Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 4 december 2002 VOOR HULP BIJ WELZIJN, WONEN EN ZORG:
WWZ Kompas

Publicaties - 4 december 2002
Opening skatebaan Kerkeveld Raadsvergadering van 27 november Strengere controle foutparkeerders Hoorzitting commissie bezwaarschriften
Nieuwbouw bibliotheek weer stap dichterbij Raadsvergadering op 10 december
Gezondheid niet in gevaar op het Emmaterrein Laat uw stem horen via het referendum
"Liever praten dan bekeuren" Spreekuren wethouders Wijkpost Noord krijgt een 8
Wijkatlas 2002 op internet SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN: Stedelijke vernieuwing in Brunssum Afdeling Wonen & Zorg verhuist naar nieuw adres
Koopzondagen 2002 Brunssum krijgt eervolle vermelding Werksleutel 2002 BOUWEN IN BRUNSSUM: VERKEER/VERVOER:
Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003 Toewijzing
gehandicaptenparkeerplaats
Bouwen zonder vergunning? Voetgangersoversteekplaats Trichterweg Zo behandelt de gemeente uw aanvraag bouwvergunning Brigadiers zorgen voor veilige oversteek
Commissie Ruimtelijke kwaliteit bewaakt het 'gezicht van Brunssum' Parkeerverwijssysteem helpt bezoekers
VOORKOM VERTRAGING VAN UW BOUWPLANNEN: vul uw bouwaanvraag goed in! Verkeersspreekuur
Telefonische spreekuren bouwvergunningen
Bereikbaarheid afdeling RO/BWT RECONSTRUCTIE BODEMPLEINROUTE: Heeft m'n buurman bouwplannen? Deel Akerstraat vanaf 12 oktober open MILIEU: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Nieuwe openingstijden Rd4-milieuparken Dualisme in de gemeentepolitiek Hou GFT apart! Inspreekuur voor burgers
Ondergrondse afvalcontainers in Brunssum
Inleveren asbest
Papier ophalen in december "EEN EXPEDITIE NAAR 2015"
---

Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg:
WWZ Kompas

Nieuw in Brunssum: WWZ Kompas. Eén loket waar u terecht kunt met alle vragen op het gebied van welzijn, wonen en zorg. Binnen WWZ Kompas werkt een groot aantal instanties samen, waardoor u snel en gemakkelijk geholpen wordt. WWZ Kompas is gevestigd aan een gemakkelijk bereikbaar pand aan de Dorpstraat 119 in Brunssum (naast Woonservice Het Adres).

"Mijn moeder kan niet langer meer zelfstandig blijven wonen. Hoe kan ik haar helpen aan een plaats in een verzorgingshuis?" "Ik heb een gehandicapte zoon. Hij verblijft in een tehuis, maar in de weekends komt hij naar huis. Hij kan echter geen gebruik maken van douche en toilet. Kan mijn woning worden aangepast?" "Mijn vriend en ik gaan samenwonen. We kunnen de huur van onze nieuwe woning maar net opbrengen. Komen wij in aanmerking voor huursubsidie?"

Iedereen heeft wel eens een dergelijke vraag. Maar aan wie moet u deze vraag stellen? Er zijn zoveel organisaties op het gebied van welzijn, wonen en zorg. U ziet door de bomen het bos niet meer. Daar is nu gelukkig een oplossing voor. Met al uw vragen op het gebied van welzijn, wonen en zorg kunt u voortaan bij WWZ Kompas terecht. De medewerkers van WWZ Kompas beantwoorden uw vragen en helpen u op weg. Ze kennen de juiste organisaties en zijn op de hoogte van allerlei regelingen, procedures en activiteiten.

Samenwerking
WWZ Kompas is een initiatief van de Regiegroep Ouderenbeleid Brunssum. Binnen WWZ Kompas werken de volgende organisaties samen: Gemeente Brunssum, Stichting Ouderenwelzijn Brunssum, Woonservice Het Adres, Wonen Zuid, Centrum Maatschappelijk Werk en Welzijnswerk, Regionaal Indicatie Orgaan (RIO), Zorgbureau Heerlen, Thuiszorg Oostelijk Zuid-Limburg, Stichting Gezondheidszorg Oostelijk Zuid-Limburg, Centrale van Bonden voor Ouderen, Stichting Christelijke Zorgorganisaties.
Meer informatie
Dus, heeft u een vraag op het gebied van welzijn, wonen en zorg? Bel WWZ Kompas, telefoon (045) 404 81 90. Of kom langs op Dorpstraat 119 in Brunssum. De balie van WWZ Kompas is open op maandag en woensdag tussen 14.00 uur en 16.00 uur en op dinsdag en donderdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur.
Voor meer informatie kunt u ook terecht op www.wwzkompas.nl. De nieuwe Woningwet:
Zo behandelt de gemeente uw aanvraag bouwvergunning

