoring van lijnstatus. Onderdeel van Cisco CallManager 3.3 en beschikbaar per december 2002.
* De Cisco IP Phone 7905G. Aantrekkelijk geprijsde IP-telefoon met een op pixel gebaseerde display. Beschikbaar per december 2002.
* Cisco IP/VC 3500 Series Videoconferencing. Producten geven middelgrote ondernemingen met behulp van verbeteringen in audio en video, directe transcodering en een nieuwe interface voor gebruikers toegang tot een realistische videoconferentiemogelijkheden. Beschikbaar per november 2002.
* Cisco Conference Connection 1.2. Biedt geïntegreerde audioconferencing samen met Cisco CallManager. Gebruikers kunnen gemakkelijk conference calls plannen en er aan deelnemen met behulp van een webbrowser interface op hun Cisco IP-telefoon of pc. Reeds beschikbaar.

* Cisco ICM CTI Driver voor Siebel 7. Door de ICM CTI Driver integreert Cisco's Intelligent Contact Management (ICM) software met de CRM applicatie van Siebel. Call center medewerkers hebben daardoor sneller toegang tot belangrijke klanteninformatie. Beschikbaar per november 2003.

Meer informatie over de nieuwe producten is te vinden via: http://www.cisco.com/go/ipc_newproducts

Over Cisco Systems
Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft ruim 35.500 werknemers en realiseerde in boekjaar 2002 een totale omzet van 18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en informatie is beschikbaar via http://www.cisco.nl.

Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems inc. en/of haar werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere handelsmerken bedoelt in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

###