AutoRai

3-12-2002

Twinport Technologie maakt de Opel Astra nog economischer

Het innovatie Twinport concept zal het verbruik van de Opel Astra modellijn aanzienlijk verminderen. Deze intelligente, benzinebesparende technologie voor kleinere motoren met vier kleppen zal voor het eerst ingezet worden in de 1.6 ECOTEC motor.

Variabele nokkenas controle in combinatie met een hoog aandeel van uitlaatgas-recirculatie, wat op dit moment al succesvol toegepast wordt in miljoenen autos, resulteerde in een daling van zes procent in het benzineverbruik. Kenmerkend is de grote effectiviteit en het feit dat met dit systeem nu al aan de Euro 4 emissie standaard voldaan wordt. Verdere optimalisatie door de ingenieurs van Opel leidde tot een verdere daling van het verbruik met één procent. Deze benzinebesparende technologie zal ook beschikbaar komen voor andere ECOTEC motoren met een cilinderinhoud van 1.6 liter. In de toekomst zullen naast de Astra ook andere modellijnen met deze techniek uitgerust worden.

De effectiviteit van het Twinport concept wordt duidelijk met de volgende vergelijking: de Astra 1.6 tweedeurs hatchback (74 kW/100 pk) met handgeschakelde versnellingen, die in het verleden maar 7.0 liter per 100 kilometer verbruikte, verbruikt met de 1.6 ECOTEC 76 kW (103 pk) motor nog slechts 6.5 liter ongelode benzine per 100 kilometer. Het benzinebesparende potentieel van alle Astra modellen uitgerust met de nieuwe 1.6 liter motor met vier kleppen met variabele nokkenas controle bedraagt tot ongeveer vier miljoen liter benzine in Europa elk jaar.

Twinport technologie biedt onze klanten een intelligente en universeel bruikbare oplossing die leidt tot substantieel lager benzineverbruik. Verder zal de alledaagse bruikbaarheid van de auto niet afnemen omdat geen extra dure zwavelvrije benzine getankt hoeft te worden. Deze benzine is daarbij nog niet gebruiksklaar in veel Europese landen. Twinport is een perfect voorbeeld van onze strategie om geavanceerde technologie tegen betaalbare prijzen aan te bieden ten gunste van onze klanten, aldus Opels Technisch Directeur Hans H. Demant.

Stijging van de efficiëntie: variabele inlaat reduceert brandstofverlies
Het Twinport principe is gebaseerd op de bekende vierkleppen ECOTEC motoren van Opel en maakt gebruik van innovatieve methoden waarmee één van de nadelen van de motor met uitwendige ontstekingsbron wordt gereduceerd tot het minimum, namelijk het brandstofverlies. Dit ontstaat wanneer het geleverde vermogen geleverd wordt door de variatie van de toevoer van buitenlucht in de inlaatpoorten. In de nieuwe Opel motoren wordt deze brandstofverhogende weerstand van de inlaat aanzienlijk verminderd: bij deellast haalt de viercilinder motor tot 25% van zijn cilindervulling uit het verbrande uitlaatgas. Dr. Uwe-Dieter Grebe, verantwoordelijk voor de motoren met uitwendige ontstekingsbron bij Opel Powertrain, maakt aan de hand van een voorbeeld de voordelen duidelijk: Als je drinkt door een dun rietje kost het veel moeite om te drinken, neem je echter een tweede rietje dan gaat het al een stuk makkelijker.

Een andere bijzonderheid van de inlaatpoort van de motoren zorgt ervoor dat zelfs een arm mengsel volledig en veilig verbrandt. Bij deellast is één van de twee inlaatpoorten in de cilinderkop gedeeltelijk gesloten door de gasklep. De inkomende lucht creëert een wervelend effect in de verbrandingskamer waardoor de inkomende buitenlucht en de brandstof zeer goed met elkaar gemixt worden. Een gedeelte van het mengselrijke brandstof wordt naar het midden van de cilinder onder de bougie geleid, zodat goede verbranding verzekerd is.

Het voordeel voor de consument: lager brandstofverbruik tegen geringe extra kosten
Een groot voordeel van de Twinport technologie zit in het feit dat de conventionele drieweg katalysator volledig effectief blijft. Hiermee onderscheidt de Twinport- technologie zich van de directe benzine inspuiting die werkt op een arm mengsel en daarom aanpassingen vergt aan het katalysatorsysteem doordat een extra katalysator voor de oxidatie van stikstof benodigd is. Daarnaast zorgt het vasthouden aan het inlaatpijp brandstofinspuiting principe ervoor de technische complexiteit afneemt evenals de kosten voor de klant. Dit gunstige kostenplaatje zorgt er voor dat het Twinport principe ook aantrekkelijk is voor compactere automobielen, waarbij het vermogen en de brandstofconsumptie volledig in tact blijven. Dit is een belangrijk punt voor het alledaags gebruik van de autos, zeker omdat deze motoren vaak vrij sterk belast worden.

Om het Twinport concept succesvol te implementeren waren aanpassingen benodigd voor de inlaatpoorten en het mengselvormingsproces voor en in de cilinder. Om dit te realiseren hebben de Opel techneuten gebruik gemaakt van computersimulaties en video observaties op echte motoren.

Geoptimaliseerd: 1.6 ECOTEC motoren met veel gedetailleerde verbeteringen

De ingenieurs hebben de basis 1.6-liter ECOTEC motor geoptimaliseerd in termen van gewicht en trilling. De kleppentrein werkt nu soepeler en gebruiksverlies door wrijving is aanzienlijk teruggebracht. Hulpapparatuur, zoals de waterpomp, is elders geplaatst om de kwaliteit te verbeteren en assemblage te vergemakkelijken. Klanten profiteren ook van sterk teruggelopen motoronderhoud. Een eerste check van de kleppenaandrijving is pas nodig na 150.000 kilometer. De tandriem is iets wijder en vervaardigd uit verbeterde materialen. Als resultaat is een visuele check pas nodig na 120.000 kilometer.

De 1.6 liter ECOTEC motor, met zijn Twinport concept en verschillende verbeteringen, maakt gebruik van hightech technologie in zijn klasse. De 1.6 liter krachtbron werd vorig jaar door meer dan 20% van de klanten gekozen aldus Rita Forst, Algemeen Directeur van product ontwikkeling en Opel Powertrain GmbH. Het Twinport concept is een intelligente en directe methode waarmee verbeteringen in de motoreigenschappen worden gerealiseerd. Onze onderzoeken hebben eenduidig aangetoond dat de variabele inlaatsturing in combinatie met een hoge uitlaatgas recirculatie op zijn minst hetzelfde niveau van brandstofbesparing oplevert bij kleinere motoren onder hoge last, als bij de veel duurdere en complexe directe inspuiting methode.