Vanaf 1 januari 2003 is de nieuwe Woningwet van kracht. Met die nieuwe Woningwet krijgt iedereen te maken die gaat (ver)bouwen. Deze wet kent twee categorieën bouwwerken, namelijk bouwwerken waarvoor u een vergunning moet aanvragen bij de gemeente en bouwwerken die u zónder vergunning mag bouwen. Het doel van de nieuwe Woningwet is het vereenvoudigen van de procedures rondom vergunningaanvraag en
-verlening.

De Woningwet geldt voor álle bouwwerken: woningen, kantoren en winkels, maar ook pergola's, zonweringen, rolluiken, (schotel)antennes en schuttingen. Een relatief groot aantal van deze bouwwerken blijft onder de nieuwe Woningwet vergunningsplichtig - verder zijn de vergunningvrije bouwwerken aan strikte en strenge voorwaarden gebonden.

Wilt u weten of uw bouwwerk vergunningsplichtig is of niet? Raadpleeg www.vrom.nl/woningwet. Daar vindt u een programma waarmee u kunt nagaan of u een bouwvergunning nodig heeft.

Bouwaanvraag indienen
Stel, u heeft voor uw bouwwerk een vergunning nodig. Hoe vraagt u zo'n vergunning aan en hoe lang duren de procedures?

Een aanvraag bouwvergunning dient u in bij het college van Burgemeester en Wethouders. Daarvoor bestaat een landelijk formulier dat u bij uw gemeente kunt halen, of kunt binnenhalen via internet (www.vrom.nl/woningwet).
Hoe u de aanvraag vervolgens indient, is ook weer aan landelijke regels gebonden (de zogenaamde 'indieningsvereisten'). Daarbij is wettelijk vastgelegd welke stukken (bijvoorbeeld een bouwtekening) en welke gegevens u precies moet inleveren voor welke bouwvergunningsprocedure. In de bijlage bij het aanvraagformulier voor een bouwvergunning staat precies welke gegevens en welke stukken dat zijn. Let op! Een gemeente mag niet om méér, of om andere dingen vragen.

Wanneer uw aanvraag door burgemeester en wethouders is ontvangen, wordt eerst beoordeeld of uw gegevens en stukken compleet zijn. Is uw aanvraag niet volledig, kunnen burgemeester en wethouders u binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag in de gelegenheid stellen om alsnog de ontbrekende gegevens te overleggen. Burgemeester en wethouders mogen u hiervoor maximaal een periode van vier weken gunnen. Geeft u hieraan geen gehoor, dan kan de gemeente beslissen om uw aanvraag niet in behandeling te nemen.

Overigens: als de gemeente u daarvoor toestemming geeft, mag u de gegevens die horen bij een aanvraag bouwvergunning ook digitaal aanleveren.

Behandeling van de bouwaanvraag
Als uw plan geheel volgens de regels is ingediend, gaan de wettelijk vastgestelde behandelingstermijnen in. Deze zijn met de wijziging van de Woningwet, per 1 januari 2003, korter geworden.

Belangrijk is dat u weet of u een 'lichte' bouwvergunningsprocedure moet doorlopen, of een 'reguliere' bouwvergunningsprocedure. Kleinere bouwwerken, zoals een dakkapel of een bijgebouw aan de voorkant van een woning, zijn meestal licht-vergunningsplichtig. Alle overige bouwwerken (bijvoorbeeld een dakopbouw) zijn regulier vergunningplichtig. Op de internetsite www.vrom.nl/woningwet vindt u het programma waarmee u niet alleen kunt nagaan óf u een bouwvergunning nodig heeft, maar eventueel ook wélke.

Zo zien de procedures er vervolgens uit:
Lichte procedure: De gemeente moet u binnen zes weken laten weten of u toestemming heeft om te bouwen of niet.
Reguliere procedure: De gemeente moet u binnen twaalf weken laten weten of u toestemming heeft om te bouwen of niet. Deze termijn kan eenmaal verlengd worden met nog eens zes weken. Dit wordt u tijdig gemeld.
Let op: de reguliere bouwvergunning kan ook in twee fasen worden aangevraagd. In fase 1 wordt bekeken of er ruimtelijke en welstandstechnische bezwaren zijn. Als die bezwaren er niet zijn, dan kunt u in fase 2 de bouwtechnische uitwerking van uw bouwplan indienen. Het voordeel van deze opdeling in twee fasen is dat u geen onnodige kosten maakt als blijkt dat uw bouwplan ruimtelijk niet past. Bij een gefaseerde bouwvergunning heeft de gemeente in iedere fase een beslistermijn van zes weken. Beide fasen mogen eenmalig met zes weken worden verlengd.

Van bovenstaande maximale termijnen kan de gemeente afwijken. Past uw bouwplan bijvoorbeeld niet in het bestemmingsplan en wilt u toch bouwen, dan moet u verzoeken om vrijstelling van het bestemmingsplan. Die procedure neemt extra tijd in beslag. Hou er óók rekening mee dat u mogelijk te maken krijgt met het verkrijgen van vergunningen op grond van de Wet milieubeheer of de Monumentenwet. Ook dan kan het langer duren voor u kunt beginnen met bouwen.

Aan de slag
In principe kunt u aan de slag zodra u een bouwvergunning heeft. Het is echter raadzaam om eerst de officiële bezwaartermijn af te wachten. Omwonenden en andere belanghebbenden kunnen namelijk tot zes weken na bekendmaking van de bouwvergunning bezwaar aantekenen bij de gemeente. Aansluitend kan een beroepsprocedure aanhangig gemaakt worden bij de rechtbank (met mogelijk hoger beroep bij de Raad van State). Mocht als gevolg hiervan de bouwvergunning worden vernietigd, dan mag u niet meer bouwen.
U moet zelf inschatten of u al met de bouw wilt beginnen gedurende de periode waarin mogelijk nog bezwaar en beroep aangetekend kan worden. Mocht blijken dat u te vroeg bent gestart met de bouw omdat bijvoorbeeld bezwaren gegrond worden verklaard, dan kunt u de gemeente daarvoor níet aansprakelijk stellen.

Geldigheid bouwvergunning
Een verstrekte bouwvergunning kan door de gemeente worden ingetrokken als niet binnen 26 weken nadat die vergunning is verleend met de bouw is gestart. Ook als de bouw meer dan 26 weken stilligt, kan de verleende bouwvergunning worden ingetrokken.

Meer informatie?
Meer informatie over de nieuwe woningwet en de verschillende vergunningprocedures vindt u op internet, www.vrom.nl/woningwet. Of neem contact op met de gemeente. Aan de balie van Ruimtelijke Ordening/Bouw- en Woningtoezicht zijn folders verkrijgbaar met informatie (openingstijden: maandag-vrijdag tussen 8.30 en 12.30 uur en op woensdagmiddag tevens tussen 13.30 en 17.00 uur). Ook kunt u bellen: (045) 527 86 60. Zo voorkomt u dat u bouwt in strijd met de regels.

---

Nieuwe openingstijden Rd4-milieuparken

Van 2 december 2002 t/m 10 maart 2003 gaan de milieuparken eerder dicht vanwege de winterperiode. Vanaf 11 maart 2003 gelden weer de oude openingstijden.

De nieuwe openingstijden zijn:

- maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur, en van 13.30 tot 17.00 uur

- zaterdag van 9.00 tot 15.00 uur

Vergeet niet uw legitimatiebewijs en Rd4-afvalpas mee te nemen!

Vrijwel alle soorten afval kunnen op het milieupark gratis aangeleverd worden. Uitzonderingen zijn autobanden, zand, grond en puin. Kijk voor tarieven op de Rd4-afvalwijzer.

---

Toewijzing gehandicaptenparkeerplaats

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in te richten voor het pand Kleikoelen 70.

Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college kunnen bezwaar maken. Hoe dat moet staat in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het Bestuurscentrum.

---

Bouwen zonder vergunning?
Raadsvergadering van 27 november De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op woensdag 27 november. Tijdens deze vergadering werd onder meer het volgende besluit genomen.
aangaande het coffeeshopdossier, opnieuw in overweging te nemen. De raad heeft besloten om dit punt van de agenda af te voeren omdat de aangedragen gezichtspunten niet van dien aard zijn dat ze een heroverweging van het raadsbesluit van 3 september 2002 rechtvaardigen.
Raadsvergadering op 10 december 2002

De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 10 december om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze vergadering zal door de Lokale Omroep Onderbanken rechtstreeks op televisie worden uitgezonden op kanaal 50+ (704,25 Mhz). Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de tribune in de raadzaal.
De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de bibliotheek en in d'r Brikke-oave.
Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen: Delegatie bevoegdheid
In de wet op de Ruimtelijke Ordening is geregeld dat de gemeenteraad bepaalt of, ten behoeve van een project, afgeweken mag worden van een bestemmingsplan. Aan de raad wordt nu gevraagd om deze bevoegdheid te delegeren aan het college, dat verzoeken om vrijstelling van het bestemmingsplan veel sneller (en dus klantvriendelijker) kan behandelen.

Handhaving Gemeenschappelijke Regeling Rd4
Reinigingsdienst Rd4 is per 1 januari 1998 opgericht als een Gemeenschappelijke Regeling door de deelnemende gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade en Landgraaf. Toen werd afgesproken dat na vijf jaar bekeken zou worden of een omzetting van een Gemeenschappelijke Regeling naar een Naamloze Vennootschap wenselijk zou zijn. Het college vraagt aan de raad om een principe-uitspraak te doen dat Brunssum vóór voortzetting van de Gemeenschappelijke Regeling is.

Planschadeverzoek
De gemeente Brunssum ontving een verzoek om planschadevergoeding van de heer en mevrouw Linssen uit Brunssum. Omdat de aanvrager niet heeft voldaan aan het verzoek om binnen de gestelde termijn een aanvraag in te dienen die voldoende gemotiveerd is, vraagt het college aan de raad om het verzoek om planschadevergoeding niet in behandeling te nemen.

GGD begroting 2003
De raad wordt gevraagd de begroting 2003 van de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Oostelijk Zuid-Limburg (GGD) goed te keuren en in te stemmen met de invoering van het PKA-model. Het PKA-model (Product Keuze Aanbod Model) is een lijst van producten van de GGD (inclusief prijslijst), op basis waarvan een gemeente kan kiezen welk dienstverleningspakket zij van de GGD wil afnemen. Dat pakket bestaat voor een deel uit verplichte producten. Het aan de raad van Brunssum voorgestelde pakket vertegenwoordigt een waarde van ruim 487.000,- euro.

Aanvraag spoedvoorziening als gevolg van vandalisme De basisscholen Langeberg en Dol-Fijn hebben bij de gemeente een aanvraag ingediend voor vergoeding van kosten als gevolg van glasschade door vandalisme. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de vergoeding.

Aanvraag spoedvoorziening voor een gebruikersvergunning De Stichting Quintessence heeft bij de gemeente een verzoek ingediend voor het vergoeden van de kosten voor het aanpassen van het gebouw van de basisschool Fatima. De aanpassing is nodig vanwege de brandveiligheid. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het verstrekken van een subsidie van maximaal 16.350 euro.

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs In 1996 stelde de raad de 'Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs' vast. Hierin legt de gemeente vast welke huisvestingsvoorzieningen toegekend worden aan het basisonderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs. Vanwege een aantal ontwikkelingen -wettelijke wijzigingen, onderwijskundige vernieuwingen, aanpassing aan de Algemene wet bestuursrecht en de Wet dualisering gemeentebestuur, alsmede een aantal financiële aanpassingen- wordt nu aan de raad gevraagd in te stemmen met een wijziging van de verordening.

Aanpassing Subsidieverordening
De gemeente Brunssum wil besparen op subsidies die verstrekt worden aan niet-professionele instellingen en verenigingen. Een van de maatregelen om dit te bereiken, is het verstrekken van vaste subsidies op basis van een peiljaar gedurende een termijn van 4 jaar. Alleen als verenigingen na afloop van deze termijn grote afwijkingen kunnen aantonen ten opzichte van het peiljaar, kan een verrekening achteraf van de verleende subsidie worden toegekend. Met deze maatregel, die een jaarlijkse controle en evaluatie van toegekende subsidies overbodig maakt, worden onder meer personele besparingen gerealiseerd bij de gemeente en wordt tevens het Brunssumse verenigingensleven ontlast. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met dit beleid door de aangepaste subsidieverordening Welzijn, Sport en Recreatie vast te stellen.

Beleidsverslag 2001 Sociale Zaken
In het beleidsverslag Sociale Zaken, dat de gemeente jaarlijks dient op te maken, wordt informatie verstrekt over de resultaten van het uitgevoerde beleid op het gebied van sociale zaken en arbeid. De raad wordt gevraagd het beleidsverslag over 2001 vast te stellen.

Beleidsplan 2003 Sociale Zaken
In het beleidsplan Sociale Zaken, dat de gemeente jaarlijks dient op te maken, zijn de beleidsvoornemens opgenomen voor het komende jaar. Vanwege de samenwerking met de Sociale Dienst van de gemeente Onderbanken heeft het beleidsplan 2003 niet alleen betrekking op de gemeente Brunssum, maar ook op de gemeente Onderbanken. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het beleidsplan en met de daarin opgenomen beleidsvoorstellen en taakstellingen.

