Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

3 december 2002

Persconferentie naar aanleiding van collegevergadering om 16.00u in de perskamer van het stadhuis.


1.
Woningbouw Prof M. Treublaan

Op de plek van Garage Ekris aan de Prof. M. Treublaan 11-13 in Tuindorp wil projectontwikkelaar Van Bekkum Projecten BV 24 (senioren)woningen bouwen. Het college van burgemeester en wethouders is bereid aan deze ontwikkeling mee te werken onder een aantal randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden en uitgangspunten zijn vastgelegd in een planidentificatie. Het bouwplan van past binnen de voorwaarden van de planidentificatie.

Uitgangspunt is dat woningbouw op deze plaats goed past in de binnenstedelijke opgave voor woningbouw die de gemeente van het Rijk heeft opgedragen gekregen. Er zullen zowel seniorenwoningen als ook woon/werkeenheden of praktijkruimten worden gebouwd. Met name aan deze laatste soort ruimten is behoefte in Tuindorp. In het project houdt de ontwikkelaar rekening met parkeren op eigen terrein. Eventuele wijzigingen van de inrichting van de openbare ruimte komt ten laste van de ontwikkelaar. Bomen en groen, die uit het gebied wordt verwijderd in verband met de bouwactiviteiten worden volgens een groenplan vervangen door een vergelijkbare hoeveelheid van betere kwaliteit.

Van Bekkum heeft de omwonenden op een informatieavond op de hoogte gesteld van de voorlopige plannen en met de opmerkingen van omwonenenden rekening gehouden in het huidige bouwplan.

Op 18 december vindt een informatieavond plaats voor buurtbewoners. De locatie is De Prinsenhof, aanvang 20.00 uur. De planidentificatie zal vervolgens worden voorgelegd aan de raadscommissie voor Stedelijke Ontwikkeling.


2. Handhaving regelgeving op camping De Berekuil
Het college van burgemeester en wethouders heeft een plan van aanpak vastgesteld om binnen twee jaar een einde te maken aan het permanent bewonen van vakantiehuisjes en aan illegale bouwsels op camping.

Permanente bewoning van recreatieverblijven is in strijd is met het geldende bestemmingsplan, met de aan de eigenaar/beheerder verleende kampeervergunning en met de met hem afgesloten erfpacht-overeenkomst. Bewoners die illegaal op de camping wonen zullen elders in of buiten Utrecht hun hoofdverblijf moeten zoeken.

Bouwwerken op vaste standplaatsen zijn volgens het huidige bestemmingsplan verboden. Eigenaren van chalets, caravans, bergingen, vlonders e.d. krijgen de mogelijkheid de bouw of de afmetingen van bouwsels in overeenstemming te brengen met de voorschriften, die zijn opgenomen in het nieuwe bestemmingsplan Voordorp/Voorveldse polder.

Over het plan van aanpak organiseert de gemeente in januari een informatiebijeenkomst voor de vaste standplaatshouders. Op die bijeenkomst wordt nader ingegaan op de regelgeving en de procedures waarmee de gemeente van plan is de regelgeving te handhaven. Over het Plan van aanpak camping De Berekuil wordt de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling geraadpleegd.


3. Reinigingspolitie kan handhaven met bestuursdwang
Vanaf het tweede kwartaal van 2003 zal de reinigingspolitie gaan handhaven op een correcte naleving door de burgers van de milieuwetgeving en in het bijzonder van de gemeentelijke afvalstoffenverordening. Voorafgaand hieraan zullen de inwoners van de stad uitgebreid worden geïnformeerd over het optreden van de reinigingspolitie. Veel mensen ervaren het als storend als bijv. vuilniszakken te vroeg buiten staan en de gemeente daar niets aan doet.

In dit kader heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dat de handhaving zal plaatsvinden door middel van het toepassen van spoedeisende bestuursdwang. Ook heeft het college besloten de medewerkers van de reinigingspolitie aan te wijzen als toezichthouder.

Dit betekent concreet dat de geconstateerde overtreding door de reinigingspolitie weggenomen wordt en dat de overtreder voor het ongedaan maken hiervan de kosten in rekening gebracht krijgt. Bij een bekentenis of een situatie 'op heterdaad' kan de reinigingsagent er voor kiezen direct procesverbaal op te maken.

De raadscommissie Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën wordt geïnformeerd over het collegebesluit.


4. GVU koopt 27 nieuwe bussen

Het GVU koopt 27 nieuwe standaard-bussen. Het gaat hierbij om reguliere stadsbussen van twaalf meter lang met een lage instap voor de passagiers. Het college is akkoord met de investering van ruim zes miljoen Euro voor de aanschaf van de 27 nieuwe bussen voor het GVU. De bussen zullen in 2003 en 2004 in Utrecht op de weg komen.

Het GVU is bezig met een grote inhaalslag als het gaat om bedrijfsinvesteringen. Het GVU kan deze investeringen in de kwaliteit weer doen op basis van de verbeterde bedrijfsresultaten en het bereikte meerjarencontract met de opdrachtgever, het Bestuur Regio Utrecht (BRU). De kosten van de investering komen volledig ten laste van het bedrijf.

De aanschaf van de bussen betekent dat de inhaalslag in de vernieuwing van het wagenpark in 2003 en 2004 wordt afgerond en dat het GVU daarmee aan de eisen van de opdrachtgever voldoet. Het BRU eist dat het wagenpark van het GVU gemiddeld niet meer dan 7,5 jaar oud is. De reguliere afschrijvingstermijn voor een bus is twaalf jaar.

In 2001 heeft het GVU 15 dubbelgelede bussen besteld, die in september 2002 zijn gaan rijden. Dit jaar volgde de bestelling van twaalf dubbelgelede bussen voor lijn 11 en vier midibussen voor het museumkwartier. Deze worden in september 2003 in gebruik worden genomen. De inhaalslag wordt compleet gemaakt door de nu goedgekeurde bestelling van 27 standaardbussen, die in 2003 en 2004 gaan rijden op het gehele GVU-net.

De commissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer zal over de kredietvrijgave worden gehoord.


5. Wijziging Woningwet

Per 1 januari 2003 wordt de Woningwet ingrijpend gewijzigd. Dat kan gevolgen hebben voor het al dan niet aanvragen van bouwvergunningen. De gemeente Utrecht opent een speciaal telefoonnummer om bewoners te informeren over de wetswijziging. De Woningwetfoon is op werkdagen bereikbaar op telefoonnummer (030) 286 85 98 van 9.00-12.00 uur en van 14.00-16.00 uur. Daarnaast is informatie over de wetswijziging te vinden op de website www.utrecht.nl en op die van het ministerie van VROM.

Voor bouwen of verbouwen is meestal een bouwvergunning van de gemeente nodig. Voor een aantal bouwwerken is geen bouwvergunning nodig. Dit aantal is door wijziging van de Woning- wet vergroot. Meer bouwwerken mogen zonder bouwvergunning worden gebouwd. Overigens moet het bouwwerk wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Bovendien moet ook een bouwvergunningsvrij bouwwerk aan de technische minimumeisen van het Bouwbesluit voldoen.

Voor alle andere bouwplannen is een bouwvergunning vereist. Voor sommige (kleine) bouwwerken is een lichte bouwvergunning voldoende, waarbij een minder uitgebreide toets plaatsvindt. Voor andere bouwwerken is een 'reguliere' bouwvergunning vereist; hier vindt een uitgebreide toets plaats. Met de nieuwe Woningwet komt de categorie 'meldingsplichtige bouwwerken" te vervallen.

De regels die in de Woningwet zijn neergelegd verschillen per bouwwerk en per situatie. Daarom wordt geadviseerd de gemeentelijke website te raadplegen of bij vragen de woningwetfoon te bellen.


6. Opvang en zorg sociaal kwetsbaren

Er komt een actieprogramma voor de zorg en opvang van sociaal kwetsbare Utrechters. Dat staat in de Visienota Maatschappelijke opvang en sociale verslavingszorg voor sociaal kwetsbaren in Utrecht 2003-2006 die vandaag door het college vastgesteld. Bij het opstellen van de nota zijn de Utrechtse zorg- en hulpinstellingen en belangenorganisaties betrokken geweest. De belangrijkste uitgangspunten zijn:

* De gemeente gaat strakker de regie voeren over de zorg en opvang van sociaal kwetsbare Utrechters. Aangezien de vele ambities in de nota binnen het beschikbare budget moeten worden uitgevoerd, krijgt verbetering van de kwaliteit van de zorg en opvang de voorkeur boven uitbreiding van de capaciteit (het aantal) van voorzieningen.


* Deze kwaliteitsslag betekent dat activiteiten meer gericht zullen zijn op preventie en herstel, zoals het voorkomen van dak- en thuisloosheid en het verlenen van hulp bij schuldproblemen. Dat zou de instroom van daklozen moeten verlagen. Tegelijkertijd zal de gemeente er samen met de zorginstellingen alles aan doen om meer mensen uit hun kwetsbare leefsituatie te halen door hen te helpen met (her)huisvesting en deelname aan sociale activiteiten of aangepast werk.


* De kwaliteitsslag moet het dichtslibben van opvangvoorzieningen voorkomen. Voor de collectieve wensen die de doelgroep heeft, wordt een budget vrijgemaakt.

