GRAFISCHE CULTUURSTICHTING


Stichting Z met daklozenkrant Z Magazine winnaar KVGO Award 2002

De Koninklijke KVGO heeft op 3 december 2002 tijdens zijn Algemene Vergadering bekendgemaakt dat de KVGO Award 2002 is toegekend aan de Stichting Z voor haar daklozenkrant Z Magazine. Hiermee wil het KVGO dit project, dat daadwerkelijk invulling geeft aan het leven van een dakloze of zwerver, een goede zet in de rug meegeven. De Stichting verkeert in een moeilijke fase en het KVGO hoopt dat de daklozenkrant met het geldbedrag, maar vooral ook met de creativiteit en support van de grafimedia branche, nog lang kan blijven voortbestaan.
KVGO-voorzitter Ad Molier en Jan Wijn, algemeen directeur van Tetterode, het bedrijf dat de KVGO Award mede mogelijk maakt, zullen de prijs - een plastiek plus een geldbedrag van 6.800 euro - uitreiken op vrijdagavond 13 december a.s. tijdens het Gouden Z Gala 2002 in Hart van Holland te Nijkerk.

Eerste nummer in 1995
Stichting Z - opgericht in 1995 - heeft als doelstelling dak- en thuislozen helpen zichzelf te helpen. Sinds de oprichting geeft de Stichting een daklozenkrant uit. De krant kreeg de naam Z Magazine, afgeleid van 'zonderdak', met de letter Z als logo. Bij het verschijnen van het eerste nummer waren de reacties meteen enthousiast. De afgelopen jaren is de daklozenkrant bij het Amsterdamse straatbeeld gaan horen; vrijwel alle Amsterdammers kennen het blad.
Jeroen de Rooij, coördinator distributie en ondersteuning: 'Z Magazine zorgt er niet alleen voor dat daklozen een eigen inkomen kunnen genereren, maar maakt de dak- en thuisloosheid ook zichtbaar en brengt kopers, verkopers en vrijwilligers - die in volstrekt gescheiden werelden leven - met elkaar in contact.'

Moeilijke fase
Stichting Z verkeert momenteel in een moeilijke fase. In 2000 begon de verkoop van Z Magazine terug te lopen. Begin dit jaar was de oplage zelfs gedaald tot onder het benodigde minimumniveau en waren de reserves van Stichting Z - die geen subsidie krijgt - op. Het voortbestaan van de krant liep gevaar, terwijl het Amsterdam de laatste jaren economisch voor de wind is gegaan. Afgelopen zomer kreeg Z Magazine éénmalig een extra aandachtsinjectie in de vorm van een 'glossy' magazine met de verkopers van de daklozenkrant in de hoofdrol. Deze luxe uitgave, die belangeloos werd gerealiseerd door vormgevingsbureau Gummo tezamen met een groot aantal fotografen, auteurs, leveranciers en de Mondriaan Stichting, werd een groot succes. Binnen vijf dagen waren de 2.000 exemplaren, die ook in kiosken en boekhandels te koop werden aangeboden, grotendeels verkocht. Dit succes sleepte Z en haar verkopers door de zomer, vooral omdat de gewone daklozenkrant vanwege een noodmaatregel niet meer eens per twee, maar eens per drie weken verscheen.

Fooienproblematiek
Nu de diepe 'zomerdip' achter de rug is en de daklozenkrant sinds kort weer eens in de twee weken verschijnt, kan Stichting Z haar blik weer op de toekomst richten, met een nieuwe hoofdredacteur. Jan Maarten Buissant, die na vier jaar als vormgever voor Z Magazine te hebben gewerkt onlangs het stokje overnam van Martijn de Rijk, vindt het tijd voor 'iets minder braaf en iets meer bravoure'. De kwaliteit van de krant is extra belangrijk geworden vanwege de 'fooienproblematiek'; doordat klanten de vaste dakloze aan de winkeldeur wel geld geven, maar géén krantje meenemen, dreigt Stichting Z verder in het slop te geraken.
Op de korte termijn hopen alle betrokkenen, inclusief de verkopers, vooral op een ijzige kerst, want dan koopt ineens iedereen, voor z'n eigen 'warme kerstgevoel', een krantje.

Fantastisch initiatief
De Koninklijke KVGO vindt Z Magazine een project dat ondersteuning verdient, omdat het daadwerkelijk invulling geeft aan het leven van een dakloze en/of zwerver. Juryvoorzitter Cees Verkerke: 'Prachtige plannen om zwervers en daklozen te helpen bestaan vaak vooral op papier. De werkelijkheid is weerbarstig en moeilijk. De doelgroep is moeilijk aan te spreken en te motiveren. Juist daarom is het project van Z Magazine zo'n fantastisch initiatief dat in de praktijk blijkt aan te slaan. Het geeft een inkomen, maar misschien nog belangrijker: zelfrespect, structuur en een zinvolle daginvulling.' De keuze van het KVGO komt op een goed moment. Het project verkeert in een moeilijke fase, mede doordat veel mensen met goede bedoelingen wel geld geven maar niet de krant meenemen, waardoor de Stichting in de financiële problemen komt. Verkerke: 'Door dit prachtige project een goede zet in de rug mee te geven, met geld maar hopelijk ook met de creativiteit en support van onze grafimedia branche, kan de daklozenkrant nog lang voortbestaan. Want het is toch mooi dat een stuk drukwerk, in de vorm van een krant, in zo'n zinvol en nuttig project centraal staat.'

Uitreiking
De uitreiking van de KVGO Award 2002 vindt plaats op vrijdagavond 13 december a.s. tijdens het Gouden Z Gala 2002, de feestelijke jaarafsluiting van de grafimedia branche, in Hart van Holland te Nijkerk. De voorzitter van de Koninklijke KVGO, de heer Ad Molier, en de heer Jan Wijn, algemeen directeur van Tetterode, het bedrijf dat de KVGO Award mede mogelijk maakt, zullen het bij deze prijs behorende geldbedrag van 6.800 euro en de plastiek overhandigen aan mevrouw Margot Andriessen, voorzitter van Stichting Z.