---
PERSBERICHT
Nederlandse ICT Manager: "Overheid en Internet Service Providers verantwoordelijk voor aanpak spam"
Meeste bedrijven voeren geen actief beleid tegen spam
Eindhoven, 3 december 2002. Maar liefst 48% van de Nederlandse ICT Managers
die worden geconfronteerd met spam vindt dat de Internet Service Provider
dit probleem moet aanpakken. Ruim een kwart (26%) zegt dat de overheid met
een oplossing moet komen, terwijl 38% vindt dat bedrijven de hand in eigen
boezem moeten steken. Dit blijkt uit de jongste resultaten van het Security
Continue Onderzoek dat Internet Service Provider VIA NET.WORKS door
Heliview Marketingservice laat uitvoeren.
Van de respondenten ontvangt 55% wel eens spam. In 23% van de gevallen is
dit vaker dan 10 keer per week. Met name in de industrie en zakelijke
dienstverlening ontvangt men vaker spam dan in andere branches. Ook valt
het op dat naarmate de omvang van een bedrijf toeneemt, de hoeveelheid spam
toeneemt. De meeste bedrijven die wel eens spam ontvangen, voeren géén
actief beleid tegen spam (36%). Van de overige bedrijven maakt 30% gebruik
van spamfilters, 12% blokkeert de e-mailadressen en 7% gebruikt een
firewall.
Opt-in e-mail wordt door de gemiddelde respondent beoordeeld als een matige
tot redelijke oplossing voor spam. ICT managers van bedrijven met minder
dan 100 werknemers vinden opt-in e-mail vaker een redelijke tot goede
oplossing (39%) in vergelijking met bedrijven die meer dan 100 werknemers
hebben (100-200 werknemers: 28%; > 200 werknemers: 31%).
Europese Wetgeving niet voldoende
Slechts 18% van alle respondenten die spam ontvangen zijn (gedeeltelijk) op
de hoogte van de Europese wetgeving op dit gebied. De bekendheid van de
Europese regelgeving is groter onder de ICT-gerelateerde functies (23%),
dan onder de niet ICT-gerelateerde functies (8%). Van de respondenten die
bekend zijn met de Europese wetgeving geeft bijna de helft aan (48%) dat de
regels niet afdoende zijn om je te beschermen tegen spam. 30% vindt de
regels wel voldoende en 22% weet het niet.
Ed ten Houten, Algemeen Directeur van VIA NET.WORKS over spam: "Als gevolg
van de privacy wetgeving is het ISP's niet toegestaan e-mailverkeer te
scannen en te filteren zonder toestemming van de klant. Een ISP is
eigenlijk vergelijkbaar met de postbode die een brief aflevert, zonder
vooraf de inhoud te scannen. De verantwoordelijkheid voor het spam-probleem
kan dus niet bij de ISP's liggen, aangezien zij niet verantwoordelijk zijn
voor de content. Het is trouwens zeer merkwaardig dat slechts 2 tot 3% van
de respondenten de verantwoordelijkheid voor dit probleem bij de bron (=de
verzender van spam) neerlegt. Wij vinden dat de gebruikers van Internet in
eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn. Wel spelen overheid en
providers een belangrijke rol bij de voorlichting aan gebruikers. Bovendien
moeten ze gebruikers ondersteunen door diensten aan te bieden waarmee spam
gefilterd kan worden. Het Managed E-mail Filter van VIA NET.WORKS en de
volledig gratis anti-spamdienst voor e-mail accounts voorzien hierin."
Het VIA NET.WORKS Security Continue Onderzoek
VIA NET.WORKS is in 2002 begonnen met een Security Continue Onderzoek.
Heliview Marketingservice voert dit onderzoek uit en vraagt regelmatig de
mening van het Nederlandse bedrijfsleven over actuele, ICT gerelateerde
security issues. Ditmaal stond onder andere 'spam' centraal. In totaal zijn
160 respondenten ondervraagd. Dit is een representatieve steekproef voor de
totale populatie (alle organisaties met 50 tot 500 werknemers in
Nederland). De respondenten vertegenwoordigen holdings (15%), financiële
dienstverlening (22%), zakelijke dienstverlening(19%), nutsbedrijven (24%)
en industrie (20%).
Over VIA NET.WORKS
VIA NET.WORKS Inc. (Nasdaq en EASE: VNWI) is een internationale aanbieder
van internetoplossingen voor organisaties en ondernemingen in Europa en
Noord-Amerika. De lokale VIA-kantoren bieden een veelomvattend, schaalbaar
en betrouwbaar pakket internetdiensten aan op het gebied van connectivity,
security, hosting en professional services. Voor sommige diensten neemt VIA
het beheer volledig van haar klanten over. VIA heeft haar eigen
pan-Europese en transatlantische infrastructuur voor een snelle en juiste
afhandeling van dataverkeer. Het hoofdkantoor van VIA bevindt zich op 12100
Sunset Hills Road, Reston, Virginia, USA, 20190. Voor meer informatie kunt
u de website van VIA bezoeken op www.vianetworks.nl of een e-mail sturen
naar pers@vianetworks.nl.
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht