Koninklijk Horeca Nederland

Code verantwoord ondernemerschap

De Vereniging Koninklijk Horeca Nederland wil duidelijkheid scheppen in de morele regels die de organisatie en haar leden er op nahouden, om het vertrouwen in de organisatie en in de horecabranche te versterken, om te omschrijven welke normen absoluut gerespecteerd moeten worden, om de organisatie op een goede manier te laten functioneren en om in de vereniging te verduidelijken wat de verwachtingen zijn ten aanzien van het gedrag van leden en organisatievertegenwoordigers.

Leden van Koninklijk Horeca Nederland streven daarom naar verantwoord ondernemerschap binnen de horecabranche. Ze laten zich bij hun dienstverlening leiden door duidelijke normen, waarden en kwaliteitsstandaarden en zijn altijd bereid verantwoording af te leggen over de wijze waarop ze invulling geven aan het verantwoord ondernemerschap. De vereniging Koninklijk Horeca Nederland ondersteunt hen daarbij.

Kwaliteit, integriteit, openheid en zorgvuldigheid zijn vier basiswaarden van het ondernemerschap bij onze leden. Leden streven daarom voortdurend naar kwaliteitsverbeteringen. Ze zeggen wat ze doen, doen wat ze zeggen en zijn betrouwbare partners. Leden spelen open kaart en streven naar zo transparant mogelijke bedrijfsprocessen. Ze houden rekening met de rechten en belangen van bij het ondernemen betrokken partijen en dragen zorg voor een betrouwbare vastlegging van financiële gegevens.

Leden van Koninklijk Horeca Nederland houden zich aan wettelijke bepalingen. Onwettige handelingen brengen de horecabranche in diskrediet en brengen de continuïteit van de branche in gevaar. Het overtreden van wetten werkt concurrentievervalsing in de hand. De leden exploiteren alleen als zij in het bezit zijn van de noodzakelijke vergunningen en houden zich aan de daarin neergelegde voorschriften en beperkingen. Ze streven gezamenlijk naar het tegengaan van illegaliteit binnen de horecabranche.

Leden van Koninklijk Horeca Nederland verrichten geen handelingen die de horecabranche in diskrediet kunnen brengen. Ze d oen niet bewust of roekeloos valse of misleidende uitspraken over concurrenten, hun onder neming(en) en/of hun medewerkers. Leden respecteren (elkaar) contracten en overeenkomsten. Ze stellen zich op als een verantwoorde werkgever, omdat het succes van hun ondernemingen en de reputatie van het ondernemerschap mede afhankelijk is van hun medewerkers.