De gemeente maakt in deze nota de keuze het beleid te richten op de groep sociaal kwetsbaren, dat wil zeggen diegenen die zich niet zelfstandig kunnen handhaven, in ernstige problemen zitten en daarvoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Deze groep is groter dan de bekende groep van daklozen en verslaafden bekend bij Utrechtse hulp- en zorgverlening. Er zijn ca. 800 tot 1000 daklozen op straat, waaronder 500 problematisch verslaafden die zich in het centrum ophouden en 400 bewoners van woonvoorzieningen in het opvangcircuit. Verder zijn er circa 100 tot 120 zwerfjongeren en ca. 700 zelfstandig wonende mensen die zichzelf verwaarlozen. Daarnaast is er een groep die een verborgen, geïsoleerd bestaan leidt.

Niet alleen is het aantal van de groep sociaal kwetsbaren toegenomen, ook is de ernst van hun problemen gegroeid. Utrecht is beducht voor een aanzuigende werking die de opvang en hulpverlening verder (over)belast. In overleg met andere gemeenten zal erop worden aangedrongen dat dak- en thuislozen uit andere gemeenten in de eigen woonplaats worden opgevangen.

Als regisseur wil de gemeente de uitvoering en uitvoeringscoördinatie zoveel mogelijk overlaten aan de zorg- en opvanginstellingen. De gemeente concentreert zich op financiële en bestuurlijk-politieke regie. Monitoring, cliëntregistratie en signalering behoren ook tot de regiefunctie.

Geconstateerd is dat er in Utrecht een grote inhaalslag is verricht in opvang, zorg, huisvesting, financiële hulpverlening en dagbesteding. Voorbeelden zijn de opening van de drie gebruiksruimten rond Hoog Catharijne, de twee hostels op de Sartreweg en Baden Powellweg, de vaste locatie van de Tussenbus, verruiming van openingstijden Catharijnehuis en de start van Bureau Dagloon.

In juli 2002 is een inhoudelijk en financieel samenwerkingsverband afgesloten met Altrecht, Centrum Maliebaan, Centrum Maatschappelijke Opvang (Leger des Heils), Stichting Beschermende Woonvormen Utrecht en Zorgkantoor Utrecht(AGIS). Voor de integrale aanpak van de problematiek is een bijdrage van het Zorgkantoor gemoeid die kan oplopen tot EUR 15 miljoen per jaar. Van het Rijk krijgt Utrecht jaarlijks EUR 9.8 miljoen, een bedrag dat ondanks de groeiende problematiek, de afgelopen jaren nauwelijks is verhoogd. De gemeente voegt daar jaarlijks EUR 4.6 miljoen aan toe. Eenmalig is EUR 11, 4 ter beschikking gesteld voor ontwikkeling van de hostels en gebruiksruimten. Samen met Federatie Opvang en de VNG hebben de vier grote steden bij het Rijk aangedrongen op een extra investering van EUR 50 tot 100 miljoen. Die lobby heeft echter nog niet tot succes geleid. Een extra impuls van het Rijk in de orde van EUR 25 miljoen voor Utrecht is echter dringend nodig om een basaal vangnet in stand te houden.


7. Leden adviescommissie Audiovisuele producties (her)benoemd
De samenstelling van de adviescommissie Audiovisuele producties ondergaat een verandering. Het college van burgemeester en wethouders benoemt de heer André van Duren als nieuw lid van de commissie. Hij komt in de plaats van de heer Lex Veerkamp. De heer Hans Heesen (scenarioschrijver) mevrouw Femke Lakerveld (actrice) worden herbenoemd.

De heer van Duren is regisseur sinds 1989. Hij maakte onder meer de producties 'Het verhaal van Kees' van de NCRV, de televisieseries 'Pleidooi' van de AVRO en 'Tijd van Leven' van de KRO en de speelfilm 'Mariken'. Sinds 1997 regisseert hij commercials.

De adviescommissie Audiovisuele Producties beoordeelt in opdracht van de gemeente producties van Utrechtse filmmakers en videomakers op hun artistieke kwaliteit. Het gaat om het beoordelen van aanvragen voor subsidie van maximaal EUR 5000. De commissie adviseert aan de wethouder Cultuur. Doel is stimuleren dat Utrechts filmtalent zich kan ontwikkelen. In totaal stelt de gemeente in 2003 een subsidiebedrag van EUR 65.000 voor dit doel beschikbaar.

Daarnaast gaat de commissie in 2003 ook advies uitbrengen over subsidieverzoeken op het gebied van kleinschalige filmpresentaties met een bijzondere betekenis voor Utrecht. Hiervoor is EUR 15.000 uitgetrokken.