Gemeente Amsterdam

Extra veiligheidsmaatregelen Sandrien kosten Amsterdam veel geld 4 december 2002 - Lisa Neves Gonçalves

Het college van B&W stemt in met de (hogere) kosten die zijn en worden gemaakt voor onderzoek en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden die zijn uitgevoerd naar de aard van de lekkage van het sloopschip Sandrien.

Er was in mei al een bedrag van 50.000 euro beschikbaar gesteld in verband met de volgende dreigingen, namelijk het lekken van door olie verontreinigd water uit de Sandrien, explosiegevaar door restlading, het verder lek raken van het schip en het zinken van het schip. Echter, de totale kosten zijn opgelopen tot 150.000 euro door:
* Het dichten van het lek aan de buitenzijde van het scheepsvak kostte meer tijd dan was voorzien.

* Het winterklaar maken van het schip (het verwijderen van water uit alle scheepsleidingen om vorstschade te voorkomen) bleek langer te duren. Hierbij kwam aan het licht dat een aantal afsluiters naar buitenboord stonden te lekken en daardoor moesten worden afgeblind.

* Bij verder onderzoek bleek dat er door lekkage van een brandstof-bunkerleiding ongeveer 100 ton zware olie in de voorpompkamer was gelopen.

* Veiligheidshalve is besloten om de brandstof naar een lading tank te verpompen en de pompkamer vrij te maken van olie.

Door de genomen maatregelen ligt het schip nu in een drijvende en stabiele positie.
Verder is aan het licht gekomen dat in de toekomst ingrijpen bij de Sandrien niet is uitgesloten door de slechte staat van het schip. De gemeente Amsterdam heeft daarom de directeur Gemeentelijk Havenbedrijf gemachtigd om - indien nodig - kosten te maken en maatregelen te nemen in het belang van de openbare orde, de veiligheid en het milieu, ter voorkoming van gevaar, schade of hinder.
De Sandrien werd in 2000 aan de ketting gelegd nadat Greenpeace had geconstateerd dat het schip vol zat met asbest en omdat toenmalig milieuminister Pronk wilde voorkomen dat het op een sloopstrand in India werd gevaren om door ongeschoolde arbeiders (vaak) kinderen te worden gesloopt.
Havenwethouder Mark van der Horst heeft in een brief een dringend beroep gedaan op minister Remkes van VROM om het benodigde budget voor het bevrijden van alle schadelijke en explosiegevaarlijke stoffen uit het schip beschikbaar te stellen. Ook vraagt de wethouder daarin om een garantie te geven voor de kosten van de onvermijdelijke sloop. Van der Horst: "Dankzij voormalig minister Pronk zitten we nu met een sloopschip in onze maag."

© Gemeente Amsterdam