Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Leidschendam, 3 december 2002

Uitblijven van één standaard voor online betalen belemmering voor kopen op internet

Thuiswinkel.org wil eenvoudige en gebruikersvriendelijke online betalingssystematiek voor consument en merchant

De ontwikkeling van het kopen op internet wordt ernstig belemmerd door het uitblijven van een standaard voor veilig en gemakkelijk betalen tegen voor merchants acceptabele kosten. Dit is de conclusie van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org. In een positioning paper Online Betalen vraagt de branchevereniging aandacht voor betalen via internet. Thuiswinkeliers willen een voor de consument eenvoudige, gebruikersvriendelijke, veilige en breed geaccepteerde online betalings-systematiek die aansluit bij de voor de consument begrijpelijke betaalmogelijkheden.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Bij consumenten leeft nog altijd het gevoel dat betalen via internet niet veilig is. Recent onderzoek van Blauw Research leert dat 62% van de niet-kopers op internet veiligheid van betalen als de belangrijkste drempel beschouwt om via internet te kopen. Consumenten maken dan ook niet of nauwelijks gebruik van de nieuwe, online betaalsystemen. Tegelijkertijd neemt het aanbod van nieuwe internet en mobiele betaaldiensten toe. Het aanbod is nu zelfs zo groot dat zowel consumenten als thuiswinkeliers door de bomen het bos niet meer zien! Banken en nieuwe toetreders zijn gefocust op het ontwikkelen van eigen systemen die onderling niet uitwisselbaar zijn, of alleen maar toegankelijk zijn voor eigen klanten. Dit draagt er toe bij dat consumenten én thuiswinkeliers met betrekking tot nieuwe betaalsystemen vooralsnog een afwachtende houding aannemen', aldus Jongen.

Standpunten Nederlandse Thuiswinkel Organisatie

1. Het niet alleen aan de Nederlandse Bank en de Nederlandse banksector om de beleidsmatige of technologische ontwikkelingen in het betalingsverkeer te beoordelen, te sturen en te toetsen.


2. Het is in het belang van álle relevante partijen gezamenlijk toe te werken naar Nederlands en Europese gestandaardiseerde elektronische betaalsystematieken.


3. De inrichting van (nieuwe) betalingssystematieken is een publiek -private zaak, waarbij transparantie van kosten en opbrengsten bijdraagt aan een efficiënte inrichting van nieuwe betaalsystemen en betaalmiddelen.
Wensen Nederlandse Thuiswinkeliers

1. Thuiswinkeliers willen een voor de consument eenvoudig, gebruikersvriendelijk, veilig en breed geaccepteerde online betalingssystematiek die aansluit bij de voor de consument begrijpelijke betaalmogelijkheden.


2. Thuiswinkeliers willen een betalingssystematiek die gekenmerkt wordt door geringe kosten voor zowel consument als thuiswinkelier.


3. Thuiswinkeliers willen een betalingssystematiek die voorziet in zowel mobiele, online als offline betalingen (dus geen internet-only systemen), die mini- cq micropayments faciliteert tegen geringe transactiekosten.

4. Thuiswinkeliers willen een betalingssystematiek met snelle incasso, geen/weinig debiteurenrisico's, lage investeringskosten, operationele kosten en omschakelings-kosten.

Doelstellingen Thuiswinkel.org
Thuiswinkeliers willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen bij de totstandkoming van adequaat online betalingsverkeer en hebben daartoe de volgende doelstellingen geformuleerd, te communiceren naar relevante, betrokken partijen


1. Een bepalende positie en meer vroegtijdige betrokkenheid van de thuiswinkelbranche bij de maatschappelijke, politieke en bancaire discussies over de inrichting van het online betalingsverkeer


2. Meer openheid en transparantie met betrekking tot de inrichting van het online betalingsverkeer in termen van traffic, kosten en opbrengsten


3. Betrokkenheid en toezicht door derden op marktwerking en technologie, zowel nationaal als internationaal

4. Standaardisatie van online betalingssystemen die op korte termijn leidt tot banksystemen die voldoen aan de eisen die de consument in deze tijd stelt: a. eenvoudig, veilig, betrouwbaar, goedkoop en geheim (privacy) b. eenduidig, over alle kanalen, bankinstellingen en banken heen c. gebruiksvriendelijk en goedkoop voor consument en thuiswinkelier


5. Samenwerking met en medewerking van relevante partijen bij de inrichting van een Online Fraude Meldpunt.


6. Samenwerking met en medewerking van relevante partijen bij de inrichting van een nationale business-to-consumer e-confidence campagne.
Het volledige positioning paper is beschikbaar via de homepage van www.thuiswinkel.org.

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

De vereniging telt inmiddels meer dan 100 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht