Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kwaliteitsbeleid zorginstellingen moet beter

Ondanks goede voorbeelden laat de kwaliteit in de zorgsector te wensen over. Staatssecretaris Ross wil een plan van aanpak voor een actiever kwaliteitsbeleid.

Slechts een klein deel van de zorginstellingen beschikt over een kwaliteitssysteem. Dat blijkt uit de evaluatie van de zeven jaar oude Kwaliteitswet en de Staat van de Gezondheidszorg, een rapport van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ). Zon kwaliteitssysteem omvat onder meer een heldere omschrijving van de zorg, zodat patiënten, behandelaars en verzekeraars weten waar ze aan toe zijn.

Voor het ontbreken van een kwaliteitsbeleid geven zorgaanbieders vaak de schuld aan de ingewikkelde regelgeving vanuit de overheid en de beperkingen in het bekostigingssysteem. De staatssecretaris vindt dat onterecht. Er zijn, zo schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer, ook instellingen die laten zien dat het beter kan.

Er is, volgens Ross, sprake van te grote vrijblijvendheid en dat dwingt haar om partijen scherper af te rekenen dan nu het geval is. Ross: Alleen een actieve en vernieuwende, zonodig repressieve, aanpak van de knelpunten kan ertoe leiden dat we binnen redelijke termijn de noodzakelijk omslag kunnen maken. Door de IGZ is al gesproken over de mogelijkheid bestuurlijke boetes op te leggen wanneer instellingen tekort schieten in hun kwaliteitsbeleid. De staatssecretaris noemt dit een waardevolle suggestie en laat zich hierover op korte termijn adviseren.

Het streven van de staatssecretaris is dat elke sector binnen de gezondheidszorg binnen twee jaar een goed werkend kwaliteitssysteem heeft. Patiënten en consumenten moeten méér dan voorheen betrokken worden bij het opstellen en bewaken van kwaliteitssystemen in instellingen.