8e Begrotingswijziging 2002
Het college vraagt de raad akkoord te gaan met de 8e begrotingswijziging 2002. De wijziging is een gevolg van afname van inkomsten uit de bouwleges en het Fonds Duurzaam Bouwen.

1e Begrotingswijziging 2003
Het college vraagt de raad akkoord te gaan met de 1e begrotingswijziging 2003. De wijziging is een gevolg van de evaluatie van ReisNet Parkstad Limburg.

2e Begrotingswijziging 2003
Het college vraagt de raad akkoord te gaan met de 2e begrotingswijziging 2003. De wijziging is een gevolg van de nieuwbouw van een tweede urnenveld op de Algemene Begraafplaats van Brunssum en met het inrichten van een strooiveld.

Motie gemeente Rijswijk
De gemeenteraad van Rijswijk heeft op 16 juli 2002 een motie aangenomen om te protesteren bij de regering in Den Haag tegen de voorgenomen afschaffing van de onroerend zaak belasting (OZB). De gevolgen zijn onder meer een terugval in inkomsten voor gemeenten, mogelijk voordeel voor hogere inkomens en minder kwijtscheldingsmogelijkheden voor lagere inkomens. Het college vraagt aan de raad de motie van de raad van Rijswijk te steunen.

Rampenplan gemeente Brunssum
Het huidige rampenplan van de gemeente Brunssum is door de raad vastgesteld in 1996. Inmiddels is er behoefte aan een geactualiseerd rampenplan, mede door de gebeurtenissen in Enschede en Volendam. De raad wordt gevraagd het vernieuwde rampenplan vast te stellen, dat is gebaseerd op een regionaal model. Het nieuwe rampenplan is op veel punten concreter uitgewerkt dan het huidige en is zodanig opgezet dat met meer flexibiliteit ingesprongen kan worden op rampen en zware ongevallen.

Gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg
De gemeenteraad van Brunssum heeft eerder dit jaar ingestemd met de Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg, en daarmee met de opheffing van de oude regeling Streekgewest OZL. Bij de vaststelling van de Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg was nog sprake van acht deelnemende gemeenten. Inmiddels heeft de raad van Nuth besloten om niet toe te treden tot deze regeling. Dat heeft tot gevolg dat de Gemeenschappelijke Regeling op een aantal technische zaken aangepast dient te worden. De raad wordt gevraagd met deze aanpassingen in te stemmen.

Benoeming leden Brandweer Parkstad Limburg
In de raadsvergadering van 12 november is de raad van Brunssum akkoord gegaan met de vorming van een districtsbrandweer Parkstad Limburg, waarin onder meer de brandweer van Brunssum zal opgaan. De districtsbrandweer wordt bestuurd door een algemeen bestuur. Het presidium van de gemeente Brunssum stelt aan de raad voor om namens Brunssum in dit algemeen bestuur de burgemeester en de raadsleden M.Th. de Bruijn en J. Starmans af te vaardigen. De voorgestelde plaatsvervangers zijn respectievelijk de heren P. Heinen, J. Hesse en L. Peters.

Voorbereidingsbesluit Emma
Op het voormalige mijnterrein Emma zijn woningen gebouwd op een leeflaag. Onder die leeflaag kunnen echter nog bodemverontreinigingen zitten. Om die reden wilde de gemeente het gebruik van de grond dieper dan die leeflaag aan een aanlegvergunning verbinden. Om dat te bereiken, heeft de raad op 2 juli besloten om een voorbereidingsbesluit te nemen voor Emma Woonvlek I. Tegen dat voorbereidingsbesluit zijn bezwaren ingediend door een aantal bewoners van het Emmaterrein. De commissie voor de bezwaarschriften heeft deze bezwaren gedeeltelijk gegrond verklaard. Het college stelt de raad voor om het advies van de commissie over te nemen.

Gemeenschapshuis Brunssum-Noord
Het college stelt aan de raad voor om een renteloze lening te verstrekken aan de Stichting gemeenschapshuis Brunssum-Noord, ten behoeve van onderhoudswerkzaamheden.

Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30 tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de vergadering van 10 december, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 6 december, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 527 87 34 / 527 85 91).
Papier ophalen in december
Zaterdag 7 december: Bexdellen, De Struiken, Heufke, Hokkelenberg, Zaterdag 14 december: De Kling, De Streek, Klingbemden, Rozengaard, Op Zaterdag 21 december: Rumpen/Rumpenerbeemden, Componistenbuurt, Zaterdag 28 december: Amstenraderveld, Bouwberg, Egge, Oeloven, Op gen