Ingezonden persbericht



---
PERSBERICHT
Nederlandse ICT Manager: "Overheid en Internet Service Providers verantwoordelijk voor aanpak spam"

Meeste bedrijven voeren geen actief beleid tegen spam

Eindhoven, 3 december 2002. Maar liefst 48% van de Nederlandse ICT Managers die worden geconfronteerd met spam vindt dat de Internet Service Provider dit probleem moet aanpakken. Ruim een kwart (26%) zegt dat de overheid met een oplossing moet komen, terwijl 38% vindt dat bedrijven de hand in eigen boezem moeten steken. Dit blijkt uit de jongste resultaten van het Security Continue Onderzoek dat Internet Service Provider VIA NET.WORKS door Heliview Marketingservice laat uitvoeren.

Van de respondenten ontvangt 55% wel eens spam. In 23% van de gevallen is dit vaker dan 10 keer per week. Met name in de industrie en zakelijke dienstverlening ontvangt men vaker spam dan in andere branches. Ook valt het op dat naarmate de omvang van een bedrijf toeneemt, de hoeveelheid spam toeneemt. De meeste bedrijven die wel eens spam ontvangen, voeren géén actief beleid tegen spam (36%). Van de overige bedrijven maakt 30% gebruik van spamfilters, 12% blokkeert de e-mailadressen en 7% gebruikt een firewall.

Opt-in e-mail wordt door de gemiddelde respondent beoordeeld als een matige tot redelijke oplossing voor spam. ICT managers van bedrijven met minder dan 100 werknemers vinden opt-in e-mail vaker een redelijke tot goede oplossing (39%) in vergelijking met bedrijven die meer dan 100 werknemers hebben (100-200 werknemers: 28%; > 200 werknemers: 31%).

Europese Wetgeving niet voldoende
Slechts 18% van alle respondenten die spam ontvangen zijn (gedeeltelijk) op de hoogte van de Europese wetgeving op dit gebied. De bekendheid van de Europese regelgeving is groter onder de ICT-gerelateerde functies (23%), dan onder de niet ICT-gerelateerde functies (8%). Van de respondenten die bekend zijn met de Europese wetgeving geeft bijna de helft aan (48%) dat de regels niet afdoende zijn om je te beschermen tegen spam. 30% vindt de regels wel voldoende en 22% weet het niet.

Ed ten Houten, Algemeen Directeur van VIA NET.WORKS over spam: "Als gevolg van de privacy wetgeving is het ISP's niet toegestaan e-mailverkeer te scannen en te filteren zonder toestemming van de klant. Een ISP is eigenlijk vergelijkbaar met de postbode die een brief aflevert, zonder vooraf de inhoud te scannen. De verantwoordelijkheid voor het spam-probleem kan dus niet bij de ISP's liggen, aangezien zij niet verantwoordelijk zijn voor de content. Het is trouwens zeer merkwaardig dat slechts 2 tot 3% van de respondenten de verantwoordelijkheid voor dit probleem bij de bron (=de verzender van spam) neerlegt. Wij vinden dat de gebruikers van Internet in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn. Wel spelen overheid en providers een belangrijke rol bij de voorlichting aan gebruikers. Bovendien moeten ze gebruikers ondersteunen door diensten aan te bieden waarmee spam gefilterd kan worden. Het Managed E-mail Filter van VIA NET.WORKS en de volledig gratis anti-spamdienst voor e-mail accounts voorzien hierin."

Het VIA NET.WORKS Security Continue Onderzoek
VIA NET.WORKS is in 2002 begonnen met een Security Continue Onderzoek. Heliview Marketingservice voert dit onderzoek uit en vraagt regelmatig de mening van het Nederlandse bedrijfsleven over actuele, ICT gerelateerde security issues. Ditmaal stond onder andere 'spam' centraal. In totaal zijn 160 respondenten ondervraagd. Dit is een representatieve steekproef voor de totale populatie (alle organisaties met 50 tot 500 werknemers in Nederland). De respondenten vertegenwoordigen holdings (15%), financiële dienstverlening (22%), zakelijke dienstverlening(19%), nutsbedrijven (24%) en industrie (20%).

Over VIA NET.WORKS
VIA NET.WORKS Inc. (Nasdaq en EASE: VNWI) is een internationale aanbieder van internetoplossingen voor organisaties en ondernemingen in Europa en Noord-Amerika. De lokale VIA-kantoren bieden een veelomvattend, schaalbaar en betrouwbaar pakket internetdiensten aan op het gebied van connectivity, security, hosting en professional services. Voor sommige diensten neemt VIA het beheer volledig van haar klanten over. VIA heeft haar eigen pan-Europese en transatlantische infrastructuur voor een snelle en juiste afhandeling van dataverkeer. Het hoofdkantoor van VIA bevindt zich op 12100 Sunset Hills Road, Reston, Virginia, USA, 20190. Voor meer informatie kunt u de website van VIA bezoeken op www.vianetworks.nl of een e-mail sturen naar pers@vianetworks.nl.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht