Gemeente Amsterdam

Blokhaag schermt trambaan IJtram af
4 december 2002 - Lisa Neves Gonçalves
Het college van B&W stemt in met de notitie 'IJtram, afscherming trambaan tegen oversteken' waarin wordt voorgesteld:
* de IJtrambaan op Haveneiland-west te voorzien van een afscherming van brede hagen (de zogenaamde blokhagen) naast de trambaan;
* af te zien van het uitgangspunt van 'een groene baan' langs de gehele IJtram;

* de IJtrambaan uit te voeren als rails op dwarsliggers op open ballastbed.

In 1997 heeft de gemeenteraad in het Programma van Eisen IJtram vastgesteld dat gras in de trambaan zou worden toegepast waar sprake is van visueel contact tussen omwonenden en de trambaan. In 2001 kwam bij de behandeling van het profielbesluit IJburglaan Haveneiland-west de afscherming aan de orde en dit heeft geresulteerd in een advies van de Centrale Verkeerscommissie (CVC) om bij de halten een hekwerk te plaatsen, maar bij voorkeur over het gehele traject. Om de veiligheid met betrekking tot oversteken te bevorderen is een afscherming wenselijk. Een goede, esthetisch verantwoorde oplossing - tussen afscherming enerzijds en de groene baan anderzijds, kan gevonden worden in de toepassing van brede blokhagen naast de IJtrambaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat er weinig verschil is tussen een profiel met groen en het voorgestelde profiel met open ballastbed (kiezelstenen tussen de rails) en blokhagen. Overigens is over de andere trajectdelen van de IJtram eerder besloten die te voorzien van een afscherming van hagen.
Behandeling is in de eerstvolgende raadscommissievergadering in 2003 met uitnodiging van de leden van de Raadscommissie Stedelijk Ontwikkeling.
© Gemeente Amsterdam