Technische Universiteit Delft

Spoorconstructies
3 december 2002 | 13.30 uur
hr. A.P. de Man | civiel ingenieur
promotor | Prof.dr.ir. C. Esveld (fac CiTG)

Dynatrack. A survey of dynamic railway track properties and their quality. Nieuwe ontwikkelingen in het vervoer over het spoor stellen nieuwe eisen aan de spoorconstructies. In het verleden werd de conditie van het spoor gemonitord door middel van het bijhouden van het aantal incidenten en het meten van de ligging. Zowel de technieken om te monitoren, als ook de conditie van het spoor zijn steeds verder verbeterd, vooral door proefprojecten en door ervaring. Maar steeds vaker wil men in een vroeg stadium iets weten over de conditie van het spoor. Bovendien worden nieuwe materialen aangeboden die de traditionele dwarsliggers en ballast kunnen vervangen. En in een groot aantal gevallen accepteert men geen resultaten van proefprojecten of ervaring, maar verlangt men een deugdelijke technische onderbouwing. Het trillingsgedrag van spoorconstructies in de midden- en hogere frequenties (40-1500 Hz) is een indicator voor de technische kwaliteit. Uit dit trillingsgedrag leidt men bijvoorbeeld de contactstijfheid van wiel en rail af, of de geluidafstraling. Het trillingsgedrag kan zodanig getuned worden dat bepaalde vormen van geluidoverlast, slijtage of schade worden beperkt. Het Dynatrack onderzoeksproject is uitgevoerd aan de TU Delft onder supervisie van de Coördinatie-Commissie Railbouwkunde van CROW en werd gesponsord door de vier spoorwegbedrijven in Nederland. Het project heeft een aantal beoordelingsmethoden opgeleverd, waarmee de actuele conditie van constructies in het veld en de typische eigenschappen van een ontwerp kunnen worden vastgesteld. Heel wat veld- en laboratoriummetingen hebben bijgedragen aan een beter begrip van de eigenschappen, het gedrag en de gevoeligheden van de componenten, maar zeker ook van de consequenties die dit heeft op de spoorconstructie als geheel.

Voor verder lezen:

* Knothe, K.: Gleisdynamik, Ernst&Sohn, Berlin, ISBN 3-433-01760-3, March 2001.

* Man, A.P. de and Kok, A.W.M.: Recording, estimating and managing the dynamic behaviour of railway tracks, In: N. Chouw & G. Schmid (ed.), Proceedings of the International Workshop, p. 209-218. Bochum, Germany, 13-15 December 2000, ISBN 90-5809-173-2.

* Ripke, B.: Hochfrequente Gleismodellierung und Simulation der Fahrzeug-Gleis-Dynamik unter Verwendung einer nichtlinearen Kontaktmechanik. Fortschirtt-Berichte VDI, Reihe 12, No. 249, VDI Verlag, Düsseldorf, 1995.

Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Universiteitsdienst TU Delft /
Dir. Marketing & Communicatie
tel.: +31 15 2785454
fax: +31 15 2781855
GSM: +31 (0)6 20408176