Drempels weg


Drempels Weg-ambassadeur screent IKEAs website

Aanpassingen afhankelijk van internationale afspraken

04-12-2002
IKEA is 1 van de bekendste en populairste meubelmakers in Europa. Het Zweedse bedrijf heeft in 26 landen waar het is gevestigd een website, ook in Nederland. De basis is overal hetzelfde, maar hier en daar is een eigen invulling mogelijk. Landelijk ambassadeur Paul Erkens (visuele handicap) ging bij IKEA langs om te adviseren hoe die eigen invulling toegankelijker kan worden gemaakt.

Het is altijd weer even inkomen voor Paul Erkens als hij op bezoek gaat voor Drempels Weg. Het is namelijk belangrijk om eerst kort en scherp uit te leggen wat Drempels Weg inhoudt. Ook nu weer, want bij IKEA zijn ze er niet van op de hoogte. Paul spreekt met Allegonda Metz. Zij werkt op de marketingafdeling van IKEA en is verantwoordelijk voor het onderhoud van de Nederlandse IKEA-website. Ze vertelt: 'IKEA is een groot internationaal bedrijf met een website die "globaal" is. Die dus over de hele wereld hetzelfde is. Aan de structuur kan ik dus niets veranderen. Maar IKEA maakt meubels toegankelijk voor iedereen, daarom moet dat voor de website ook kunnen gelden. Alleen moet je me dan wel uitleggen wat toegankelijkheid inhoudt.'

Digitale barrières
Dat is een koud kunstje voor Paul. Aan de hand van voorbeelden uit de IKEA-website zal hij laten zien wat toegankelijkheid van internet precies is. Paul: 'Het gaat echt om digitale barrières voor mensen met een handicap. Denk bijvoorbeeld aan kleine iconen die moeilijk zijn aan te klikken. Of aan grafische elementen die een website voor een blinde ontoegankelijk maken.'

Internationale bijeenkomst
Over de IKEA-website is Paul 'best tevreden'. 'Maar ik moet er wel 5 keer doorheen voor ik het begrijp', zegt hij. 'Dan pas weet ik hoe het werkt. Met kleine aanpassingen denk ik dat het al een stuk gemakkelijker zou kunnen zijn. En de navigatie hoeft niet eens helemaal op zijn kop.' Dat klinkt Allegonda Metz nog redelijk positief in de oren. Ze vertelt enthousiast dat ze naar een internationale bijeenkomst van IKEA gaat. Daar wil ze het onderwerp graag op tafel brengen.

Webformator
Eerst legt Allegonda uit wat IKEA's idee van de website is. 'Het is vooral een bron van informatie. Mensen moeten er ideeën en inspiratie kunnen opdoen.' Daarom staan op de website de producten van IKEA centraal. Maar niet alles staat erop, en ook niet altijd met een plaatje erbij. Paul laat haar vervolgens de webpagina's van de IKEA-website zien zoals hij ze leest als hij ze opvraagt. 'Kijk', zegt hij. 'Die openingspagina is helemaal grafisch, daar kan ik niks mee.'

Allegonda kijkt mee op zijn scherm terwijl Paul de puntjes van de brailleleesregel voelt. 'Maar als ik nu de webformator gebruik, stript deze alle grafische elementen zodat er alleen tekst overblijft. Dat is dan wel een hele berg waar verder geen enkele speciale duiding - vet of cursief - aan zit. Best moeilijk om daar wat van te maken als je er met je brailleleesregel langs gaat.'

In tekst
Paul laat ook een aantal technische coderingen en verwijzingen zien, die voor een bezoeker van de website die werkt met een leesregel onbegrijpelijk zijn. 'De webbouwer maakt die verwijzing omdat hij dan zelf weet wat het betekent', aldus Paul. 'Maar hij denkt er niet aan dat er ook mensen zijn zoals ik die alles in tekst krijgen voorgeschoteld.' Allegonda: 'Het gaat dus ook om bewustzijn.' Paul: 'Precies. Verder ben ik een dropdown-menu tegengekomen waarin je bepaalde keuzes kunt maken. 1 ervan heet "werken met IKEA". Ik begrijp niet wat daarmee wordt bedoeld.'
Allegonda: 'Het staat voor kantoormeubels.' Paul: 'Waarom staat dát er dan eigenlijk niet letterlijk?' Metz: 'Daar heb je een goed punt.'

Internationaal
Paul benadrukt nog eens het belang dat iedereen zich aan de W3C-richtlijnen houdt. 'Dan hoef je op zo'n internationale vergadering ook niet zoveel uit te leggen. Al moet je niet vergeten die richtlijnen door te geven aan de webbouwer, want die gaat er uiteindelijk mee aan de slag. Bovendien is het raadzaam om later zelf nog eens terug te gaan om te zien wat er daadwerkelijk is aangepast.'

Volgend jaar
Nadat ze enkele dagen later is teruggekeerd van de internationale bijeenkomst, laat Allegonda Drempels Weg weten hoe die was geweest. 'Heel goed', zegt ze. 'De toegankelijkheid van de website heb ik ter sprake kunnen brengen. De richtlijnen van W3C waren bekend bij onze organisatie. De bouwers van de nieuwe IKEA-website gaan dan ook uit van de W3C-richtlijnen met prioriteit 1 en 2. Die website zal naar verwachting eind volgend jaar klaar zijn.'